Cílem bakalářské práce je navrhnout a ověřit přírodovědné portfolio sestavené z experimentů a badatelských aktivit k rozvoji přírodovědné gramotnosti u dětí předškolního věku. Bakalářská práce je zaměřena také na ověření a samotnou realizaci těchto aktivit v edukačním procesu mateřské školy a na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce poskytuje přehled teoretických východisek z problematiky zkoumání přírodovědného vzdělávání a gramotnosti. V centru pozornosti jsou také možnosti využití dětského portfolia při práci v mateřských školách, ale také soubor experimentů a badatelských aktivit.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis is to design and pilot science education portfolio consisting of experiments and inquiry-oriented activities aiming at developing scientific literacy in kindergarten children. The bachelor thesis also describes the piloting and implementation of the activities in the educational process in kindergartens and at primary schools. In the theoretical part it presents an overview of theoretical concepts related to research into science education and literacy. It deals with possibilities of the use of children' s portfolios at kindergartens and a collection of experiments and inquiry-based activities.
Cílem bakalářské práce je navrhnout a ověřit přírodovědné portfolio sestavené z experimentů a badatelských aktivit k rozvoji přírodovědné gramotnosti u dětí předškolního věku. Bakalářská práce je zaměřena také na ověření a samotnou realizaci těchto aktivit v edukačním procesu mateřské školy a na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce poskytuje přehled teoretických východisek z problematiky zkoumání přírodovědného vzdělávání a gramotnosti. V centru pozornosti jsou také možnosti využití dětského portfolia při práci v mateřských školách, ale také soubor experimentů a badatelských aktivit.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis is to design and pilot science education portfolio consisting of experiments and inquiry-oriented activities aiming at developing scientific literacy in kindergarten children. The bachelor thesis also describes the piloting and implementation of the activities in the educational process in kindergartens and at primary schools. In the theoretical part it presents an overview of theoretical concepts related to research into science education and literacy. It deals with possibilities of the use of children' s portfolios at kindergartens and a collection of experiments and inquiry-based activities.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k přírodovědnému vzdělávání v mateřských školách.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek z problematiky práce s portfoliem.
Příprava programu zaměřeného na využití přírodovědných experimentů v mateřské škole.
Ověření programu a zpracování evaluačního výstupu.
Prezentace programu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k přírodovědnému vzdělávání v mateřských školách.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek z problematiky práce s portfoliem.
Příprava programu zaměřeného na využití přírodovědných experimentů v mateřské škole.
Ověření programu a zpracování evaluačního výstupu.
Prezentace programu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. 1. vyd. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA (eds.). Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárná pedagogika. 1. Vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-828-9.
MEIER, Daniel and Stephanie SISK-HILTON. Nature education with young children: Integrating inquiry and practice. 1st pub. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-65589-7.
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ a Hana HORKÁ. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4, 2012. ISBN 978-80-89443-12-3.
Seznam doporučené literatury
HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. 1. vyd. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA (eds.). Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárná pedagogika. 1. Vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-828-9.
MEIER, Daniel and Stephanie SISK-HILTON. Nature education with young children: Integrating inquiry and practice. 1st pub. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-65589-7.
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ a Hana HORKÁ. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4, 2012. ISBN 978-80-89443-12-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou bakalářskou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích.
Vedoucí práce doc. Wiegerová připomněla odklon od původního záměru tématu, vyzdvihla význam výpovědí dětí, které nebyly zcela interpretovány. Oponentka práce poukázala na částečné nedostatky v práci, zejména v ukotvení pojmu přírodovědné portfolio. Proběhla diskuse k pojmu portfolio.