Diplomová práce se zabývá supervizí jako možným efektivním prostředkem v boji proti syndromu vyhoření. Zjišťuje, jak pracovníci v sociálních službách z jejich subjektivního pohledu hodnotí supervizi. Vymezuje, jaká jsou nejčastější rizika vzniku syndromu vyho-ření podle pracovníků v sociálních službách, a také objasňuje, jakým způsobem pracovníci v sociálních službách bojují proti vzniku syndromu vyhoření. Teoretická část popisuje sociální služby, osobnost sociálního pracovníka a pracovníka v sociálních službách. Dále se věnuje syndromu vyhoření, jeho příčinám, fázím vzniku, příznakům, prevencí a osobám, které jsou tímto syndromem ohroženy. V poslední kapitole popisuje supervizi, její cíle, funkce, druhy a formy a osobnost supervizora. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumným šetřením, jehož cílem bylo zjistit, zda pracovníci v sociálních službách považují supervizi za efektivní prostředek v boji proti syndromu vyhoření.
Anotace v angličtině
This theses deals about the supervision of a potentially effective means against burnout syndrome. It finds how social service workers from their subjective perspective evaluated the supervision. It defines what are the most common risk of formation burnout syndrom in the opinion of the social service workers and also clarifies what are social service workers doing against burnout syndrome. The theoretical part describes social services, personality of social worker and social service worker. It also deals with burnout syndrome, it´s causes, phase of formation, symptoms, prevention and persons which are this syndrome treatened. In the last chapter describes supervision, it´s purpose, function, types and forms and personality of supervisor. The practical part deals with the quantitative research whose purpose was to find out if social service workers means the supervision is effective means against the burnout syndrome.
Klíčová slova
supervize, syndrom vyhoření, sociální služby, pracovníci v sociálních službách, prevence syndromu vyhoření
Klíčová slova v angličtině
supervision, burnout syndrome, social services, social service workers, prevention of burnout syndrom
Rozsah průvodní práce
83 s. (125 235 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá supervizí jako možným efektivním prostředkem v boji proti syndromu vyhoření. Zjišťuje, jak pracovníci v sociálních službách z jejich subjektivního pohledu hodnotí supervizi. Vymezuje, jaká jsou nejčastější rizika vzniku syndromu vyho-ření podle pracovníků v sociálních službách, a také objasňuje, jakým způsobem pracovníci v sociálních službách bojují proti vzniku syndromu vyhoření. Teoretická část popisuje sociální služby, osobnost sociálního pracovníka a pracovníka v sociálních službách. Dále se věnuje syndromu vyhoření, jeho příčinám, fázím vzniku, příznakům, prevencí a osobám, které jsou tímto syndromem ohroženy. V poslední kapitole popisuje supervizi, její cíle, funkce, druhy a formy a osobnost supervizora. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumným šetřením, jehož cílem bylo zjistit, zda pracovníci v sociálních službách považují supervizi za efektivní prostředek v boji proti syndromu vyhoření.
Anotace v angličtině
This theses deals about the supervision of a potentially effective means against burnout syndrome. It finds how social service workers from their subjective perspective evaluated the supervision. It defines what are the most common risk of formation burnout syndrom in the opinion of the social service workers and also clarifies what are social service workers doing against burnout syndrome. The theoretical part describes social services, personality of social worker and social service worker. It also deals with burnout syndrome, it´s causes, phase of formation, symptoms, prevention and persons which are this syndrome treatened. In the last chapter describes supervision, it´s purpose, function, types and forms and personality of supervisor. The practical part deals with the quantitative research whose purpose was to find out if social service workers means the supervision is effective means against the burnout syndrome.
Klíčová slova
supervize, syndrom vyhoření, sociální služby, pracovníci v sociálních službách, prevence syndromu vyhoření
Klíčová slova v angličtině
supervision, burnout syndrome, social services, social service workers, prevention of burnout syndrom
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky supervize, syndromu vyhoření a pracovníků v sociálních službách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky supervize, syndromu vyhoření a pracovníků v sociálních službách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BÄRTLOVÁ, Eva. Supervize v sociální práci. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2007, 61 s. ISBN 978-80-7044-952-3.
HAVRDOVÁ, Zuzana. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 102 s. ISBN 978-80-87398-14-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MICHKOVÁ, Adéla. Supervize. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2008, 106 s. ISBN 978-80-7394-145-1.
ŠVINGALOVÁ, Dana. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006, 82 s. ISBN 80-7372-105-8.
Seznam doporučené literatury
BÄRTLOVÁ, Eva. Supervize v sociální práci. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2007, 61 s. ISBN 978-80-7044-952-3.
HAVRDOVÁ, Zuzana. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 102 s. ISBN 978-80-87398-14-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MICHKOVÁ, Adéla. Supervize. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2008, 106 s. ISBN 978-80-7394-145-1.
ŠVINGALOVÁ, Dana. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006, 82 s. ISBN 80-7372-105-8.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně vymezila teoretická východiska práce, dále se věnovala praktické části diplomové práce. Vymezila výzkumný soubor, výzkumné otázky, hypotézy a jejich ověření. Blíže se věnovala prezentaci výsledků výzkumu. Studentka uvedla také doporučení pro praxi. Dále studentka odpovídala na otázky vedoucího a oponenta práce. Studentka adekvátně reagovala na otázky členů komise.