Tato práce má výzkumný charakter. Je zaměřena na zjišťování představ studentek učitelství pro mateřské školy o své budoucí profesi. Teoretická část je historická retrospekce na vzdělání učitelů mateřských škol. Dále autorka objasňuje teoretický model uchopení pojmu představa. Ve druhé části bakalářské práce je prezentována analýza výpovědi studentek oboru učitelství pro mateřské školy ze středních pedagogických škol a z univerzit. Data získaná prostřednictvím rozhovoru jsou interpretována. V závěru je zpracována komparace představ studentek ze středních škol a univerzit.
Anotace v angličtině
This thesis has an investigative character. It is focused on identifying ideas of students about their future profession which is a kindergarten teacher. The theoretical part is a historical retrospection on education of kindergarten teachers. The author explains the theoretical model of how to grasp the concept of the idea. In the second part of the thesis the analysis of students' testimonies is presented. Gathered testimonies are from high school and university students who study the field of kindergarten education. The data obtained through interviews are interpreted and discussed in a greater detail. In conclusion a processed comparison of ideas is illustrated.
Klíčová slova
Představa, učitelská profesionalizace, profesní kompetence učitele, učitelka mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
The idea of professionalization of teaching, teacher professional competence, kindergartner
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce má výzkumný charakter. Je zaměřena na zjišťování představ studentek učitelství pro mateřské školy o své budoucí profesi. Teoretická část je historická retrospekce na vzdělání učitelů mateřských škol. Dále autorka objasňuje teoretický model uchopení pojmu představa. Ve druhé části bakalářské práce je prezentována analýza výpovědi studentek oboru učitelství pro mateřské školy ze středních pedagogických škol a z univerzit. Data získaná prostřednictvím rozhovoru jsou interpretována. V závěru je zpracována komparace představ studentek ze středních škol a univerzit.
Anotace v angličtině
This thesis has an investigative character. It is focused on identifying ideas of students about their future profession which is a kindergarten teacher. The theoretical part is a historical retrospection on education of kindergarten teachers. The author explains the theoretical model of how to grasp the concept of the idea. In the second part of the thesis the analysis of students' testimonies is presented. Gathered testimonies are from high school and university students who study the field of kindergarten education. The data obtained through interviews are interpreted and discussed in a greater detail. In conclusion a processed comparison of ideas is illustrated.
Klíčová slova
Představa, učitelská profesionalizace, profesní kompetence učitele, učitelka mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
The idea of professionalization of teaching, teacher professional competence, kindergartner
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k profesionalizaci učitele mateřské školy.
Příprava výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů a pojmového mapování.
Analýza získaných výzkumných dat a jejich interpretace.
Zpracování závěru výzkumu a doporučení pro přípravu budoucích učitelů mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k profesionalizaci učitele mateřské školy.
Příprava výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů a pojmového mapování.
Analýza získaných výzkumných dat a jejich interpretace.
Zpracování závěru výzkumu a doporučení pro přípravu budoucích učitelů mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Rozhodnutie stať sa učiteľom - pohľad kvalitatívneho výskumu. Pedagogická revue, č. 54, 2002.
NEWMAN, Charlene, S. Seeds of Professional Development in Pre-sevice Teachers: A Study of Their Dreams and Goals. International Journal of Educational Research. 2000. pp. 125-217(93)
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-73158-082-4.
WIEGEROVÁ, Adriana a Peter GAVORA. Proč se chci stát učitelkou mateřské školy. Pedagogická orientace 2/2014. roč. 24, č. 4, s. 510-534.
WIEGEROVÁ, Adriana a Jana MAJERČÍKOVÁ. Učiteľstvo pre materské školy, predškolská pedagogika. In SPILKOVÁ, Vladimíra, HEJLOVÁ, Helena. (eds.) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha: UK, 2010.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Rozhodnutie stať sa učiteľom - pohľad kvalitatívneho výskumu. Pedagogická revue, č. 54, 2002.
NEWMAN, Charlene, S. Seeds of Professional Development in Pre-sevice Teachers: A Study of Their Dreams and Goals. International Journal of Educational Research. 2000. pp. 125-217(93)
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-73158-082-4.
WIEGEROVÁ, Adriana a Peter GAVORA. Proč se chci stát učitelkou mateřské školy. Pedagogická orientace 2/2014. roč. 24, č. 4, s. 510-534.
WIEGEROVÁ, Adriana a Jana MAJERČÍKOVÁ. Učiteľstvo pre materské školy, predškolská pedagogika. In SPILKOVÁ, Vladimíra, HEJLOVÁ, Helena. (eds.) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha: UK, 2010.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou bakalářskou práci a při rozpravě zodpověděla otázky vedoucího i oponenta práce. Proběhla diskuze studentky s komisí o důležitém zjištění z výzkumu, které se vztahuje k představám studentů učitelství pro mateřské školy o jejich budoucí profesi.