Bakalářská práce se zaměřuje na autoevaluaci v mateřské škole. Teoretická část z obecného hlediska vysvětluje a popisuje základní terminologii, popisuje fáze autoevaluace a její ukotvení ve vzdělávací politice. Objasňuje také výhody a úskalí autoevaluace. S autoevaluací úzce souvisí kvalita a efektivnost školy, proto se i na tuto oblast bakalářská práce zaměřuje. Cílem praktické části je popsat, jak na zvolené mateřské škole probíhá proces autoevaluace z pohledu pedagogických pracovníků. Kvalitativní výzkum je proveden za pomoci rozhovorů s pedagogickými pracovníky a jejich písemným vyjádřením. Postup výzkumu je zpracován podle zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on self-evaluation in the nursery school. The theoretical part explains and describes the basic terminology from the general perspective, describes a phase of self-evaluation and its anchorage in educational policy. It also explains the advantages and pitfalls of self-evaluation. The thesis also focuses on connection of self-evaluation and quality and effectiveness of the school as they are closely related to each other. The aim of the empirical part is to describe how the process of self-evaluation runs in the chosen nursery school from the perspective of teaching staff. Qualitative research was carried out with the help of interviews with teachers and their written expressions. The research process is handled according to the grounded theory.
Klíčová slova
evaluace, autoevaluace, kvalita a efektivita školy, klima školy, zakotvená teorie, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
evaluation, self-evaluation, quality and efficiency of the school, school climate, grounded theory, qualitative research
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na autoevaluaci v mateřské škole. Teoretická část z obecného hlediska vysvětluje a popisuje základní terminologii, popisuje fáze autoevaluace a její ukotvení ve vzdělávací politice. Objasňuje také výhody a úskalí autoevaluace. S autoevaluací úzce souvisí kvalita a efektivnost školy, proto se i na tuto oblast bakalářská práce zaměřuje. Cílem praktické části je popsat, jak na zvolené mateřské škole probíhá proces autoevaluace z pohledu pedagogických pracovníků. Kvalitativní výzkum je proveden za pomoci rozhovorů s pedagogickými pracovníky a jejich písemným vyjádřením. Postup výzkumu je zpracován podle zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on self-evaluation in the nursery school. The theoretical part explains and describes the basic terminology from the general perspective, describes a phase of self-evaluation and its anchorage in educational policy. It also explains the advantages and pitfalls of self-evaluation. The thesis also focuses on connection of self-evaluation and quality and effectiveness of the school as they are closely related to each other. The aim of the empirical part is to describe how the process of self-evaluation runs in the chosen nursery school from the perspective of teaching staff. Qualitative research was carried out with the help of interviews with teachers and their written expressions. The research process is handled according to the grounded theory.
Klíčová slova
evaluace, autoevaluace, kvalita a efektivita školy, klima školy, zakotvená teorie, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
evaluation, self-evaluation, quality and efficiency of the school, school climate, grounded theory, qualitative research
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických pojmů z oblasti pedagogické evaluace a autoevaluace na úrovni preprimárního vzdělávání.
Příprava výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s pedagogickými pracovníky ve vybrané mateřské škole.
Analýza získaných rozhovorů s využitím vybraných strategií podle základního schématu zakotvené teorie.
Vytvoření zjednodušeného teoretického modelu reflektujícího realitu mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických pojmů z oblasti pedagogické evaluace a autoevaluace na úrovni preprimárního vzdělávání.
Příprava výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s pedagogickými pracovníky ve vybrané mateřské škole.
Analýza získaných rozhovorů s využitím vybraných strategií podle základního schématu zakotvené teorie.
Vytvoření zjednodušeného teoretického modelu reflektujícího realitu mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
ALASUUTARI, Maarit, Ann-Marie MARKSTRÖM a Ann-Christine VALLBERG ROTH. Assessment and documentation in early childhood education. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-66125-6.
JANÍK, Tomáš a Vlastimil ŠVEC. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-193-5.
SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
ŠMELOVÁ, Eva. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských proměn. Olomouc: PdF UP, 2006. ISBN 80-244-1373-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.
VAŠŤATKOVÁ, Jana. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1422-8.
Seznam doporučené literatury
ALASUUTARI, Maarit, Ann-Marie MARKSTRÖM a Ann-Christine VALLBERG ROTH. Assessment and documentation in early childhood education. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-66125-6.
JANÍK, Tomáš a Vlastimil ŠVEC. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-193-5.
SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
ŠMELOVÁ, Eva. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských proměn. Olomouc: PdF UP, 2006. ISBN 80-244-1373-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.
VAŠŤATKOVÁ, Jana. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1422-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala teze své bakalářské práce.
Reagovala na dotazy oponenta a škkolitelky. Komise konstatovala, že v práci jsou nedostatky, které se nemusely vyskytnout.