Bakalářská práce pojednává o finanční a daňové gramotnosti. Teoretická část se věnuje definici finanční gramotnosti a popisuje její důležitost v každodenním životě. V teoretické části je také popsán aktuální stav úrovně finanční gramotnosti v České Republice. Na konci se nachází průřez samotnou finanční gramotností.
Praktická část se zabývá výzkumem finanční a daňové gramotnosti na základních a středních školách ve Zlínském kraji. K zjištění úrovně bylo použito dotazníkové šetření, které vyplňovali děti v 5. a 9. třídách a studenti 3. ročníku na obchodní akademii a odpovídajícím ročníku gymnázia. Celý výzkum byl vyhodnocen a byla sepsána možná doporučení pro zlepšení aktuální situace.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with financial and tax literacy. The theoretical part deals with the definition of financial literacy and describes its importance in everyday life. The theoretical part also describes the current level of financial literacy in the Czech Republic. At the end is extract of financial literacy.
The practical part contains research of financial and tax literacy in primary and secondary schools in Zlín region. To determine the level of knowledge has been used questionnaires, which were filled by children in the 5th and 9th grades of primary school and by students of two secondary schools. The entire research was evaluated and was written possible recommendations for improving the current situation.
Klíčová slova
Daňová gramotnost, finanční gramotnost, marketingový výzkum, Zlínský kraj, základní a střední školy
Bakalářská práce pojednává o finanční a daňové gramotnosti. Teoretická část se věnuje definici finanční gramotnosti a popisuje její důležitost v každodenním životě. V teoretické části je také popsán aktuální stav úrovně finanční gramotnosti v České Republice. Na konci se nachází průřez samotnou finanční gramotností.
Praktická část se zabývá výzkumem finanční a daňové gramotnosti na základních a středních školách ve Zlínském kraji. K zjištění úrovně bylo použito dotazníkové šetření, které vyplňovali děti v 5. a 9. třídách a studenti 3. ročníku na obchodní akademii a odpovídajícím ročníku gymnázia. Celý výzkum byl vyhodnocen a byla sepsána možná doporučení pro zlepšení aktuální situace.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with financial and tax literacy. The theoretical part deals with the definition of financial literacy and describes its importance in everyday life. The theoretical part also describes the current level of financial literacy in the Czech Republic. At the end is extract of financial literacy.
The practical part contains research of financial and tax literacy in primary and secondary schools in Zlín region. To determine the level of knowledge has been used questionnaires, which were filled by children in the 5th and 9th grades of primary school and by students of two secondary schools. The entire research was evaluated and was written possible recommendations for improving the current situation.
Klíčová slova
Daňová gramotnost, finanční gramotnost, marketingový výzkum, Zlínský kraj, základní a střední školy
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Vymezte teoretickou oblast finanční a daňové gramotnosti.
Praktická část
Zhodnoťte, zda je finanční gramotnost studentů odpovídající jejich věku.
Navrhněte, jakým způsobem by bylo možné zlepšit současný stav.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Vymezte teoretickou oblast finanční a daňové gramotnosti.
Praktická část
Zhodnoťte, zda je finanční gramotnost studentů odpovídající jejich věku.
Navrhněte, jakým způsobem by bylo možné zlepšit současný stav.
Závěr
Seznam doporučené literatury
ČERNOHORSKÝ, Jan a Petr TEPLÝ. Základy financí. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 304 s. ISBN 978-80-247-3669-3.
JANÁČOVÁ, Radana. Finanční gramotnost ve školách Zlínského kraje: studijní materiály k projektu. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2010, 51 s. ISBN 978-80-7318-983-9.
KIYOSAKI, Robert T. a Sharon L. LECHTER. Rich Dad Poor Dad. 1st pub. New York: Warner Books Ed, 2001. 207 p. ISBN 0-446-67745-0.
PILAŘ, Jiří. Finanční gramotnost: "JAK S PENĚZI?!". 2. vyd. Pardubice: SKP-CENTRUM, o.p.s, 2012, 40 s.
SKOŘEPA, Michal a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: výchova k občanství: stát a hospodářství. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 3 sv. ISBN 978-80-86960-41-81.
Seznam doporučené literatury
ČERNOHORSKÝ, Jan a Petr TEPLÝ. Základy financí. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 304 s. ISBN 978-80-247-3669-3.
JANÁČOVÁ, Radana. Finanční gramotnost ve školách Zlínského kraje: studijní materiály k projektu. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2010, 51 s. ISBN 978-80-7318-983-9.
KIYOSAKI, Robert T. a Sharon L. LECHTER. Rich Dad Poor Dad. 1st pub. New York: Warner Books Ed, 2001. 207 p. ISBN 0-446-67745-0.
PILAŘ, Jiří. Finanční gramotnost: "JAK S PENĚZI?!". 2. vyd. Pardubice: SKP-CENTRUM, o.p.s, 2012, 40 s.
SKOŘEPA, Michal a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: výchova k občanství: stát a hospodářství. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 3 sv. ISBN 978-80-86960-41-81.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí DP: Ing. Eva Hrubošová, počet bodů 22 b.
Oponent DP: Ing. Eliška Pastuszková, Ph.D, počet bodů 7 b. {-} nedoporučuje k obhajobě
Vedoucí DP: Proč si myslíte, že i 25 po revoluci neovládají děti kupecké počty a základní finanční produkty? Kdo vydělá nejvíce na finanční negramotnosti obyvatelstva? Zodpovězena zcela
Oponent DP: Proč jste pro analýzu finanční a daňové gramotnosti dětí na ZŠ a SŠ ve Zlínském kraji zvolil dotazování pouze v několika málo (5) školách, a to ještě ve čtyřech školách přímo ve městě Zlín? Proč jste nepoužil pokročilé statistické metody pro vyhodnocení odpovědí? Zodpovězena zcela
doc. Poliak: Kolik je žáků a studentů ve Zlínském kraji? Nezodpovězena
doc. Poliak: Byl jste přítomen při vyplňování dotazníků? Zodpovězena částečně
dr. Kramoliš: Proč v doporučení uvádíte přejatá data od autorky Dlouhé? Zodpovězena částečně
doc. Král': Proč jste se si nezměnil téma práce? Nezodpovězena
dr. Blahová: Neporovnal jste své výsledky s výsledky průzkumů například ČSÚ? Zodpovězena částečně
dr. Poliaková: Jak byste si představoval zavedení předmětu Finanční gramotnost? Jako nový povinný předmět? Na ZŠ nebo SŠ? Proč jste práci nekonzultoval s MŠMT? Zodpovězena částečně
dr. Blahová: Byli ředitelé škol seznámeni s výsledky průzkumu? Zodpovězena zcela