Bakalářská práce se zabývá kvalitou života rodičů a nejbližších příbuzných dětí,
u kterých bylo diagnostikováno duševní onemocnění. V teoretické části nás seznamuje se základními pojmy historie a současnosti dětské a dorostové psychiatrie. Jejími organizačními a preventivními aspekty a také přehledem vybraných diagnóz z dětské psychiatrie souvisejících s výzkumem v empirické části. Následně charakterizuje vymezení pojmu kvality života z obecného hlediska. Dále práce popisuje rodinu, její psychologický význam, funkce a především rodinu s duševně nemocným dítětem. Cílem kvalitativního výzkumu v empirické části je objasnit subjektivní vnímání kvality života osob pečujících o duševně nemocné dítě. Záměrem je také objasnit samotný dopad onemocnění dítěte na rodinné, partnerské a mezilidské vztahy jeho blízkých. Výzkum rovněž usiluje o přiblížení podmínek vzdělávání dětí s duševním onemocněním.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the quality of life of parents and immediate relatives of children who have been diagnosed with mental illness. The theoretical part introduces the basic concepts of history and present of child and adolescent psychiatry. Of its organizational and preventive aspects, as well as an overview of selected diagnoses of child psychiatry- related research in the empirical part. Then it characterizes the definition of the quality of life in general. It also describes the family, its psychological meaning, function and especially a family with a mentally ill child. The aim of the qualitative research in the empirical part is to clarify the subjective perception of the quality of life of people caring for a mentally ill child. The intention is also to clarify the actual impact of the disease on the child's family, partner and interpersonal relationships of his close relatives. The research also seeks to approximate the conditions of education for children with mental illness.
Klíčová slova
duševní onemocnění dítěte, dětská psychiatrie, prevence, kvalita života, rodina, péče o dítě, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
mental illness of a child, child psychiatry, prevention, quality of life, family, child care, education.
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá kvalitou života rodičů a nejbližších příbuzných dětí,
u kterých bylo diagnostikováno duševní onemocnění. V teoretické části nás seznamuje se základními pojmy historie a současnosti dětské a dorostové psychiatrie. Jejími organizačními a preventivními aspekty a také přehledem vybraných diagnóz z dětské psychiatrie souvisejících s výzkumem v empirické části. Následně charakterizuje vymezení pojmu kvality života z obecného hlediska. Dále práce popisuje rodinu, její psychologický význam, funkce a především rodinu s duševně nemocným dítětem. Cílem kvalitativního výzkumu v empirické části je objasnit subjektivní vnímání kvality života osob pečujících o duševně nemocné dítě. Záměrem je také objasnit samotný dopad onemocnění dítěte na rodinné, partnerské a mezilidské vztahy jeho blízkých. Výzkum rovněž usiluje o přiblížení podmínek vzdělávání dětí s duševním onemocněním.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the quality of life of parents and immediate relatives of children who have been diagnosed with mental illness. The theoretical part introduces the basic concepts of history and present of child and adolescent psychiatry. Of its organizational and preventive aspects, as well as an overview of selected diagnoses of child psychiatry- related research in the empirical part. Then it characterizes the definition of the quality of life in general. It also describes the family, its psychological meaning, function and especially a family with a mentally ill child. The aim of the qualitative research in the empirical part is to clarify the subjective perception of the quality of life of people caring for a mentally ill child. The intention is also to clarify the actual impact of the disease on the child's family, partner and interpersonal relationships of his close relatives. The research also seeks to approximate the conditions of education for children with mental illness.
Klíčová slova
duševní onemocnění dítěte, dětská psychiatrie, prevence, kvalita života, rodina, péče o dítě, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
mental illness of a child, child psychiatry, prevention, quality of life, family, child care, education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedopsychiatrie, kvality života a rodin pečujících o duševně nemocné dítě.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedopsychiatrie, kvality života a rodin pečujících o duševně nemocné dítě.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-404-5.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-404-5.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přehledně prezentovala svoji práci. Komise (PhDr. Helena Skarupská, Ph.D.) poukázala na absenci významných zdrojů (Radoměrská), nevyváženost kapitol teoretické části práce. Studentka byla na obhajobu a otázky z posudků připravena.