Hlavní téma bakalářské práce je využití sociometrie pro zjišťování sociálních vazeb ve výuce odborných předmětů na střední škole. V první části jsou definovány základní pojmy z oblasti sociometrie. Ve druhé kapitole jsou popsány sociální skupiny a jejich rozdělení. Třetí kapitola popisuje další metody pedagogického výzkumu, zejména pozorování, dotaz-ník a interview.
Praktická část práce se věnuje přípravě samotného průzkumu a zpracování dat. Z takto získaných dat jsou následně sestaveny sociometrické matice a sociogramy.
Anotace v angličtině
The main topic of my bachelor thesis focuses on the use of sociometry for studying social relationships in the teaching of specialized subjects at a secondary school.
The first part defines the basic terms used in sociometry. The second chapter describes social groups and their division. In the third part there is a description of other methods of a pedagogical research, particularly observing, questionnaires and interviews.
The practical part deals with the preparation of the research and data processing. The pro-cessed data are later used for creating sociometric matrices and sociograms.
Klíčová slova
sociometrie, sociogram, sociometrická matice, sociometrický index, sociální skupina, sociometrická pozice
Klíčová slova v angličtině
sociometry, sociogram, sociometric matrices, sociometric index, social groups, sociometric position
Rozsah průvodní práce
67 s. (86 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavní téma bakalářské práce je využití sociometrie pro zjišťování sociálních vazeb ve výuce odborných předmětů na střední škole. V první části jsou definovány základní pojmy z oblasti sociometrie. Ve druhé kapitole jsou popsány sociální skupiny a jejich rozdělení. Třetí kapitola popisuje další metody pedagogického výzkumu, zejména pozorování, dotaz-ník a interview.
Praktická část práce se věnuje přípravě samotného průzkumu a zpracování dat. Z takto získaných dat jsou následně sestaveny sociometrické matice a sociogramy.
Anotace v angličtině
The main topic of my bachelor thesis focuses on the use of sociometry for studying social relationships in the teaching of specialized subjects at a secondary school.
The first part defines the basic terms used in sociometry. The second chapter describes social groups and their division. In the third part there is a description of other methods of a pedagogical research, particularly observing, questionnaires and interviews.
The practical part deals with the preparation of the research and data processing. The pro-cessed data are later used for creating sociometric matrices and sociograms.
Klíčová slova
sociometrie, sociogram, sociometrická matice, sociometrický index, sociální skupina, sociometrická pozice
Klíčová slova v angličtině
sociometry, sociogram, sociometric matrices, sociometric index, social groups, sociometric position
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše informačních zdrojů ke zvolenému tématu práce.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních vazeb mezi spolužáky a metod jejich zjišťování.
Příprava metodiky průzkumu.
Formulace cíle průzkumu a z něj vyplývajících otázek.
Sběr, zpracování a vyhodnocení získaných dat s využitím sociometrie.
Prezentace výsledků průzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše informačních zdrojů ke zvolenému tématu práce.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních vazeb mezi spolužáky a metod jejich zjišťování.
Příprava metodiky průzkumu.
Formulace cíle průzkumu a z něj vyplývajících otázek.
Sběr, zpracování a vyhodnocení získaných dat s využitím sociometrie.
Prezentace výsledků průzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozšíř. vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
GORDON, Liahna E. Real research: methods sociology students can use. SAGE Publications, Inc, 2015, 288 s. ISBN 978-145-2299-365.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 245 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4368-4.
NOVOTNÁ, Eliška. Sociologie sociálních skupin. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 120 s. ISBN 978-802-4729-572.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-807-3677-787.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozšíř. vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
GORDON, Liahna E. Real research: methods sociology students can use. SAGE Publications, Inc, 2015, 288 s. ISBN 978-145-2299-365.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 245 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4368-4.
NOVOTNÁ, Eliška. Sociologie sociálních skupin. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 120 s. ISBN 978-802-4729-572.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-807-3677-787.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student srozumitelně prezentoval svou bakalářskou práci.
Pozitivum práce spatřuje vedoucí práce v jejím grafickém zpracování, nedostatky jsou v kvalitě abstraktu, hloubce a přehlednosti interpretace dat. Za zbytečné považuje oponent uvedení dalších výzkumných metod. Student zodpověděl otázky z posudků.
Proběhla diskuse s komisí k vybraným otázkám z posudků.