Bakalářská práce se věnuje spolupráci školního metodika prevence se školním psychologem. Tato spolupráce je důležitá, protože významně ovlivňuje realizaci společného cíle školy, kterým je zabezpečování vyšší kvality a efektivnosti výchovy a vzdělávání. To vše, zejména v současné době, kdy se setkáváme s dlouhodobým trendem zvyšujícího se rizika nárůstu výchovných problémů, které je zapotřebí intenzivně řešit.
Cílem práce bylo zjistit, zanalyzovat a popsat, jakým způsobem vznikla, probíhala a dále se uskutečňuje spolupráce školního metodika prevence se školním psychologem v kontextu zavádění školního poradenského pracoviště na Vyšší odborné škole ekonomické a zdravotnické a Střední škole Boskovice v Boskovicích. Pro výzkum byla využita kvalitativní strategie a metoda narativního interview. Součástí práce je také doporučení do praxe z hlediska obsazení školního poradenského pracoviště.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with cooperation of a school prevention methodologist with a school psychologist. This cooperation is important because it significantly affects implementation of a common school goal, which is a guarantee of higher quality and effectiveness of education. That is all especially now, when we meet a long-term trend of increasing risk of an increase educational problems and it is necessary to solve them intensively.
The aim of this thesis was to find out, analyze, and describe how cooperation of a prevention methodologist with a school psychologist was created, proceeded and how it is implemented in the context of introducing school advisory staff at Higher Vocational School of Economics and Health and High School Boskovice in Boskovice. Method of narrative interview and qualitative strategy were used for this research. The thesis also includes recommendations into practice in terms of occupancy of the school advisory staff.
Klíčová slova
školní metodik prevence, školní psycholog, poradenství, prevence, spolupráce, školní poradenské pracoviště, škola, sociální pedagog
Klíčová slova v angličtině
school prevention methodologist, school psychologist, consulting, prevention, cooperation, school advisory staff, school, social pedagogue
Rozsah průvodní práce
68 s. (99 439)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje spolupráci školního metodika prevence se školním psychologem. Tato spolupráce je důležitá, protože významně ovlivňuje realizaci společného cíle školy, kterým je zabezpečování vyšší kvality a efektivnosti výchovy a vzdělávání. To vše, zejména v současné době, kdy se setkáváme s dlouhodobým trendem zvyšujícího se rizika nárůstu výchovných problémů, které je zapotřebí intenzivně řešit.
Cílem práce bylo zjistit, zanalyzovat a popsat, jakým způsobem vznikla, probíhala a dále se uskutečňuje spolupráce školního metodika prevence se školním psychologem v kontextu zavádění školního poradenského pracoviště na Vyšší odborné škole ekonomické a zdravotnické a Střední škole Boskovice v Boskovicích. Pro výzkum byla využita kvalitativní strategie a metoda narativního interview. Součástí práce je také doporučení do praxe z hlediska obsazení školního poradenského pracoviště.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with cooperation of a school prevention methodologist with a school psychologist. This cooperation is important because it significantly affects implementation of a common school goal, which is a guarantee of higher quality and effectiveness of education. That is all especially now, when we meet a long-term trend of increasing risk of an increase educational problems and it is necessary to solve them intensively.
The aim of this thesis was to find out, analyze, and describe how cooperation of a prevention methodologist with a school psychologist was created, proceeded and how it is implemented in the context of introducing school advisory staff at Higher Vocational School of Economics and Health and High School Boskovice in Boskovice. Method of narrative interview and qualitative strategy were used for this research. The thesis also includes recommendations into practice in terms of occupancy of the school advisory staff.
