Hlavním záměrem bakalářské práce je zjistit úroveň pochopení metaforického při-rovnání dětmi předškolního věku. První kapitola se zabývá charakteristickými rysy před-školních dětí, jejich poznávání, myšlení, vývoje řeči a jazyka dětí předškolního věku, které jsou důležitými základními aspekty v oblasti kognitivní lingvistiky. Druhá kapitola vysvětluje specifika vývoje dětí předškolního věku jako takového, a to v přímé souvislosti s probíhajícím chápáním metaforických přirovnání. Obsahem třetí kapitoly je vysvětlení a popis úrovně chápání a interpretace metafor dětmi předškolního věku na základě historických i soudobých poznatků renomovaných odborníků, jež se tímto tématem zabývají.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to determine the level of understanding of the metaphorical-straightening at preschool children. The first chapter deals with the characteristics of preschool children, their learning, thinking, speech and language development of preschool children, which are important basic aspects in the treatment of cognitive linguistics. The second chapter explains the specifics of the development of preschool children as such, in direct relation to the ongoing understanding of metaphorical comparisons. Ob-Shah third chapter is to explain and level of understanding and interpretation of metaphor preschool children on the basis of historical and contemporary knowledge renowned expert-ing to deal with this issue.
Klíčová slova
Interpretace, metafora, přirovnání, analogie
Klíčová slova v angličtině
Interpretation,metaphor,similes,analogies
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním záměrem bakalářské práce je zjistit úroveň pochopení metaforického při-rovnání dětmi předškolního věku. První kapitola se zabývá charakteristickými rysy před-školních dětí, jejich poznávání, myšlení, vývoje řeči a jazyka dětí předškolního věku, které jsou důležitými základními aspekty v oblasti kognitivní lingvistiky. Druhá kapitola vysvětluje specifika vývoje dětí předškolního věku jako takového, a to v přímé souvislosti s probíhajícím chápáním metaforických přirovnání. Obsahem třetí kapitoly je vysvětlení a popis úrovně chápání a interpretace metafor dětmi předškolního věku na základě historických i soudobých poznatků renomovaných odborníků, jež se tímto tématem zabývají.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to determine the level of understanding of the metaphorical-straightening at preschool children. The first chapter deals with the characteristics of preschool children, their learning, thinking, speech and language development of preschool children, which are important basic aspects in the treatment of cognitive linguistics. The second chapter explains the specifics of the development of preschool children as such, in direct relation to the ongoing understanding of metaphorical comparisons. Ob-Shah third chapter is to explain and level of understanding and interpretation of metaphor preschool children on the basis of historical and contemporary knowledge renowned expert-ing to deal with this issue.
Klíčová slova
Interpretace, metafora, přirovnání, analogie
Klíčová slova v angličtině
Interpretation,metaphor,similes,analogies
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti dětských interpretací.
Příprava projektu výzkumu, vymezení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu formou slovního testu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti dětských interpretací.
Příprava projektu výzkumu, vymezení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu formou slovního testu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
EYSENCK, Michael W . Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 978-80-200-1559-4.
KOUTNÍK, Jaroslav. Sesbírané myšlenky: [přísloví, úsloví, rčení, hesla, citáty]. Pelhřimov: J. Koutník, 1997.
LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Vyd. 2. Brno: Host, 2014, 284 s. ISBN 978-80-7491-152-1.
LAZAR, Gillian. Meanings and metaphors: activities to practise figurative language. 1st publ. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0521774365.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-803-4.
ZAORÁLEK, Jaroslav. Lidová rčení. vyd. 4. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0824-1.
Seznam doporučené literatury
EYSENCK, Michael W . Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 978-80-200-1559-4.
KOUTNÍK, Jaroslav. Sesbírané myšlenky: [přísloví, úsloví, rčení, hesla, citáty]. Pelhřimov: J. Koutník, 1997.
LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Vyd. 2. Brno: Host, 2014, 284 s. ISBN 978-80-7491-152-1.
LAZAR, Gillian. Meanings and metaphors: activities to practise figurative language. 1st publ. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0521774365.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-803-4.
ZAORÁLEK, Jaroslav. Lidová rčení. vyd. 4. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0824-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Na dotazy školitele a oponentky nebyla důkladně připravená. Školitel zdůraznil v posudku velkou nesamostatnost autorky.