Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zaměřuje na vymezení teoretických východisek týkajících se tvorby portfolia, jeho náležitostí, i na zapojení rodičů do jeho tvorby. Popisuje rovněž jednotlivé aktéry, kteří se na tvorbě portfolia podílejí. Hlavní cílem výzkumu bylo zjistit, jaká je reflexe rodičů na portfolio jejich dítěte v mateřské škole. Pod termínem reflexe byly chápany informace, které rodiče o portfoliu mají, jejich zkušenosti a zájem o zapojení se do tvorby portfolia. Data pro tento výzkum byla shromažďována formou dotazníku. Ze zjištěných dat byly vyvozeny závěry, že informace, které rodiče o portfoliu svého dítěte mají, jsou značně omezené. Bylo zjištěno, že rodiče mnohdy o existenci portfolia svého dítěte ani nevědí, z čehož vyplývá, že s ním ne-mohou mít ani osobní zkušenost. Na základě sesbíraných dat bylo zaznamenáno, že rodiče mají zájem o vedení portfolií v mateřských školách a také o zapojení se do samotné tvorby portfolia.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has a theoretical-empiric character. The theoretical part focuses on the theory related to creating a portfolio, its components, but also on involvement of parents in its development It also describes the individual actors, who was involved in the creation of a portfolio. The main aim of the research was to determine what is the reflection of parents on the portfolio of their child in kindergarten. Under this reflection is understood informa-tion and knowledge, that parents have about the portfolio, their experience and interest in involvement in development of the portfolio. Data for this research was collected using a questionnaire. From the collected data the conclucion was made that the knowledge and information, which parents have regarding their child's portfolio, is very limited. Parents often do not know about existence of the portfolio, which at the same time means, that they can not have any personal experience with it. Based on the data, it was found out that parents are interested in management of portfolios in kindergartens and also in being invol-ved it its creation.
Klíčová slova
aktér, mateřská škola, participace, portfolio, reflexe, rodiče, spolupráce
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zaměřuje na vymezení teoretických východisek týkajících se tvorby portfolia, jeho náležitostí, i na zapojení rodičů do jeho tvorby. Popisuje rovněž jednotlivé aktéry, kteří se na tvorbě portfolia podílejí. Hlavní cílem výzkumu bylo zjistit, jaká je reflexe rodičů na portfolio jejich dítěte v mateřské škole. Pod termínem reflexe byly chápany informace, které rodiče o portfoliu mají, jejich zkušenosti a zájem o zapojení se do tvorby portfolia. Data pro tento výzkum byla shromažďována formou dotazníku. Ze zjištěných dat byly vyvozeny závěry, že informace, které rodiče o portfoliu svého dítěte mají, jsou značně omezené. Bylo zjištěno, že rodiče mnohdy o existenci portfolia svého dítěte ani nevědí, z čehož vyplývá, že s ním ne-mohou mít ani osobní zkušenost. Na základě sesbíraných dat bylo zaznamenáno, že rodiče mají zájem o vedení portfolií v mateřských školách a také o zapojení se do samotné tvorby portfolia.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has a theoretical-empiric character. The theoretical part focuses on the theory related to creating a portfolio, its components, but also on involvement of parents in its development It also describes the individual actors, who was involved in the creation of a portfolio. The main aim of the research was to determine what is the reflection of parents on the portfolio of their child in kindergarten. Under this reflection is understood informa-tion and knowledge, that parents have about the portfolio, their experience and interest in involvement in development of the portfolio. Data for this research was collected using a questionnaire. From the collected data the conclucion was made that the knowledge and information, which parents have regarding their child's portfolio, is very limited. Parents often do not know about existence of the portfolio, which at the same time means, that they can not have any personal experience with it. Based on the data, it was found out that parents are interested in management of portfolios in kindergartens and also in being invol-ved it its creation.
Klíčová slova
aktér, mateřská škola, participace, portfolio, reflexe, rodiče, spolupráce
Zpracování rešerše k problematice portfolia a jeho aplikace v prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek týkajících se portfolia jako diagnostického nástroje.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a návrh doporučení pro praxi mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše k problematice portfolia a jeho aplikace v prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek týkajících se portfolia jako diagnostického nástroje.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a návrh doporučení pro praxi mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
APPL, Dolores J. LEAVITT, Jessica E. RYAN, Melissa A. ParentChild Portfolios: "LookThis Book is All About Us!". Early Childhood Education Journal. 2014, vol. 42, issue 3, s. 191 - 202. ISSN 1082-3301.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3677-848.
RABUŠICOVÁ, Milada, ŠEĎOVÁ Klára, TRNKOVÁ Kateřina a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
LUKÁŠOVÁ, Hana, SVATOŠ Tomáš a Jana MAJERČÍKOVÁ. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.
Seznam doporučené literatury
APPL, Dolores J. LEAVITT, Jessica E. RYAN, Melissa A. ParentChild Portfolios: "LookThis Book is All About Us!". Early Childhood Education Journal. 2014, vol. 42, issue 3, s. 191 - 202. ISSN 1082-3301.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3677-848.
RABUŠICOVÁ, Milada, ŠEĎOVÁ Klára, TRNKOVÁ Kateřina a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
LUKÁŠOVÁ, Hana, SVATOŠ Tomáš a Jana MAJERČÍKOVÁ. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala své téma samostatně a logicky. Komise ocenila zajímavost tématu a jeho potenciál pro praxi v činnosti učitelů mateřských škol.