Klíčová slova
školní metodik prevence, školní psycholog, poradenství, prevence, spolupráce, školní poradenské pracoviště, škola, sociální pedagog
Klíčová slova v angličtině
school prevention methodologist, school psychologist, consulting, prevention, cooperation, school advisory staff, school, social pedagogue
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 20/2016, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na spolupráci školního metodika prevence se školním psychologem;
- na střední a vyšší odborné školství, jeho funkce a terminologické zakotvení, poradenskou činnost v prostředí středních a vyšších odborných škol, pracovníky poskytující poradenské služby v těchto školách a spolupráci pracovníků při řešení sociálně výchovných problémů žáků a studentů středních a vyšších odborných škol;
- specificky na koncepci práce školního metodika prevence v sociálně-výchovné oblasti a v oblasti spolupráce se školním psychologem v rámci školního poradenského pracoviště.
V empirické části práce bude využito kvalitativní strategie výzkumu. Sběr dat bude prováděn metodou narativního interview. Kvalitativní analýza dat bude prováděna metodou otevřeného kódování a technikou vyložení karet.
Cílem práce bude zjistit, zanalyzovat a popsat, jakým způsobem vznikla, probíhala a dále se uskutečňuje spolupráce školního metodika prevence se školním psychologem v kontextu zavádění školního poradenského pracoviště na Vyšší odborné škole ekonomické a zdravotnické a Střední škole Boskovice v Boskovicích.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 20/2016, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na spolupráci školního metodika prevence se školním psychologem;
- na střední a vyšší odborné školství, jeho funkce a terminologické zakotvení, poradenskou činnost v prostředí středních a vyšších odborných škol, pracovníky poskytující poradenské služby v těchto školách a spolupráci pracovníků při řešení sociálně výchovných problémů žáků a studentů středních a vyšších odborných škol;
- specificky na koncepci práce školního metodika prevence v sociálně-výchovné oblasti a v oblasti spolupráce se školním psychologem v rámci školního poradenského pracoviště.
V empirické části práce bude využito kvalitativní strategie výzkumu. Sběr dat bude prováděn metodou narativního interview. Kvalitativní analýza dat bude prováděna metodou otevřeného kódování a technikou vyložení karet.
Cílem práce bude zjistit, zanalyzovat a popsat, jakým způsobem vznikla, probíhala a dále se uskutečňuje spolupráce školního metodika prevence se školním psychologem v kontextu zavádění školního poradenského pracoviště na Vyšší odborné škole ekonomické a zdravotnické a Střední škole Boskovice v Boskovicích.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Bratislava: public promotion, 2008. 251 s. ISBN 978-80-969944-0-3.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 151 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-945-3.
PEŠOVÁ, Ilona a ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 150 s. Psyché. ISBN 80-247-1216-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 203 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
ŠTECH, Stanislav a ZAPLETALOVÁ, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 230 s. ISBN 978-80-262-0368-1.
TYŠER, Jiří. Školní metodik prevence: soubor materiálů. Vyd. 1. Most: Hněvín, 2006. 103 s. ISBN 80-86654-17-6.
WIRZ, Daniel. Výchova začíná vztahem: stati, poznámky z deníku. 1. české vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2007. 107 s. ISBN 978-80-7204-503-7.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Bratislava: public promotion, 2008. 251 s. ISBN 978-80-969944-0-3.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 151 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-945-3.
PEŠOVÁ, Ilona a ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 150 s. Psyché. ISBN 80-247-1216-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 203 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
ŠTECH, Stanislav a ZAPLETALOVÁ, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 230 s. ISBN 978-80-262-0368-1.
TYŠER, Jiří. Školní metodik prevence: soubor materiálů. Vyd. 1. Most: Hněvín, 2006. 103 s. ISBN 80-86654-17-6.
WIRZ, Daniel. Výchova začíná vztahem: stati, poznámky z deníku. 1. české vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2007. 107 s. ISBN 978-80-7204-503-7.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Ocetková: Řekl jste, že "výměnou personálu došlo ke spolupráci odborných pracovníků". Jakým jiným způsbem by se dalo docílit toho, aby spolu odborní pracovníci spolupracovali?