Bakalářská práce se zabývá problematikou dětí se syndromem ADHD. Teoretická část je zaměřena na základní charakteristiku syndromu, historii jeho zkoumání, terminologii, etiologii a projevy. Popisuje problémy a rizika provázející rodinu, která vychovává dítě s ADHD, zabývá se také současnými možnostmi pomoci, podpory a terapie, které vedou ke zmírnění vlivu syndromu na kvalitu života těchto dětí a jejich rodin. Kvalitativní výzkum v praktické části zachycuje formou případových studií vývoj situace v rodinách, řešících problémy s dítětem ADHD za pomoci poradenského pracoviště a faktory, které ovlivňují výsledky poradenského působení a v souvislosti s tím kvalitu života klientů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is concerned with the issue of the children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder syndrome (ADHD). The theoretical part is focused on the basic characteristics of the syndrome, on history of its research, terminology, etiology and expression. There are described problems and risks in the family which brings up a child with ADHD. It is concerned with possibilities of help, support, assistance and therapy which lead to a reduction of the syndrome effects on life quality of those children and their families. The qualitative research in the practical part presents, through the case study, development of the situation in the families solving problems with ADHD child with assistance of a consultant service and the factors which affect on the results of consultant activity and in connection with the life quality of clients.
Klíčová slova
Syndrom ADHD, děti, rodina, škola, specifika výchovy a výuky, sociální důsledky, podpora, terapie, poradenství.
Klíčová slova v angličtině
ADHD syndrome, children, family, school, specifics of upbringing and education, social consequences, support, assistance, therapy, consultancy.
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou dětí se syndromem ADHD. Teoretická část je zaměřena na základní charakteristiku syndromu, historii jeho zkoumání, terminologii, etiologii a projevy. Popisuje problémy a rizika provázející rodinu, která vychovává dítě s ADHD, zabývá se také současnými možnostmi pomoci, podpory a terapie, které vedou ke zmírnění vlivu syndromu na kvalitu života těchto dětí a jejich rodin. Kvalitativní výzkum v praktické části zachycuje formou případových studií vývoj situace v rodinách, řešících problémy s dítětem ADHD za pomoci poradenského pracoviště a faktory, které ovlivňují výsledky poradenského působení a v souvislosti s tím kvalitu života klientů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is concerned with the issue of the children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder syndrome (ADHD). The theoretical part is focused on the basic characteristics of the syndrome, on history of its research, terminology, etiology and expression. There are described problems and risks in the family which brings up a child with ADHD. It is concerned with possibilities of help, support, assistance and therapy which lead to a reduction of the syndrome effects on life quality of those children and their families. The qualitative research in the practical part presents, through the case study, development of the situation in the families solving problems with ADHD child with assistance of a consultant service and the factors which affect on the results of consultant activity and in connection with the life quality of clients.
Klíčová slova
Syndrom ADHD, děti, rodina, škola, specifika výchovy a výuky, sociální důsledky, podpora, terapie, poradenství.
Klíčová slova v angličtině
ADHD syndrome, children, family, school, specifics of upbringing and education, social consequences, support, assistance, therapy, consultancy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na základní charakteristiku syndromu ADHD, historii, terminologii, etiologii a projevy ADHD;
- na problémy a rizika provázející rodinu, která vychovává dítě s ADHD, a dítě samotné;
- na současné možnosti pomoci, podpory a terapie těmto rodinám a dětem, které vedou ke zmírnění vlivu ADHD na kvalitu života dítěte s ADHD.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, kdy prostřednictvím několika kazuistik a rozhovorů bude zachycen vývoj situace v rodinách, řešících problémy s dítětem ADHD za pomoci poradenského pracoviště.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na základní charakteristiku syndromu ADHD, historii, terminologii, etiologii a projevy ADHD;
- na problémy a rizika provázející rodinu, která vychovává dítě s ADHD, a dítě samotné;
- na současné možnosti pomoci, podpory a terapie těmto rodinám a dětem, které vedou ke zmírnění vlivu ADHD na kvalitu života dítěte s ADHD.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, kdy prostřednictvím několika kazuistik a rozhovorů bude zachycen vývoj situace v rodinách, řešících problémy s dítětem ADHD za pomoci poradenského pracoviště.
Seznam doporučené literatury
DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. 1994. Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad.
GOETZ, M. 2009. Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén.
MUNDEN, A., ARCELUS, J. 2006. Poruchy pozornosti a hyperaktivity. Praha: Portál.
PREKOPOVÁ, J., SCHWEIZEROVÁ, Ch. 2008. Neklidné dítě. Praha: Portál.
SERFONTEIN, G. 1999. Potíže s učením a chováním. Praha: Portál.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. 1994. Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad.
GOETZ, M. 2009. Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén.
MUNDEN, A., ARCELUS, J. 2006. Poruchy pozornosti a hyperaktivity. Praha: Portál.
PREKOPOVÁ, J., SCHWEIZEROVÁ, Ch. 2008. Neklidné dítě. Praha: Portál.
SERFONTEIN, G. 1999. Potíže s učením a chováním. Praha: Portál.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem