Bakalářská práce pojednává o motivaci dětí k prosociálnímu chování a vzájemné sociální komunikaci. Jejím cílem je zjistit, jaká determinace motivace u dětí převládá a co ji ovliv-ňuje. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, jako je motivace, autoregulace, komunikace a prosociální chování. Ty jsou pak dány do souvislosti s vývojovými specifi-ky dítěte mladšího školního věku. Praktická část bakalářské práce vychází z poznatků au-todeterminačních teorií a autoregulace prosociálního chování. K dosažení cíle výzkumu práce využívá kvantitativního přístupu formou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The thesis deals with childern´s motivation for prosocial bahaviour and peer social communication. The aim is to determine the prevailing motivation of children and how it is influenced. Theoretical part defines basic concepts such as motivation, self-regulation, comunication and prosocial behaviour. These are then correlated with the developmental specificity of a child of a younger school age. The practical part is based on self-knowledge theory and self-determinative theory of prosocial behaviour. A quantitative approach through a questionnaire survey is used to achieve the objectives of the research work.
Klíčová slova
motivace, autoregulace, mladší školní věk, prosociální chování, sociální komunikace, autodeterminační teorie
Klíčová slova v angličtině
motivation, self-regulation, younger school age, prosocial behaviour, social communication, self-determination theory
Rozsah průvodní práce
74 s., 6 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o motivaci dětí k prosociálnímu chování a vzájemné sociální komunikaci. Jejím cílem je zjistit, jaká determinace motivace u dětí převládá a co ji ovliv-ňuje. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, jako je motivace, autoregulace, komunikace a prosociální chování. Ty jsou pak dány do souvislosti s vývojovými specifi-ky dítěte mladšího školního věku. Praktická část bakalářské práce vychází z poznatků au-todeterminačních teorií a autoregulace prosociálního chování. K dosažení cíle výzkumu práce využívá kvantitativního přístupu formou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The thesis deals with childern´s motivation for prosocial bahaviour and peer social communication. The aim is to determine the prevailing motivation of children and how it is influenced. Theoretical part defines basic concepts such as motivation, self-regulation, comunication and prosocial behaviour. These are then correlated with the developmental specificity of a child of a younger school age. The practical part is based on self-knowledge theory and self-determinative theory of prosocial behaviour. A quantitative approach through a questionnaire survey is used to achieve the objectives of the research work.
Klíčová slova
motivace, autoregulace, mladší školní věk, prosociální chování, sociální komunikace, autodeterminační teorie
Klíčová slova v angličtině
motivation, self-regulation, younger school age, prosocial behaviour, social communication, self-determination theory
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti motivace, autoregulace a prosociálního chování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření zaměřeného na autoregulaci prosociálního chování u dětí mladšího školního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti motivace, autoregulace a prosociálního chování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření zaměřeného na autoregulaci prosociálního chování u dětí mladšího školního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HECKHAUSEN, Jutta a Carol S DWECK. Motivation and self-regulation across the life span. Cambridge: Cambridge University Press, 1998, 461 s. ISBN 978-0-521-10148-6.
LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7367-176-x.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HECKHAUSEN, Jutta a Carol S DWECK. Motivation and self-regulation across the life span. Cambridge: Cambridge University Press, 1998, 461 s. ISBN 978-0-521-10148-6.
LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7367-176-x.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka výborně prezentovala bakalářskou práci. Jasně a přehledně uvedla design výzkumu a následně se zaměřila na konkrétní výstupy výzkumu. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta. Zkušební komise ocenila zpracování bakalářské práce.