Bakalářská práce s názvem Život rodiny s postiženým dítětem (posttraumatický rozvoj) se zabývá problematikou posttraumatického růstu a možnými pozitivními dopady této události na život jedince. V práci je popsán proces posttraumatického rozvoje, je zde podrobně pojednáno o problematice tělesného postižení a o situaci rodičů dětí s tímto postižením. Dále je nastíněna oblast sociální podpory pro tyto rodiny. Součástí praktické části je kvalitativní výzkum, provedený metodou polostrukturovaného rozhovoru se třemi respondenty, který je doplněn metodou krizové křivky. Tento výzkum zobrazuje pozitivní i negativní změny, které mohou rodiče v souvislosti s touto zkušeností pociťovat.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis Life of families with a disabled child (posttraumatic growth) deals with posttraumatic growth and the potential positive impact of this event on an individual is life. The thesis describes the process of posttraumatic growth, there is a detailed description of the problems of disability and the situation of parents of children with this disability. It is outlined the area of social support for these families. The practical part is a qualitative research conducted by the semi structured interview with the three respondents, which is accompanied by a crisis curve. This research shows the positive and negative changes that parents can in connection with this experience felt.
Klíčová slova
stres, trauma, posttraumatický rozvoj, pozitivní a negativní změny, postižené dítě, rodiče dětí s tělesným postižením, tělesné postižení, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
stress, trauma, posttraumatic growth, positive and negative changes, a disabled child, parents of children with disabilities, physical disabilities, social services
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Život rodiny s postiženým dítětem (posttraumatický rozvoj) se zabývá problematikou posttraumatického růstu a možnými pozitivními dopady této události na život jedince. V práci je popsán proces posttraumatického rozvoje, je zde podrobně pojednáno o problematice tělesného postižení a o situaci rodičů dětí s tímto postižením. Dále je nastíněna oblast sociální podpory pro tyto rodiny. Součástí praktické části je kvalitativní výzkum, provedený metodou polostrukturovaného rozhovoru se třemi respondenty, který je doplněn metodou krizové křivky. Tento výzkum zobrazuje pozitivní i negativní změny, které mohou rodiče v souvislosti s touto zkušeností pociťovat.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis Life of families with a disabled child (posttraumatic growth) deals with posttraumatic growth and the potential positive impact of this event on an individual is life. The thesis describes the process of posttraumatic growth, there is a detailed description of the problems of disability and the situation of parents of children with this disability. It is outlined the area of social support for these families. The practical part is a qualitative research conducted by the semi structured interview with the three respondents, which is accompanied by a crisis curve. This research shows the positive and negative changes that parents can in connection with this experience felt.
Klíčová slova
stres, trauma, posttraumatický rozvoj, pozitivní a negativní změny, postižené dítě, rodiče dětí s tělesným postižením, tělesné postižení, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
stress, trauma, posttraumatic growth, positive and negative changes, a disabled child, parents of children with disabilities, physical disabilities, social services
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- problematiku dětí s tělesným postižením;
- kvalitu života rodiny s postiženým dítětem;
- posttraumatický rozvoj jako hledání smyslu života;
- sociální podporu rodiny s postiženým dítětem.
Součástí práce bude empirické šetření eventuálně realizovaný výzkum (kvalitativní) zaměřený na zjištění, které faktory usnadňují rodině s postiženým dítětem zvládání zátěže a které ho komplikují.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- problematiku dětí s tělesným postižením;
- kvalitu života rodiny s postiženým dítětem;
- posttraumatický rozvoj jako hledání smyslu života;
- sociální podporu rodiny s postiženým dítětem.
Součástí práce bude empirické šetření eventuálně realizovaný výzkum (kvalitativní) zaměřený na zjištění, které faktory usnadňují rodině s postiženým dítětem zvládání zátěže a které ho komplikují.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan, 2012. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3 vyd. Praha: Portál, 407s. ISBN 978-80-262-0219-6.
MAREŠ, Jiří, 2012. Posttraumatický rozvoj člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 198 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3007-3.
MATĚJČEK, Zdeněk, 2001. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3., přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 147 s. ISBN 80-86022-92-7.
MATĚJČEK, Zdeněk, 1987. Rodičovství a zdravotně postižené dítě. 1. vyd. Praha: Horizont, 49 s. Metodické listy / ČÚV Socialist. akademie ČSSR. Metodické materiály na pomoc lektorům Socialist. akademie ve výchově k manželství a rodičovství.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan, 2012. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3 vyd. Praha: Portál, 407s. ISBN 978-80-262-0219-6.
MAREŠ, Jiří, 2012. Posttraumatický rozvoj člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 198 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3007-3.
MATĚJČEK, Zdeněk, 2001. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3., přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 147 s. ISBN 80-86022-92-7.
MATĚJČEK, Zdeněk, 1987. Rodičovství a zdravotně postižené dítě. 1. vyd. Praha: Horizont, 49 s. Metodické listy / ČÚV Socialist. akademie ČSSR. Metodické materiály na pomoc lektorům Socialist. akademie ve výchově k manželství a rodičovství.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem