Bakalářská práce se zabývá zjišťováním možností využití vzdělávacích programů v podmínkách předškolního vzdělávání v oblasti rozvoje matematických představ. Je rozdělena do dvou částí část teoretická a praktická. První kapitola teoretické části se zabývá matematickými oblastmi, se kterými se děti předškolního věku seznamují a které budou v aplikační části pomocí vzdělávacích programů rozvíjeny. Druhá kapitola seznamuje čtenáře s oblastí matematických představ zakomponovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Třetí kapitola propojuje poznatky dvou předchozích kapitol do komplexního a kompaktního celku v oblasti matematických představ dětí předškolního věku. Praktická část se věnuje možnostem rozvoje matematických představ u dětí předškolního věku pomocí dvou vzdělávacích programů (aplikací) Kids play and learn a TS Matematika - logické hry. V této části najdeme cíl programu, jeho průběh, strukturu a organizaci. Výsledky realizace jsou prezentovány v závěru aplikační části, kde najdeme i doporučení pro
praxi v práci s digitálními technologiemi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the identification of the utilization potential of educational programs in the conditions of pre-school education in the area of mathematical imagination development. The thesis is divided into two parts - the theoretical and practical ones. The first chapter of the theoretical part deals with areas of mathematics with which preschool children become acquainted and which will be further developed in the application part through educational programs. Chapter two introduces the field of mathematical imagination integrated the Framework Educational Programme for Pre-school Education. The
third chapter combines the findings of the previous two chapters into a complex and compact unit within mathematical imaginations at pre-school age. The practical part discusses possibilities of the development of mathematical imagination of pre-school children by means of educational programs (applications) Kids play and learn, and TS Matematika - logical games.
This part of the thesis introduces the objective of the program, its course, structure and organization. The outcomes of the realization are presented in the Conclusion to the application part where readers may also find recommendations for the practice with digital technologies in kindergartens.
Bakalářská práce se zabývá zjišťováním možností využití vzdělávacích programů v podmínkách předškolního vzdělávání v oblasti rozvoje matematických představ. Je rozdělena do dvou částí část teoretická a praktická. První kapitola teoretické části se zabývá matematickými oblastmi, se kterými se děti předškolního věku seznamují a které budou v aplikační části pomocí vzdělávacích programů rozvíjeny. Druhá kapitola seznamuje čtenáře s oblastí matematických představ zakomponovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Třetí kapitola propojuje poznatky dvou předchozích kapitol do komplexního a kompaktního celku v oblasti matematických představ dětí předškolního věku. Praktická část se věnuje možnostem rozvoje matematických představ u dětí předškolního věku pomocí dvou vzdělávacích programů (aplikací) Kids play and learn a TS Matematika - logické hry. V této části najdeme cíl programu, jeho průběh, strukturu a organizaci. Výsledky realizace jsou prezentovány v závěru aplikační části, kde najdeme i doporučení pro
praxi v práci s digitálními technologiemi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the identification of the utilization potential of educational programs in the conditions of pre-school education in the area of mathematical imagination development. The thesis is divided into two parts - the theoretical and practical ones. The first chapter of the theoretical part deals with areas of mathematics with which preschool children become acquainted and which will be further developed in the application part through educational programs. Chapter two introduces the field of mathematical imagination integrated the Framework Educational Programme for Pre-school Education. The
third chapter combines the findings of the previous two chapters into a complex and compact unit within mathematical imaginations at pre-school age. The practical part discusses possibilities of the development of mathematical imagination of pre-school children by means of educational programs (applications) Kids play and learn, and TS Matematika - logical games.
This part of the thesis introduces the objective of the program, its course, structure and organization. The outcomes of the realization are presented in the Conclusion to the application part where readers may also find recommendations for the practice with digital technologies in kindergartens.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o podmínkách předškolního vzdělávání v České republice.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rozvoje matematických představ dětí.
Příprava metodiky aplikační části, výběr aktivit zaměřených na rozvoj matematických představ.
Realizace navržených aktivit v podmínkách mateřské školy.
Realizace a reflexe aplikační části s jednotlivými specifickými charakteristikami.
Prezentace výsledků aplikační části a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o podmínkách předškolního vzdělávání v České republice.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rozvoje matematických představ dětí.
Příprava metodiky aplikační části, výběr aktivit zaměřených na rozvoj matematických představ.
Realizace navržených aktivit v podmínkách mateřské školy.
Realizace a reflexe aplikační části s jednotlivými specifickými charakteristikami.
Prezentace výsledků aplikační části a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ATKINS, Daniel E. 2010. Transforming American Education: Learning powered by technology [online]. University of Michigan. Dostupné z: https://www.ed.gov/sites/default/files/NETP-2010-final-report.pdf. University of Michigan.
ČERNOCHOVÁ, M., T. KOMRSKA, a J. NOVAK. Využití počítače při vyučování náměty pro práci dětí s počítačem. Vyd.1. Praha : Portál, 1998. 165 s. ISBN 80-7178-272-6.
KALAŠ, Ivan. 2011. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní [online]. Ústav informácií a prognóz školstva. Dostupné z: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010, 206 s. ISBN 978-80-86307-96-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA (eds). Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. ISBN
80-87000-00-5.
Seznam doporučené literatury
ATKINS, Daniel E. 2010. Transforming American Education: Learning powered by technology [online]. University of Michigan. Dostupné z: https://www.ed.gov/sites/default/files/NETP-2010-final-report.pdf. University of Michigan.
ČERNOCHOVÁ, M., T. KOMRSKA, a J. NOVAK. Využití počítače při vyučování náměty pro práci dětí s počítačem. Vyd.1. Praha : Portál, 1998. 165 s. ISBN 80-7178-272-6.
KALAŠ, Ivan. 2011. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní [online]. Ústav informácií a prognóz školstva. Dostupné z: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010, 206 s. ISBN 978-80-86307-96-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA (eds). Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. ISBN
80-87000-00-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zajímavě prezentovala svou bakalářskou práci. Adekvátně reagovala na dotazy školitele a oponenta. Komise ještě ocenila návaznost na teorie didaktiky matematiky prof. Hejného a také trendovost vybraného tématu bakalářské práce.