Bakalářská práce má aplikační charakter a zaměřuje se na využití pohádek s akcentem na oblast rozvoje předmatematických dovedností dětí v mateřské škole. Hlavním cílem práce je na základě teoretických východisek navrhnout odpovídající program. Teoretická část práce poskytuje sumarizaci poznatků z oblasti předmatematických představ dětí, dále cha-rakteristiku pohádky a její vzdělávací potenciál. Praktická část práce popisuje program, je-hož součástí jsou krátké pohádky obohacené o aktivity a úkoly pro děti, zaměřené na rozví-jení předmatematických dovedností dětí. Práce přináší inspiraci pro pedagogy a doporučení pro dosažení efektivity programu, včetně původních ručně vytvářených pomůcek autora.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis has an application character and is focused on the use of fairy tales for the development of premathematical skills of children in nursery schools. The main goal of the thesis is to devise the appropriate program based on theoretical assumptions. The theo-retical part provides a summarization of knowledge of premathematical concepts, as well as the characteristics of fairy tales and its educational potential. The practical part describes the program, which includes short fairy tales enriched by activities and tasks for children, aimed at developing premathematical skills of children. This work brings inspiration for teachers and recommendations for reaching an effective program, including the original hand-made aids from author of this thesis.
Bakalářská práce má aplikační charakter a zaměřuje se na využití pohádek s akcentem na oblast rozvoje předmatematických dovedností dětí v mateřské škole. Hlavním cílem práce je na základě teoretických východisek navrhnout odpovídající program. Teoretická část práce poskytuje sumarizaci poznatků z oblasti předmatematických představ dětí, dále cha-rakteristiku pohádky a její vzdělávací potenciál. Praktická část práce popisuje program, je-hož součástí jsou krátké pohádky obohacené o aktivity a úkoly pro děti, zaměřené na rozví-jení předmatematických dovedností dětí. Práce přináší inspiraci pro pedagogy a doporučení pro dosažení efektivity programu, včetně původních ručně vytvářených pomůcek autora.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis has an application character and is focused on the use of fairy tales for the development of premathematical skills of children in nursery schools. The main goal of the thesis is to devise the appropriate program based on theoretical assumptions. The theo-retical part provides a summarization of knowledge of premathematical concepts, as well as the characteristics of fairy tales and its educational potential. The practical part describes the program, which includes short fairy tales enriched by activities and tasks for children, aimed at developing premathematical skills of children. This work brings inspiration for teachers and recommendations for reaching an effective program, including the original hand-made aids from author of this thesis.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice rozvoje předmatematických dovedností dětí.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj předmatematických dovedností dětí.
Příprava metodiky aplikační části, výběr pohádek zaměřených na využití pro rozvoj předmatematických dovedností dětí v mateřské škole.
Realizace programu v podmínkách vybrané mateřské školy.
Ověření programu a jeho reflexe.
Prezentace výsledků a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice rozvoje předmatematických dovedností dětí.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj předmatematických dovedností dětí.
Příprava metodiky aplikační části, výběr pohádek zaměřených na využití pro rozvoj předmatematických dovedností dětí v mateřské škole.
Realizace programu v podmínkách vybrané mateřské školy.
Ověření programu a jeho reflexe.
Prezentace výsledků a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010, 206 s. ISBN 978-80-86307-96-1.
HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 8086039986.
STOPENOVÁ, Anna. Matematika v mateřské škole. In Informatorium. Praha: Portál, 2009, XVI. Ročník, číslo 5, s. 12-14. ISSN 1210-7506.
ŠIMEK, Petr. Předmatematické myšlení a poznávání přírody. Praha: Raabe, c2012, [92] s. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-56-5.
DEBOYS, Mary and Eunice PITT. Lines of development in primary mathematics. 3. ed., reprinted. Belfast: Blackstaff Press [for] the Queen's University of Belfast, Teachers' Centre, 1997. ISBN 978-085-6401-947.
Seznam doporučené literatury
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010, 206 s. ISBN 978-80-86307-96-1.
HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 8086039986.
STOPENOVÁ, Anna. Matematika v mateřské škole. In Informatorium. Praha: Portál, 2009, XVI. Ročník, číslo 5, s. 12-14. ISSN 1210-7506.
ŠIMEK, Petr. Předmatematické myšlení a poznávání přírody. Praha: Raabe, c2012, [92] s. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-56-5.
DEBOYS, Mary and Eunice PITT. Lines of development in primary mathematics. 3. ed., reprinted. Belfast: Blackstaff Press [for] the Queen's University of Belfast, Teachers' Centre, 1997. ISBN 978-085-6401-947.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka měla připravenou prezentaci s vysvětlením konkrétních praktických aplikací, které využila ve své praktické části bakalářské práce. Reakce na dotazy neměla připravené v PowerPointu, což snižovalo přehlednost ve výpovědích. Proběhla diskuze komise o možnostech přenosu předložených pohádek pro rozvoj matematických představ.