Práce propojuje sociální klima školní třídy základní školy s profesí sociálního pedagoga. Obsahově je zaměřena na sociální klima. Přibližuje základní školu pro jedince s postižením, jaká péče o jedince s postižením byla dříve a jaká je dnes. Také se zaměřuje na výchovu a vzdělávání jedinců s postižením. V praktické části práce kvalitativním výzkumem zjišťuje klima školní třídy v současnosti. Využívá pro sběr výzkumných dat metodu Pozorování. Zkoumá učitele, asistenty pedagogů a žáky v jejich pracovním prostředí. Součástí práce je aplikační výstup, kde navrhuji podmínky pro zlepšení kvality sociálního klimatu v rehabilitační třídě základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis connects social climate in elementary school classroom with the profession of social pedagogue. The main focus is on the social climate. It describes elementary school for children with disabilities what care was provided in the past and what is the norm now. The thesis also deals with upbringing and education of disabled persons. The practical part describes the climate of a current classroom through qualitative research and analysis. To collect data, the Watching method is applied. This method studies teachers, educational assistants and students in their work environment. Also part of the thesis is an applicable outcome, which makes suggestions on how to improve the quality of the social climate in an elementary school classroom for students with special needs.
Klíčová slova
inkluze, rehabilitační třída, sociální klima, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, rehabilitation class, social climate, elementary school
Rozsah průvodní práce
53 s. (10 161 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce propojuje sociální klima školní třídy základní školy s profesí sociálního pedagoga. Obsahově je zaměřena na sociální klima. Přibližuje základní školu pro jedince s postižením, jaká péče o jedince s postižením byla dříve a jaká je dnes. Také se zaměřuje na výchovu a vzdělávání jedinců s postižením. V praktické části práce kvalitativním výzkumem zjišťuje klima školní třídy v současnosti. Využívá pro sběr výzkumných dat metodu Pozorování. Zkoumá učitele, asistenty pedagogů a žáky v jejich pracovním prostředí. Součástí práce je aplikační výstup, kde navrhuji podmínky pro zlepšení kvality sociálního klimatu v rehabilitační třídě základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis connects social climate in elementary school classroom with the profession of social pedagogue. The main focus is on the social climate. It describes elementary school for children with disabilities what care was provided in the past and what is the norm now. The thesis also deals with upbringing and education of disabled persons. The practical part describes the climate of a current classroom through qualitative research and analysis. To collect data, the Watching method is applied. This method studies teachers, educational assistants and students in their work environment. Also part of the thesis is an applicable outcome, which makes suggestions on how to improve the quality of the social climate in an elementary school classroom for students with special needs.
Klíčová slova
inkluze, rehabilitační třída, sociální klima, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, rehabilitation class, social climate, elementary school
Zásady pro vypracování
Zadané zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto pravidel po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na objasnění základních termínů: prostředí školní třídy, atmosféra třídy, sociální klima třídy, faktory a zdroje klima třídy ve škole, vymezení pojmu základní škola, základní škola praktická, podmínky pro přijímací řízení na základní školu a základní školu praktickou;
- na pozorování a popsání faktorů pro zlepšení či zhoršení sociálního klima školní třídy základní školy.
Cíle práce bude dosaženo metodou kvalitativního výzkumu - pozorování sociálního klima v rehabilitační třídě základní školy praktické.
Zásady pro vypracování
Zadané zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto pravidel po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na objasnění základních termínů: prostředí školní třídy, atmosféra třídy, sociální klima třídy, faktory a zdroje klima třídy ve škole, vymezení pojmu základní škola, základní škola praktická, podmínky pro přijímací řízení na základní školu a základní školu praktickou;
- na pozorování a popsání faktorů pro zlepšení či zhoršení sociálního klima školní třídy základní školy.
Cíle práce bude dosaženo metodou kvalitativního výzkumu - pozorování sociálního klima v rehabilitační třídě základní školy praktické.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, s.r.o., 2008.
HORŇÁKOVÁ, M. Kroky k inkluzívnej škole. Ružomberok: Verbum, 2014.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing,a.s., 2007.
JANOŠKO, P., NESLUŠANOVÁ, S.Škola s inkluzívnou klímou. Ružomberok: Verbum, 2014.
PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, s.r.o., 2006.
STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky pedagogické fakulty MU, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, s.r.o., 2008.
HORŇÁKOVÁ, M. Kroky k inkluzívnej škole. Ružomberok: Verbum, 2014.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing,a.s., 2007.
JANOŠKO, P., NESLUŠANOVÁ, S.Škola s inkluzívnou klímou. Ružomberok: Verbum, 2014.
PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, s.r.o., 2006.
STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky pedagogické fakulty MU, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem