Bakalářská práce má teoreticko-empirický rámec. Pojednává o stresových faktorech, při-čemž cílovou skupinu představovaly učitelky mateřské školy ve Zlínském kraji. Teoretická část je rozdělena na tři stěžejní kapitoly, kde jsme pojednávali o tom, jak stres ovlivňuje prožívání a chování jedince, jak můžeme stresu předcházet a také na osobnost učitelky, která je rozhodujícím faktorem při reakci na stres. Empirická část popisuje kvantitativní výzkum prováděný metodou dotazníku, kde je zjišťováno, co v učitelkách mateřské školy vyvolává stres a jak je mu předcházeno.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis has theoretically-empirical framework. It discusses stress factors, while the target group was represented by teachers in a kindergarten in the Zlín region. The theoreti-cal part is divided into three chapters, in which we have focused on how stress affects be-haviour and feelings of given individual, how we can prevent stress and also the personali-ty of a teacher who is the determining factor in response to stress. The empirical part de-scribes the quantitative research conducted by questionnaire, where it is determined what in kindergarten teachers causes stress and how to prevent it.
stress, personality of the teacher, burnout syndrome, coping, mental hygiene
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický rámec. Pojednává o stresových faktorech, při-čemž cílovou skupinu představovaly učitelky mateřské školy ve Zlínském kraji. Teoretická část je rozdělena na tři stěžejní kapitoly, kde jsme pojednávali o tom, jak stres ovlivňuje prožívání a chování jedince, jak můžeme stresu předcházet a také na osobnost učitelky, která je rozhodujícím faktorem při reakci na stres. Empirická část popisuje kvantitativní výzkum prováděný metodou dotazníku, kde je zjišťováno, co v učitelkách mateřské školy vyvolává stres a jak je mu předcházeno.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis has theoretically-empirical framework. It discusses stress factors, while the target group was represented by teachers in a kindergarten in the Zlín region. The theoreti-cal part is divided into three chapters, in which we have focused on how stress affects be-haviour and feelings of given individual, how we can prevent stress and also the personali-ty of a teacher who is the determining factor in response to stress. The empirical part de-scribes the quantitative research conducted by questionnaire, where it is determined what in kindergarten teachers causes stress and how to prevent it.
stress, personality of the teacher, burnout syndrome, coping, mental hygiene
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti teorie stresu a profesních charakteristik.
Vymezení teoretických východisek z oblasti psychické zátěže v pedagogické profesi a možností jejího ovlivňování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, interpretace výsledků.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti teorie stresu a profesních charakteristik.
Vymezení teoretických východisek z oblasti psychické zátěže v pedagogické profesi a možností jejího ovlivňování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, interpretace výsledků.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-0741-2.
KELLER, Anita C. Psychological, educational, and sociological perspectives on success and well-being in carrer development. Dordrecht: Springer, 2014. ISBN 978-94-017-8910-3.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2959-6.
ŘEHULKA, Evžen a Jitka REISSMANNOVÁ. Současné trendy výchovy ke zdraví: sborník příspěvků = Contemporary trends in education for health: Proceedings. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6316-7.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-0741-2.
KELLER, Anita C. Psychological, educational, and sociological perspectives on success and well-being in carrer development. Dordrecht: Springer, 2014. ISBN 978-94-017-8910-3.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2959-6.
ŘEHULKA, Evžen a Jitka REISSMANNOVÁ. Současné trendy výchovy ke zdraví: sborník příspěvků = Contemporary trends in education for health: Proceedings. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6316-7.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Autorka prezentovala důstojně svoji práci. Reagovala relevantně na dotazy školitele i oponenta. Oponent ocenil kvalitu metodologického zpracování bakalářské práce a také významnost pro praxi. V rozpravě se studentka vyjadřovala k tématice přetěžování učitelů mateřských škol a strukturace stresových faktorů, které tato práce přináší.