Diplomová práce se zabývá vymezením pojmů a teoretických východisek z oblasti emoční, interpersonální a metakognitivní inteligence u dětí a mládeže.
Teoretická část diplomové práce je zaměřena na vymezení pojmu inteligence, na vymezení různých přístupů ke studiu inteligence, na specifikaci personálních forem inteligence a na vývoj personální inteligence v období dospívání.
Empirická část diplomové práce je zaměřena na zjištění celkové emoční inteligence u dětí a mládeže v 6. a v 9. třídách na ZŠ Kamenačky v Brně, na ZŠ ve Šlapanicích a na ZŠ Holzova v Brně, a zjištění úrovně emoční inteligence v dílčích oblastech.
Anotace v angličtině
The thesis addresses the defininition of terms and theoretical solutions related to emotional sphere, childrens´and youngsters´interpersonal and intrapersonal intelligence.
The theoretical part of the thesis focuses on defining the term of intelligence and also defining various ways of accesses to studying intelligence, specification of personal style of intelligence and personal intelligence development process during teen years.
The empiric part of the thesis focuses on finding out childrens´ and youngsters´ total emotional inteligence at 6th and 9th classes of Primary School Kamenačky Brno, Primary School Šlapanice and Primary School Holzova Brno and also finding out the level of emotional inteligence in partial fields.
Diplomová práce se zabývá vymezením pojmů a teoretických východisek z oblasti emoční, interpersonální a metakognitivní inteligence u dětí a mládeže.
Teoretická část diplomové práce je zaměřena na vymezení pojmu inteligence, na vymezení různých přístupů ke studiu inteligence, na specifikaci personálních forem inteligence a na vývoj personální inteligence v období dospívání.
Empirická část diplomové práce je zaměřena na zjištění celkové emoční inteligence u dětí a mládeže v 6. a v 9. třídách na ZŠ Kamenačky v Brně, na ZŠ ve Šlapanicích a na ZŠ Holzova v Brně, a zjištění úrovně emoční inteligence v dílčích oblastech.
Anotace v angličtině
The thesis addresses the defininition of terms and theoretical solutions related to emotional sphere, childrens´and youngsters´interpersonal and intrapersonal intelligence.
The theoretical part of the thesis focuses on defining the term of intelligence and also defining various ways of accesses to studying intelligence, specification of personal style of intelligence and personal intelligence development process during teen years.
The empiric part of the thesis focuses on finding out childrens´ and youngsters´ total emotional inteligence at 6th and 9th classes of Primary School Kamenačky Brno, Primary School Šlapanice and Primary School Holzova Brno and also finding out the level of emotional inteligence in partial fields.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti emoční, interpersonální a metakognitivní inteligence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjištění úrovně interpersonální a intrapersonální inteligence u dětí a mládeže.
Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti emoční, interpersonální a metakognitivní inteligence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjištění úrovně interpersonální a intrapersonální inteligence u dětí a mládeže.
Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
GARDNER, Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2. Praha: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6.
STERNBERG, Robert J. Úspěšná inteligence: jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
SHAYER, Michael a Philip ADEY. Learning intelligence: cognitive acceleration across the curriculum from 5 to 15 years. Buckingham: Open University Press, 2002. ISBN 0-335-21136-4.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
GARDNER, Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2. Praha: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6.
STERNBERG, Robert J. Úspěšná inteligence: jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
SHAYER, Michael a Philip ADEY. Learning intelligence: cognitive acceleration across the curriculum from 5 to 15 years. Buckingham: Open University Press, 2002. ISBN 0-335-21136-4.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce pohovořilo o teroetické části práce a dále se věnovala empirické části, konkrétně cíli výzkumného šetření. Blíže se studentka zaměřila na závěry práce. Zodpovězeny byly otázky oponenta i vedoucího práce. Drobné výhrady zazněly k výzkumnému souboru. V rámci diskuze se řešilo množství hypotéz a rozsah výzkumu (dr. Petr Šafránková), včetně zpracování získaných dat.