Bakalářská práce se zabývá problematikou specifických poruch učení v předškolním věku. Práci tvoří dvě stěžejní oblasti, teoretická a praktická. V teoretické části je zpracována, na základě současného stavu poznatků, problematika specifických poruch učení v předškolním věku. Práce se dále zabývá způsoby vedení pedagogické diagnostiky a zásadami prevence a reedukace těchto poruch. V části praktické- aplikační, je vypracován, zrealizován a následně ověřen logopedický program s konkrétními náměty pro práci s dětmi předškolního věku. Na základě tohoto ověření byly následně vypracovány závěry pro pedagogickou praxi s dětmi předškolního věku. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice je možné považovat zmapování specifických poruch učení z pohledu předcházení školní neúspěšnosti a především sestavení stimulačního komplexního programu na podporu logopedické intervence.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about issues of specific learning disorders in pre-school age. The work consists of two core areas, theoretical and practical. The theoretical part is processed with the issues of specific learning disorders, based on current knowledge. This bachelor also analyze ways of educational diagnostics, prevention rules, and reeducation of this disorders. Speech program with specific topics that works with pre-school age children was developed, realized, and verified in this practical part. Based on the results a program was developed for practical use with pre-school age children.
The greatest benefit of this work is to chart the specific disorders with the aim of prevent-ing school failure, and most importantly the assembly of a stimulating and comprehensive program to support speech therapy intervention.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, logopedické prevence, diagnostika, program logopedické prevence
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorder, speech therapy prevention, diagnoses, speech therapy prevention program
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou specifických poruch učení v předškolním věku. Práci tvoří dvě stěžejní oblasti, teoretická a praktická. V teoretické části je zpracována, na základě současného stavu poznatků, problematika specifických poruch učení v předškolním věku. Práce se dále zabývá způsoby vedení pedagogické diagnostiky a zásadami prevence a reedukace těchto poruch. V části praktické- aplikační, je vypracován, zrealizován a následně ověřen logopedický program s konkrétními náměty pro práci s dětmi předškolního věku. Na základě tohoto ověření byly následně vypracovány závěry pro pedagogickou praxi s dětmi předškolního věku. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice je možné považovat zmapování specifických poruch učení z pohledu předcházení školní neúspěšnosti a především sestavení stimulačního komplexního programu na podporu logopedické intervence.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is about issues of specific learning disorders in pre-school age. The work consists of two core areas, theoretical and practical. The theoretical part is processed with the issues of specific learning disorders, based on current knowledge. This bachelor also analyze ways of educational diagnostics, prevention rules, and reeducation of this disorders. Speech program with specific topics that works with pre-school age children was developed, realized, and verified in this practical part. Based on the results a program was developed for practical use with pre-school age children.
The greatest benefit of this work is to chart the specific disorders with the aim of prevent-ing school failure, and most importantly the assembly of a stimulating and comprehensive program to support speech therapy intervention.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, logopedické prevence, diagnostika, program logopedické prevence
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorder, speech therapy prevention, diagnoses, speech therapy prevention program
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti specifických poruch učení v předškolním věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na problémy ve vývoji řeči dětí předškolního věku.
Vypracování projektu pro práci s dětmi předškolního věku se zaměřením na prevenci poruch řeči.
Realizace a ověření projektu v podmínkách předškolního vzdělávání.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti specifických poruch učení v předškolním věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na problémy ve vývoji řeči dětí předškolního věku.
Vypracování projektu pro práci s dětmi předškolního věku se zaměřením na prevenci poruch řeči.
Realizace a ověření projektu v podmínkách předškolního vzdělávání.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press a.s., 2008. ISBN 978- 80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Brno: Computer Press a.s., 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
KUTÁLKOVÁ Dana.Logopedická prevence. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-667-5.
LECHTA Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
ZELINKOVÁ Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulalie, dyspraxie, ADHD, Vyd. 10., přeprac.a rozšíř. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
FARRELL, Michael. Educating Special Children 1.vydání. London: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-46315-7.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press a.s., 2008. ISBN 978- 80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Brno: Computer Press a.s., 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
KUTÁLKOVÁ Dana.Logopedická prevence. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-667-5.
LECHTA Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
ZELINKOVÁ Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulalie, dyspraxie, ADHD, Vyd. 10., přeprac.a rozšíř. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
FARRELL, Michael. Educating Special Children 1.vydání. London: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-46315-7.
Přílohy volně vložené
Logopedický program- plán práce na jeden školní rok
Přílohy vázané v práci
plány
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou práci a zodpovědela otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuze k možnostem prevence specifických poruch učení v předškolním věku. Studentka také popsala plánovanou aplikaci realizovaného programu logopedické péče v MŠ.