Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se integrací dětí předškolního věku s poruchou autistického spektra. V teoretické linii jsou v práci sledovány vzdělávací podmínky v mateřských školách a specifické postupy práce s dětmi s autismem. Teoretická část také shrnuje poznatky o problematice poruch autistického spektra u dětí.
Praktická část se zaměřuje na kazuistiku konkrétního případu dítěte s autismem. V mateřské škole se pro takové dítě připravuje vzdělávací program. Jedna ukázka takového programu je součástí předkládané práce. Program byl připravovaný pro konkrétní dítě, s diagnózou atypický autismus. Byl zaměřen na nácvik komunikace, sebeobsluhy, rozvoj jemné motoriky a rozvoj sluchového a zrakového vnímání. Měsíční vzdělávací program byl také ověřen.
Anotace v angličtině
This bachelor's diploma has applied character and it deals with the integration of preschool children with autism spectrum disorder. The theoretical line of work are monito-red educational conditions in kindergartens and specific procedures for working with chil-dren with autism. The theoretical part also summarizes knowledge about autism spectrum disorders in children.
The practical part focuses on a case study of a specific case of a child with autism. The kindergarten is for a child prepares educational program. One example of such a pro-gram is a part of this work. The program was designed for a specific child, diagnosed with atypical autism. It was focused on practicing communication, self-care, developing fine motor skills and auditory and visual perception. Monthly educational program was also verified.
Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se integrací dětí předškolního věku s poruchou autistického spektra. V teoretické linii jsou v práci sledovány vzdělávací podmínky v mateřských školách a specifické postupy práce s dětmi s autismem. Teoretická část také shrnuje poznatky o problematice poruch autistického spektra u dětí.
Praktická část se zaměřuje na kazuistiku konkrétního případu dítěte s autismem. V mateřské škole se pro takové dítě připravuje vzdělávací program. Jedna ukázka takového programu je součástí předkládané práce. Program byl připravovaný pro konkrétní dítě, s diagnózou atypický autismus. Byl zaměřen na nácvik komunikace, sebeobsluhy, rozvoj jemné motoriky a rozvoj sluchového a zrakového vnímání. Měsíční vzdělávací program byl také ověřen.
Anotace v angličtině
This bachelor's diploma has applied character and it deals with the integration of preschool children with autism spectrum disorder. The theoretical line of work are monito-red educational conditions in kindergartens and specific procedures for working with chil-dren with autism. The theoretical part also summarizes knowledge about autism spectrum disorders in children.
The practical part focuses on a case study of a specific case of a child with autism. The kindergarten is for a child prepares educational program. One example of such a pro-gram is a part of this work. The program was designed for a specific child, diagnosed with atypical autism. It was focused on practicing communication, self-care, developing fine motor skills and auditory and visual perception. Monthly educational program was also verified.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti poruch autistického spektra.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na problematiku edukace dítěte s autismem v mateřské škole.
Zpracování kazuistiky konkrétního případu dítěte s autismem.
Vypracování konkrétních postupů práce s autistickým dítětem.
Ověření vzdělávacího programu v konkrétní mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti poruch autistického spektra.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na problematiku edukace dítěte s autismem v mateřské škole.
Zpracování kazuistiky konkrétního případu dítěte s autismem.
Vypracování konkrétních postupů práce s autistickým dítětem.
Ověření vzdělávacího programu v konkrétní mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, eds. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 206 s. ISBN 80-7178-813-9.
SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 271 s. ISBN 978-80-7367-898-2.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 273 s. ISBN 978-80-7315-237-6.
GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008, 122 s. ISBN 978-80-7367-498-4.
HANEY, Michelle R. Understanding children with autism spectrum disorders: educators partnering with families. Los Angeles: SAGE Publications, c2013, xxiv, 397 s. ISBN 978-1-4129-8246-7.
Seznam doporučené literatury
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, eds. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 206 s. ISBN 80-7178-813-9.
SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 271 s. ISBN 978-80-7367-898-2.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 273 s. ISBN 978-80-7315-237-6.
GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008, 122 s. ISBN 978-80-7367-498-4.
HANEY, Michelle R. Understanding children with autism spectrum disorders: educators partnering with families. Los Angeles: SAGE Publications, c2013, xxiv, 397 s. ISBN 978-1-4129-8246-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka měla připravenou prezentaci. Dokázala samostatně a odborně zodpovědět otázky vedoucího i oponenta. Byla pozitivně hodnocena za přínos tématu a jeho uchopení.