Diplomová práce se zabývá teoriemi v rámci problematiky péče o novorozence a kojence ve věku do 6 měsíců života. Teoretická část popisuje vývojové období dětí do věku 6 měsíců. Zabývá se také moderními trendy v oblasti péče o děti v raném kojeneckém období života. V neposlední řadě se věnuje legislativní složce dobrovolnických programů v ČR, jejich typům a množství.
Empirická část práce obsahuje dvě verze navrhovaného dobrovolnického programu. První návrh projektu vychází z teoretické části práce. Na základě samotného výzkumu vznikl upravený návrh dobrovolnického programu "Chůvičky". Výzkum se zaměřuje na rozhovory s odborníky z oblasti klinické psychologie, sociální pedagogiky a zdravotnictví obecně. Cílem práce je doporučení a okomentování návrhu programu a jeho transformace do ideální podoby.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the theories of newborn and infant baby care up to the age of 6 months. The theoretical part describes the developmental stage from birth to 6 month of age. It also deals with modern trends in the field of early infant stage of life, further this work also describes the legislation of volunteer programmes within the Czech Republic, their types and number.
The empirical part contains two versions of a newly suggested volunteer programme. The first version of this project originates in the theoretical part of this work. A redesigned version of a volunteer programme 'Chůvičky' is based on the research itself, this research focuses on interviews with specialists in clinical psychology, social pedagogy or general public health service. The main objective of this work is to recommend and comment the programme proposal and its transformation to an ideal form.
Klíčová slova
dobrovolnictví, bazální stimulace, prevence, zdravý vývoj, návrh programu
Diplomová práce se zabývá teoriemi v rámci problematiky péče o novorozence a kojence ve věku do 6 měsíců života. Teoretická část popisuje vývojové období dětí do věku 6 měsíců. Zabývá se také moderními trendy v oblasti péče o děti v raném kojeneckém období života. V neposlední řadě se věnuje legislativní složce dobrovolnických programů v ČR, jejich typům a množství.
Empirická část práce obsahuje dvě verze navrhovaného dobrovolnického programu. První návrh projektu vychází z teoretické části práce. Na základě samotného výzkumu vznikl upravený návrh dobrovolnického programu "Chůvičky". Výzkum se zaměřuje na rozhovory s odborníky z oblasti klinické psychologie, sociální pedagogiky a zdravotnictví obecně. Cílem práce je doporučení a okomentování návrhu programu a jeho transformace do ideální podoby.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the theories of newborn and infant baby care up to the age of 6 months. The theoretical part describes the developmental stage from birth to 6 month of age. It also deals with modern trends in the field of early infant stage of life, further this work also describes the legislation of volunteer programmes within the Czech Republic, their types and number.
The empirical part contains two versions of a newly suggested volunteer programme. The first version of this project originates in the theoretical part of this work. A redesigned version of a volunteer programme 'Chůvičky' is based on the research itself, this research focuses on interviews with specialists in clinical psychology, social pedagogy or general public health service. The main objective of this work is to recommend and comment the programme proposal and its transformation to an ideal form.
Klíčová slova
dobrovolnictví, bazální stimulace, prevence, zdravý vývoj, návrh programu
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice zdravého sociálního, psychického a emocionálního vývoje u dětí do 6 měsíců života.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice zdravého sociálního, psychického a emocionálního vývoje u dětí do 6 měsíců života.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie, Vývojová psychologie: dětství, dospělost a stáří. Praha. Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
CHRISTENSSON, Karl et al., 1992. Temperature, metabolic adaptation and crying in healthy newborns cared for skin-to-skin. Acta Paediatr.
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ, České republiky. Legislativa a Metodická doporučení pro dobrovolnický program ve zdravotnickém zařízení [online]. [cit. 2015-09-30]. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/Odbornik/obsah/legislativa-a-metodicka-doporuceni-pro-dobrovolnicky-program-ve-zdravotnickem-zarizeni_3137_3.html
FRIEDLOVÁ, Karolína, Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha. Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
GRAY, Luis et al., Skin-to-Skin Contact is Analgesic in Healthy Newborns. Boston. Pediatrics, 2000.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie, Vývojová psychologie: dětství, dospělost a stáří. Praha. Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
CHRISTENSSON, Karl et al., 1992. Temperature, metabolic adaptation and crying in healthy newborns cared for skin-to-skin. Acta Paediatr.
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ, České republiky. Legislativa a Metodická doporučení pro dobrovolnický program ve zdravotnickém zařízení [online]. [cit. 2015-09-30]. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/Odbornik/obsah/legislativa-a-metodicka-doporuceni-pro-dobrovolnicky-program-ve-zdravotnickem-zarizeni_3137_3.html
FRIEDLOVÁ, Karolína, Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha. Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
GRAY, Luis et al., Skin-to-Skin Contact is Analgesic in Healthy Newborns. Boston. Pediatrics, 2000.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka hovořila o hlavním cíli diplomové práce. Uvedla cíle praktické části, dále uvedla realizaci této části, kde využila kvalitativní výzkum. Studentka se podrobně věnovala analýze dat i výsledkům práce, tedy samotnému programu, po jednotlivých kategoriích. V závěru prezentace se studentka věnovala otázkám vedoucího a oponenta práce. Členové komise se vyjadřovali k praktické části práce, metodologii i výsledkům. Studentka se snažila odpovídat na otázky zkoušejících nicméně odpovídala s nepřestnostmi a nedokázala jasně formulovat odpovědi na dané otázky. Problematické se jevilo zpracování výzkumného šetření.