Disertační práce se zabývá marketingovým konceptem, který se jmenuje tržní
orientace. Cílem výzkumu bylo vytvoření validního modelu tržní orientace
českých a německých high-tech firem ve zpracovatelském průmyslu s akcentem
na současné trendy v managementu a marketingu. Empiricky byla zkoumána
vazba mezi tržní orientací, inovacemi a výkonností firem. Nakonec byla
testována invariance českého a německého modelu. Hlavními metodami analýzy
dat, které vedly k dosažení cílů, byly explorační a konfirmační faktorová
analýza, korelační a regresní analýza. Za nejdůležitější přínosy disertační práce
lze považovat zkonstruování modifikovaného modelu měření tržní orientace.
Dále vytvoření regresního i strukturálního modelu ?tržní orientace ? inovace? a
?tržní orientace ? firemní výkonnost? včetně komparace českých a německých
modelů. Výsledky této práce přispějí k lepšímu pochopení konceptu tržní
orientace v našich kulturních podmínkách, jak v teoretické, tak i v praktické
rovině.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the marketing concept of market orientation. The aim
was to create a valid model of market orientation of Czech and German hightech
companies in the manufacturing sector with the emphasis on current trends
in management and marketing. The relationship between market orientation,
innovations and company performance was empirically examined. Invariance of
the Czech and German model was also tested. The main methods of data
analysis that led to the achievement of the objectives were exploratory and
confirmatory factor analyses, and correlation and regression analyses. The
constructed and modified model of market orientation measurement is to be
considered the most significant benefit of the dissertation. Furthermore, creation
of the regression and structural model of ?market orientation ? innovations? and
?market orientation - company performance? including a comparison of the
Czech and German models are also of high importance. The results of this work
will contribute to a better understanding of the concept of market orientation in
our cultural settings, both on the theoretical and practical level.
Klíčová slova
konstrukce měřící škály, modifikovaná měřicí škála tržní orientace (MMOS), modifikovaný model tržní orientace (MMOM), index tržní orientace, Customer Intelligence Generation, Competitor Intelligence Generation, Intelligence Dissemination & Integration, Responsiveness to Market Intelligence, inovace, firemní výkonnost, explorační a konfirmační faktorová analýza, reliabilita, validita, mnohonásobná regresní analýza, Multigroup Confirmatory Factor Analysis, konfigurální, metrická a skalární invariance, strukturální modelování rovnic, high-tech sektor ve zpracovatelském průmyslu, konkurenceschopnost, Česká republika, Německo
Klíčová slova v angličtině
Scale Development, Modified Market Orientation Scale (MMOS), Modified Market Orientation Model (MMOM), Index of Market Orientation, Customer Intelligence Generation, Competitor Intelligence Generation, Intelligence Dissemination & Integration, Responsiveness to Market Intelligence, Innovation, Business Performance, Exploratory and Confirmatory Factor Analysis, Reliability, Validity, Multiple Regression Analysis, Multigroup Confirmatory Factor Analysis, Configural, Metric and Scalar Invariance, Structural Equation Modeling, High-Tech Manufacturing Industry, Competitiveness, Czech Republic, Germany
Rozsah průvodní práce
146
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá marketingovým konceptem, který se jmenuje tržní
orientace. Cílem výzkumu bylo vytvoření validního modelu tržní orientace
českých a německých high-tech firem ve zpracovatelském průmyslu s akcentem
na současné trendy v managementu a marketingu. Empiricky byla zkoumána
vazba mezi tržní orientací, inovacemi a výkonností firem. Nakonec byla
testována invariance českého a německého modelu. Hlavními metodami analýzy
dat, které vedly k dosažení cílů, byly explorační a konfirmační faktorová
analýza, korelační a regresní analýza. Za nejdůležitější přínosy disertační práce
lze považovat zkonstruování modifikovaného modelu měření tržní orientace.
Dále vytvoření regresního i strukturálního modelu ?tržní orientace ? inovace? a
?tržní orientace ? firemní výkonnost? včetně komparace českých a německých
modelů. Výsledky této práce přispějí k lepšímu pochopení konceptu tržní
orientace v našich kulturních podmínkách, jak v teoretické, tak i v praktické
rovině.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the marketing concept of market orientation. The aim
was to create a valid model of market orientation of Czech and German hightech
companies in the manufacturing sector with the emphasis on current trends
in management and marketing. The relationship between market orientation,
innovations and company performance was empirically examined. Invariance of
the Czech and German model was also tested. The main methods of data
analysis that led to the achievement of the objectives were exploratory and
confirmatory factor analyses, and correlation and regression analyses. The
constructed and modified model of market orientation measurement is to be
considered the most significant benefit of the dissertation. Furthermore, creation
of the regression and structural model of ?market orientation ? innovations? and
?market orientation - company performance? including a comparison of the
Czech and German models are also of high importance. The results of this work
will contribute to a better understanding of the concept of market orientation in
our cultural settings, both on the theoretical and practical level.
Klíčová slova
konstrukce měřící škály, modifikovaná měřicí škála tržní orientace (MMOS), modifikovaný model tržní orientace (MMOM), index tržní orientace, Customer Intelligence Generation, Competitor Intelligence Generation, Intelligence Dissemination & Integration, Responsiveness to Market Intelligence, inovace, firemní výkonnost, explorační a konfirmační faktorová analýza, reliabilita, validita, mnohonásobná regresní analýza, Multigroup Confirmatory Factor Analysis, konfigurální, metrická a skalární invariance, strukturální modelování rovnic, high-tech sektor ve zpracovatelském průmyslu, konkurenceschopnost, Česká republika, Německo
Klíčová slova v angličtině
Scale Development, Modified Market Orientation Scale (MMOS), Modified Market Orientation Model (MMOM), Index of Market Orientation, Customer Intelligence Generation, Competitor Intelligence Generation, Intelligence Dissemination & Integration, Responsiveness to Market Intelligence, Innovation, Business Performance, Exploratory and Confirmatory Factor Analysis, Reliability, Validity, Multiple Regression Analysis, Multigroup Confirmatory Factor Analysis, Configural, Metric and Scalar Invariance, Structural Equation Modeling, High-Tech Manufacturing Industry, Competitiveness, Czech Republic, Germany