Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje metakognice u dětí předškolního věku. Cílem je sestavení inovativního programu metakognitivních aktivit a následná realizace her s dětmi předškolního věku. Práce je rozdělená na dvě části. V první, teoretické části, se zabýváme kognitivním vývojem dětí, výkladem a charakteristikou pojmu metakognice i aplikací metakognitivních aktivit v podmínkách mateřské školy. Druhou, praktickou část, představuje metodika výzkumného šetření a analýza výsledků výzkumu. Práce je obohacena o přílohovou část, kde se nachází ukázky herních pomůcek, které byly při realizaci aktivit ve školce využity.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of metacognition in preschool children. The purpose of this thesis is to create and innovative program of metacognitive activities and realization of games with preschool children. The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the cognitive development of children and there is interpretation and characteristic of the concept of metacognition and it deals with application of metacogni-tion in Czech kirdengarden environment. The practical part describes methodology of the research and analysis of results. The thesis is enriched by supplement of teaching aids.
Klíčová slova
rozvoj myšlení, metakognice, metakognitivní zkušenosti, metakognitivní aktivity, program rozvoje metakognice
Klíčová slova v angličtině
development of thinking, metacognition, metacognitive experiences, metakognitive activities, programme of metacognitive acceleration
Rozsah průvodní práce
117 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje metakognice u dětí předškolního věku. Cílem je sestavení inovativního programu metakognitivních aktivit a následná realizace her s dětmi předškolního věku. Práce je rozdělená na dvě části. V první, teoretické části, se zabýváme kognitivním vývojem dětí, výkladem a charakteristikou pojmu metakognice i aplikací metakognitivních aktivit v podmínkách mateřské školy. Druhou, praktickou část, představuje metodika výzkumného šetření a analýza výsledků výzkumu. Práce je obohacena o přílohovou část, kde se nachází ukázky herních pomůcek, které byly při realizaci aktivit ve školce využity.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of metacognition in preschool children. The purpose of this thesis is to create and innovative program of metacognitive activities and realization of games with preschool children. The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the cognitive development of children and there is interpretation and characteristic of the concept of metacognition and it deals with application of metacogni-tion in Czech kirdengarden environment. The practical part describes methodology of the research and analysis of results. The thesis is enriched by supplement of teaching aids.
Klíčová slova
rozvoj myšlení, metakognice, metakognitivní zkušenosti, metakognitivní aktivity, program rozvoje metakognice
Klíčová slova v angličtině
development of thinking, metacognition, metacognitive experiences, metakognitive activities, programme of metacognitive acceleration
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku, učení dětí metakognici a metakognitivnímu myšlení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou experimentu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku, učení dětí metakognici a metakognitivnímu myšlení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou experimentu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ADEY, Philip; ROBERTSON, Anne; VENVILLE, Grady Jane. Let's think!: a programme for developing thinking with five and six years old: teacher's guide. London: NferNelson, 2001.
HRBÁČKOVÁ, Karla. Rozvoj autoregulace učení studentů. Praha: Hnutí R, 2011, 76 s. ISBN 978-80-86798-18-9.
HRBÁČKOVÁ, Karla a Eliška SUCHÁNKOVÁ. Rozvoj metakognice u dětí předškolního věku. In ŠULOVÁ, Lenka (Ed.). V září půjde do školy. roč. 6, č. 22, s. 1-34. Praha: RAABE, 2014. ISSN 1804-0160.
ŘÍČAN, Jaroslav a Ondřej PEŠOUT. Používané metakognitivní strategie žáků v kontextu autoregulovaného učení. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013, 78 s. ISBN 978-80-7414-645-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
ADEY, Philip; ROBERTSON, Anne; VENVILLE, Grady Jane. Let's think!: a programme for developing thinking with five and six years old: teacher's guide. London: NferNelson, 2001.
HRBÁČKOVÁ, Karla. Rozvoj autoregulace učení studentů. Praha: Hnutí R, 2011, 76 s. ISBN 978-80-86798-18-9.
HRBÁČKOVÁ, Karla a Eliška SUCHÁNKOVÁ. Rozvoj metakognice u dětí předškolního věku. In ŠULOVÁ, Lenka (Ed.). V září půjde do školy. roč. 6, č. 22, s. 1-34. Praha: RAABE, 2014. ISSN 1804-0160.
ŘÍČAN, Jaroslav a Ondřej PEŠOUT. Používané metakognitivní strategie žáků v kontextu autoregulovaného učení. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013, 78 s. ISBN 978-80-7414-645-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně předtavila teoretická východiska práce, dále pohovořila o praktické části a realizaci experimentu. Konkrétně popsala hry do experimentu zařazené podle konkrétní metodiky. Hlavní část prezentace byla zaměřena na výsledky práce, dále studentka rozebrala otázky k obhajobě od oponenta i vedoucího práce. Otázky členů komise se zaměřily na původ použitých her (Mgr. Šalenová). Dále na samotnou realizaci konkrétních her (doc. Jůzl). Předsedkyně komise se dotazovala na konkrétní příklady (kognice a metokognice).