Bakalářská práce je zaměřena na problematiku střídavé výchovy. Cílem práce je zjistit, zda je tato forma výchovy po rozchodu rodičů vhodná pro děti předškolního věku. Teoretická část pojednává o rodině, rozvodu a institutu střídavé výchovy. Věnuji se tomu, jaká je role orgánu sociálně-právní ochrany dětí v rozvodovém řízení, pozitivům a negativům střídavé výchovy, osobnosti dítěte v předškolním věku a v neposlední řadě také předpokladům, které by v rodině měly být splněny, aby střídavá výchova měla šanci na úspěch. V praktické části na základě provedeného kvalitativního výzkumu získávám odpověď na výzkumnou otázku: "Je institut střídavé výchovy u dětí předškolního věku vhodnou alternativou rodinného uspořádání?"
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on problems of shared custody. The aim is to determine whether this form of childcare after parents´ divorce is suitable for preschool children. The theoretical part deals with a family, divorce and institute of shared custody. I describe the role of the department of social and legal protection of children in divorce proceedings, positives and negatives of shared custody, the preschool child's personality and finally
the assumptions that should be met in family in order to succeed in shared custody. In the practical part, based on qualitative research I get the answer to the question: "Is the Institute of shared custody appropriate alternative of family arrangement for children of preschool age?"
Klíčová slova
střídavá výchova, předškolní věk, rodina, rozvod, orgán sociálně-právní ochrany dětí
Klíčová slova v angličtině
shared custody, preschool age, family, divorce, department of social and legal protection of children
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku střídavé výchovy. Cílem práce je zjistit, zda je tato forma výchovy po rozchodu rodičů vhodná pro děti předškolního věku. Teoretická část pojednává o rodině, rozvodu a institutu střídavé výchovy. Věnuji se tomu, jaká je role orgánu sociálně-právní ochrany dětí v rozvodovém řízení, pozitivům a negativům střídavé výchovy, osobnosti dítěte v předškolním věku a v neposlední řadě také předpokladům, které by v rodině měly být splněny, aby střídavá výchova měla šanci na úspěch. V praktické části na základě provedeného kvalitativního výzkumu získávám odpověď na výzkumnou otázku: "Je institut střídavé výchovy u dětí předškolního věku vhodnou alternativou rodinného uspořádání?"
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on problems of shared custody. The aim is to determine whether this form of childcare after parents´ divorce is suitable for preschool children. The theoretical part deals with a family, divorce and institute of shared custody. I describe the role of the department of social and legal protection of children in divorce proceedings, positives and negatives of shared custody, the preschool child's personality and finally
the assumptions that should be met in family in order to succeed in shared custody. In the practical part, based on qualitative research I get the answer to the question: "Is the Institute of shared custody appropriate alternative of family arrangement for children of preschool age?"
Klíčová slova
střídavá výchova, předškolní věk, rodina, rozvod, orgán sociálně-právní ochrany dětí
Klíčová slova v angličtině
shared custody, preschool age, family, divorce, department of social and legal protection of children
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku střídavé výchovy;
- na další možné formy péče o dítě;
- na hledání odpovědi na výzkumnou otázku: "Je institut střídavé výchovy u dětí předškolního věku vhodnou alternativou rodinného uspořádání?"
Součástí bude kvalitativní výzkum ve formě strukturovaných rozhovorů s pracovníky OSPOD, kteří mj. v rámci řízení o výkon rodičovské odpovědnosti vykonávají funkci kolizního opatrovníka.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku střídavé výchovy;
- na další možné formy péče o dítě;
- na hledání odpovědi na výzkumnou otázku: "Je institut střídavé výchovy u dětí předškolního věku vhodnou alternativou rodinného uspořádání?"
Součástí bude kvalitativní výzkum ve formě strukturovaných rozhovorů s pracovníky OSPOD, kteří mj. v rámci řízení o výkon rodičovské odpovědnosti vykonávají funkci kolizního opatrovníka.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, E. a kol. 2006. Rozvodová tematika a moderní psychologie. Praha: Karolinum.
FRANCOVÁ, M. 2014. Rozvody, rozchody a zánik partnerství. Praha: Wolters Kluwer.
MATĚJČEK, Z. 1992. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
MATĚJČEK, Z. 2013. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. 1992. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. Praha: H&H.
MATOUŠEK, O. 1997. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství.
MOŽNÝ, I. 1990. Moderní rodina. Brno: Blok.
NOVÁK, T. 2012. Péče o dítě po rozvodu a její úskalí. Praha: Grada.
NOVÁK, T. 2013. Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především. Praha: Portál.
SATIROVÁ, V. 1994. Kniha o rodině. Praha: Práh.
SMITH, H. 2004. Děti a rozvod. Praha: Portál.
STŘELEC, S. 1992. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna.
ŠPAŇHELOVÁ, I. 2010. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada.
WARSHAK, R. A. 1996. Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha: Portál.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BAKALÁŘ, E. a kol. 2006. Rozvodová tematika a moderní psychologie. Praha: Karolinum.
FRANCOVÁ, M. 2014. Rozvody, rozchody a zánik partnerství. Praha: Wolters Kluwer.
MATĚJČEK, Z. 1992. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
MATĚJČEK, Z. 2013. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. 1992. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. Praha: H&H.
MATOUŠEK, O. 1997. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství.
MOŽNÝ, I. 1990. Moderní rodina. Brno: Blok.
NOVÁK, T. 2012. Péče o dítě po rozvodu a její úskalí. Praha: Grada.
NOVÁK, T. 2013. Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především. Praha: Portál.
SATIROVÁ, V. 1994. Kniha o rodině. Praha: Práh.
SMITH, H. 2004. Děti a rozvod. Praha: Portál.
STŘELEC, S. 1992. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna.
ŠPAŇHELOVÁ, I. 2010. Dítě a rozvod rodičů. Praha: Grada.
WARSHAK, R. A. 1996. Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha: Portál.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem