Diplomová práca sa zaoberá klímou triedy, ktorá vplýva na aktivitu a motiváciu žiakov v triede a samotné učebné výsledky. Téma práce sa týka kohézie, súdržnosti na vyučovaní, interakcie v školskej triede, vzťahov medzi spolutvorcami klímy. Praktická časť práce je zameraná na opis súčasného stavu klímy v školských triedach na základnej a strednej škole a to v dimenziách ako podporná klíma triedy, motivácia k negatívnemu školskému výkonu a v dimenzii sebapresadenia.
Anotace v angličtině
The thesis deals with climate of classroom, which affects to the activity and motivation of students in the classroom and actual learning outcomes. The theme of thesis is oriented to the cohesion, coherence in teaching, interaction in classrooms, relationship between co-creators of climate in the classroom. The practical part is focused on the description of the actual climate in classrooms for primary and secondary school and in dimensions as a sup-portive climate of classroom, a negative motivation to school achievement and in the di-mension of self-assertion.
Klíčová slova
klíma triedy, interakcia v školskej triede, žiak, učiteľ, vzťahy v triede
Klíčová slova v angličtině
climate of classroom, interaction in classroom, pupil, teacher, classroom relations
Rozsah průvodní práce
80 s. (136 220)
Jazyk
SK
Anotace
Diplomová práca sa zaoberá klímou triedy, ktorá vplýva na aktivitu a motiváciu žiakov v triede a samotné učebné výsledky. Téma práce sa týka kohézie, súdržnosti na vyučovaní, interakcie v školskej triede, vzťahov medzi spolutvorcami klímy. Praktická časť práce je zameraná na opis súčasného stavu klímy v školských triedach na základnej a strednej škole a to v dimenziách ako podporná klíma triedy, motivácia k negatívnemu školskému výkonu a v dimenzii sebapresadenia.
Anotace v angličtině
The thesis deals with climate of classroom, which affects to the activity and motivation of students in the classroom and actual learning outcomes. The theme of thesis is oriented to the cohesion, coherence in teaching, interaction in classrooms, relationship between co-creators of climate in the classroom. The practical part is focused on the description of the actual climate in classrooms for primary and secondary school and in dimensions as a sup-portive climate of classroom, a negative motivation to school achievement and in the di-mension of self-assertion.
Klíčová slova
klíma triedy, interakcia v školskej triede, žiak, učiteľ, vzťahy v triede
Klíčová slova v angličtině
climate of classroom, interaction in classroom, pupil, teacher, classroom relations
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, osobnosti žáka a pedagogické komunikace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím sociometrie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, osobnosti žáka a pedagogické komunikace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím sociometrie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
EICHHORN, CH. 2014. Manažment triedy: Ako môžu učitelia, rodičia a žiaci zvýšiť efektívnosť vyučovania. Bratislava: Vydavateľstvo Raabe, 2014. 187 s. ISBN 9788081401091.
HANULIAKOVÁ, J. 2010. Kreovanie klímy triedy v edukačnej praxi. Bratislava: Vydavateľstvo IRIS, 2010. 102 s. ISBN 9788089256518.
NELEŠOVSKÁ, A. 2005. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. 169 s. ISBN 80-247-0738-1.
PETLÁK, E, 2006. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Vydavateľstvo IRIS, 2006. 119 s. ISBN 80-8901-897-1.
SABOL, J., ZUBKOVÁ, I. 2006. Tvorba protipredsudkovej klímy v triede. Žilina: Euroformes, 2006. 53 s. ISBN 80-8926-603-7.
Seznam doporučené literatury
EICHHORN, CH. 2014. Manažment triedy: Ako môžu učitelia, rodičia a žiaci zvýšiť efektívnosť vyučovania. Bratislava: Vydavateľstvo Raabe, 2014. 187 s. ISBN 9788081401091.
HANULIAKOVÁ, J. 2010. Kreovanie klímy triedy v edukačnej praxi. Bratislava: Vydavateľstvo IRIS, 2010. 102 s. ISBN 9788089256518.
NELEŠOVSKÁ, A. 2005. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. 169 s. ISBN 80-247-0738-1.
PETLÁK, E, 2006. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Vydavateľstvo IRIS, 2006. 119 s. ISBN 80-8901-897-1.
SABOL, J., ZUBKOVÁ, I. 2006. Tvorba protipredsudkovej klímy v triede. Žilina: Euroformes, 2006. 53 s. ISBN 80-8926-603-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila základní klíčové koncepty výzkumu. Následně uvedla předmět výzkumu, cíle výzkumu a výzkumný nástroj. Dále přistoupila k vyhodnocení hypotéz výzkumu a představení závěrů. Studentka zodpověděla vybranou otázku od oponenta diplomové práce. Dr. Hrbáčková: můžete nám vysvětlit záměr porovnávat klima na základním a středním stupni vzděláváním? Studentka nejasně odpověděla. Dr. Hladík upozornil na nevhodnost porovnávání se objevuje i v regresní analýze na straně 73. Dr. Hladík: proč uvádíte tolik statistických ukazatelů? Studentka odpovědla. Dr. Hladík diskutoval nad přínosem diplomové práce.