Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání zrakově postižených jedinců, které je možné na základě integrace do běžných základních a středních škol, nebo studiem na speciálních školách. Teoretická část se zabývá základní charakteristikou života a výchovou zrakově postiženého dítěte. Dále jsou uvedeny možnosti vzdělávání takto postižených jedinců. Popsána jsou školská pedagogická a poradenská zařízení a neziskové organizace, které pomáhají zrakově postiženým se získáním vzdělání a zapojením se do běžného života.
Praktická část na základě rozhovorů s handicapovanými studenty analyzuje výhody a nevýhody vzdělávání zrakově postižených.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the education of visually impaired people which is enabled pursuant to the integration into common primary and secondary schools or while studying special schools.
The theoretical part deals with basic characteristics of life and upbringing of a visually impaired child. There are stated educational options of such handicapped people. Then there are described educational counseling services and non-profit organizations which help visually impaired people to get some education and take part in common life.
The practical part based on the interviews with disabled students analyses advantages and disadvantages of the visually impaired.
Klíčová slova
Zrakově postižený, zrakové vady, integrace, speciální škola, kompenzační pomůcky, speciální pedagogická centra.
Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání zrakově postižených jedinců, které je možné na základě integrace do běžných základních a středních škol, nebo studiem na speciálních školách. Teoretická část se zabývá základní charakteristikou života a výchovou zrakově postiženého dítěte. Dále jsou uvedeny možnosti vzdělávání takto postižených jedinců. Popsána jsou školská pedagogická a poradenská zařízení a neziskové organizace, které pomáhají zrakově postiženým se získáním vzdělání a zapojením se do běžného života.
Praktická část na základě rozhovorů s handicapovanými studenty analyzuje výhody a nevýhody vzdělávání zrakově postižených.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the education of visually impaired people which is enabled pursuant to the integration into common primary and secondary schools or while studying special schools.
The theoretical part deals with basic characteristics of life and upbringing of a visually impaired child. There are stated educational options of such handicapped people. Then there are described educational counseling services and non-profit organizations which help visually impaired people to get some education and take part in common life.
The practical part based on the interviews with disabled students analyses advantages and disadvantages of the visually impaired.
Klíčová slova
Zrakově postižený, zrakové vady, integrace, speciální škola, kompenzační pomůcky, speciální pedagogická centra.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rodinu a život se zrakově postiženým dítětem;
- na výchovu a vzdělávání zrakově postižených;
- na pedagogicko-psychologické poradenství v ČR;
- na možnosti integrace zrakově postižených do běžného života.
Součástí práce bude sociologický (kvalitativní) výzkum vzdělávání zrakově postižených na speciálních a běžných středních školách.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rodinu a život se zrakově postiženým dítětem;
- na výchovu a vzdělávání zrakově postižených;
- na pedagogicko-psychologické poradenství v ČR;
- na možnosti integrace zrakově postižených do běžného života.
Součástí práce bude sociologický (kvalitativní) výzkum vzdělávání zrakově postižených na speciálních a běžných středních školách.
Seznam doporučené literatury
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. 2007. Oftalmopedie. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-159-1.
KEBLOVÁ, A. 2001. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima. ISBN 80-7216-191-1.
KEBLOVÁ, A. 1996. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima. ISBN 80-7216-104-0.
KEBLOVÁ, A. 1999. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky. Praha: Septima. ISBN 80-7216-104-0.
POTMĚŠILOVÁ, P. a kol.. 2013. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta. ISBN 978-80-7320-179-1.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. 2007. Oftalmopedie. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-159-1.
KEBLOVÁ, A. 2001. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima. ISBN 80-7216-191-1.
KEBLOVÁ, A. 1996. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima. ISBN 80-7216-104-0.
KEBLOVÁ, A. 1999. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky. Praha: Septima. ISBN 80-7216-104-0.
POTMĚŠILOVÁ, P. a kol.. 2013. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta. ISBN 978-80-7320-179-1.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Vaňková: Víte v čem je podstata inkluze? V čem vidíte rozdíl mezi inkluzí a integrací?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
dr. Ocetková: Co je podle Vás výhodnější pro handicapované, zařazení do běžné nebo do speciální školy?