Tato práce zpracovává profesní příběhy bývalých učitelek mateřských škol, které jsou již v důchodu. Popisuje problematiku učitelství, přičemž se zaměřuje zejména na učitelky v mateřské škole. Zabývá se také profesním vývojem učitele a shrnuje výsledky, které byly v této oblasti provedeny. V centru její pozornosti stojí metoda životního příběhu, o kterou se opírá empirická část práce.
Anotace v angličtině
This thesis handles the career stories of former kindergarten teachers, who are already retired. It describes the problems of teaching, with particular focus on kindergarten teachers. It also discusses the professional development of teachers and summarizes the results that were undertaken in this area. The center's focus is the life story method, which is based on empirical part.
Klíčová slova
životní příběh učitele, profesní vývoj učitele, učitelka mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
the life story of a teacher, a teacher professional development, a kindergartner teacher
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce zpracovává profesní příběhy bývalých učitelek mateřských škol, které jsou již v důchodu. Popisuje problematiku učitelství, přičemž se zaměřuje zejména na učitelky v mateřské škole. Zabývá se také profesním vývojem učitele a shrnuje výsledky, které byly v této oblasti provedeny. V centru její pozornosti stojí metoda životního příběhu, o kterou se opírá empirická část práce.
Anotace v angličtině
This thesis handles the career stories of former kindergarten teachers, who are already retired. It describes the problems of teaching, with particular focus on kindergarten teachers. It also discusses the professional development of teachers and summarizes the results that were undertaken in this area. The center's focus is the life story method, which is based on empirical part.
Klíčová slova
životní příběh učitele, profesní vývoj učitele, učitelka mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
the life story of a teacher, a teacher professional development, a kindergartner teacher
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti vývoje profesionalizace učitele.
Příprava metodiky výzkumné části, příprava projektu výzkumu, vymezení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou narativních interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro pregraduální přípravu učitelů mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti vývoje profesionalizace učitele.
Příprava metodiky výzkumné části, příprava projektu výzkumu, vymezení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou narativních interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro pregraduální přípravu učitelů mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Robert. The lifestory interview. Thousand Oaks: SAGE, 1998.ISBN-7619-0428-X.
GAVORA, Peter. Výskum životného príbehu: Učiteľka Adamová. Pedagogika, 2001, roč. LI, č. 3, s. 352-368.
LUKAS, Josef. Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2. část). Pedagogika. 2008, Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, roč. 58, č. 1, s. 36-49.
LUKAS, Josef. Životní příběhy učitelů - od kvalitativního ke smíšenému výzkumnému designu. In: Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu; sborník anotací konference ČAPV. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2006.
PRŮCHA, Jan. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. 152 s. ISBN 80-7178-621-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman. 2004. Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. Pedagogika.SK, 2(4), 247-274. Dostupné na: http://www.casopispedagogika.sk/rocnik-2/cislo-4/svaricek-studie.pdf
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Robert. The lifestory interview. Thousand Oaks: SAGE, 1998.ISBN-7619-0428-X.
GAVORA, Peter. Výskum životného príbehu: Učiteľka Adamová. Pedagogika, 2001, roč. LI, č. 3, s. 352-368.
LUKAS, Josef. Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2. část). Pedagogika. 2008, Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, roč. 58, č. 1, s. 36-49.
LUKAS, Josef. Životní příběhy učitelů - od kvalitativního ke smíšenému výzkumnému designu. In: Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu; sborník anotací konference ČAPV. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2006.
PRŮCHA, Jan. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. 152 s. ISBN 80-7178-621-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman. 2004. Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. Pedagogika.SK, 2(4), 247-274. Dostupné na: http://www.casopispedagogika.sk/rocnik-2/cislo-4/svaricek-studie.pdf
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích práce.
Vedoucí práce prof. Lukášová ocenila výzkumnou i praktickou část práce. Byly položeny otázky od vedoucího práce i oponenta bakalářské práce, na které studentka adekvátně odpověděla. Doc. Wiegerová poukázala na subjektivitu ve výzkumu, položila otázku ke zpracování výzkumu práce (kódy, kategorie). Studentka obhajovala volbu kategorií, proběhla diskuse s komisí k tématu.