Diplomová práce se zabývá agresivitou dětí předškolního věku a jejím řešením. Teoretická část je zaměřena na objasnění terminologie, která se týká této oblasti. Vyjasníme si pojmy agrese a agresivita a rozdíl mezi nimi, abychom si ujasnili, že agrese není synonymem agresivity a naopak. Do této kapitoly rovněž spadají i směry a druhy agrese. Dále si popíšeme faktory a potřeby, které ovlivňují agresivitu. Poslední část je věnována řešením a prevencí agresivity. Cílem praktické části je zjistit, jakým způsobem rodiče řeší agresivní chování dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with aggressiveness of preschool children and its solution. The theoretical part is focused on terminology clarification related to this field. The concepts of aggression and aggressiveness, as well as the difference between them, will be clarified in order to make clear that aggression is not synonymous with aggressiveness and vice versa. This chapter also includes the styles and types of aggression. Furthermore, the factors and needs that affect aggressiveness will be described. The last section is devoted to the solution and prevention of aggressiveness. The aim of the practical part is to find out how parents solve aggressive behaviour of preschool children.
Klíčová slova
agrese, agresivita, řešení agresivity, prevence agresivity
Klíčová slova v angličtině
aggression, aggressivenes, solution of aggression, prevention of aggression
Rozsah průvodní práce
77 s. (110 360 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá agresivitou dětí předškolního věku a jejím řešením. Teoretická část je zaměřena na objasnění terminologie, která se týká této oblasti. Vyjasníme si pojmy agrese a agresivita a rozdíl mezi nimi, abychom si ujasnili, že agrese není synonymem agresivity a naopak. Do této kapitoly rovněž spadají i směry a druhy agrese. Dále si popíšeme faktory a potřeby, které ovlivňují agresivitu. Poslední část je věnována řešením a prevencí agresivity. Cílem praktické části je zjistit, jakým způsobem rodiče řeší agresivní chování dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with aggressiveness of preschool children and its solution. The theoretical part is focused on terminology clarification related to this field. The concepts of aggression and aggressiveness, as well as the difference between them, will be clarified in order to make clear that aggression is not synonymous with aggressiveness and vice versa. This chapter also includes the styles and types of aggression. Furthermore, the factors and needs that affect aggressiveness will be described. The last section is devoted to the solution and prevention of aggressiveness. The aim of the practical part is to find out how parents solve aggressive behaviour of preschool children.
Klíčová slova
agrese, agresivita, řešení agresivity, prevence agresivity
Klíčová slova v angličtině
aggression, aggressivenes, solution of aggression, prevention of aggression
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti prevence agresivity, jejích projevů a období předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti prevence agresivity, jejích projevů a období předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ERKERT, Andrea. Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 95 s. ISBN 978-80-7367-885-2.
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2014, 108 s. ISBN 978-80-7454-420-0.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015, 190 s. ISBN 978-80-247-5309-6.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 164 s. ISBN 978-80-262-0603-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
ERKERT, Andrea. Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 95 s. ISBN 978-80-7367-885-2.
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2014, 108 s. ISBN 978-80-7454-420-0.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015, 190 s. ISBN 978-80-247-5309-6.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 164 s. ISBN 978-80-262-0603-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala výzkumné šetření diplomové práce. Prvotně uvedla design výzkumu, který zahrnoval výzkumné otázky, způsob a zpracování dat, výzkumný soubor. Dr. Hladík: co znamená potřeba nedosycenosti podpory? Studentka nejasně odpověděla. Dr. Machů: jak kvantifikujete data? Studentka neodpověděla. Zkušební komise diskutovala nad správností, spíše chybností koncepce dotazníku. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Dr. Hladík upozornil na funkčnost hypotéz.