Diplomová práce se věnuje popisu a rozdělení sociálních dovedností a zároveň zkoumá jejich úroveň u adolescentů z dětských domovů a z běžných rodin. Teoretická část je zaměřena na vymezení a obsah sociálních dovedností. Podrobněji jsou popsány oblasti komunikace, spolupráce ve skupině, sebepojetí a akceptace druhých osob, asertivita a řešení konfliktů. Jsou zde uvedeny možnosti rozvíjení sociálních dovedností dle prostředí a konkrétní metody napomáhající k jejich rozvoji. Je zde věnována kapitola vývoji a projevům sociálních dovedností v období adolescence. Cílem praktické části bylo pomocí kvantitativního výzkumu zjistit, zda existují rozdíly v sociálních dovednostech mezi adolescenty z dětských domovů a z běžných rodin.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to describe and divide social skills and examine their level among adolescents from orphanage and adolescents from nuclear families. The theoretical part of this thesis is dedicated to defining social skills and their content. The sphere of the com-munication, teamwork, self-content and acceptance of other people as well assertiveness and conflict resolution are described here in detail. The thesis also mentions possibilities of social skills development according to environment and also point out concrete methods which help to increase this development. One of the chapters is also focused on evolution and expression of social skills during an adolescence period. The main goal of this thesis were to find out, by using quantitative research, if there would be any differences in social skills among the adolescents from orphanage and adolescents from nuclear families.
Klíčová slova
sociální dovednosti, adolescence, komunikace, spolupráce, sebepojetí, akceptace, asertivita, řešení konfliktů
Klíčová slova v angličtině
social skills, adolescence, communication, cooperation, self-concept, acceptance, assertive-ness, conflict resolutions
Rozsah průvodní práce
88 s. (133 087)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje popisu a rozdělení sociálních dovedností a zároveň zkoumá jejich úroveň u adolescentů z dětských domovů a z běžných rodin. Teoretická část je zaměřena na vymezení a obsah sociálních dovedností. Podrobněji jsou popsány oblasti komunikace, spolupráce ve skupině, sebepojetí a akceptace druhých osob, asertivita a řešení konfliktů. Jsou zde uvedeny možnosti rozvíjení sociálních dovedností dle prostředí a konkrétní metody napomáhající k jejich rozvoji. Je zde věnována kapitola vývoji a projevům sociálních dovedností v období adolescence. Cílem praktické části bylo pomocí kvantitativního výzkumu zjistit, zda existují rozdíly v sociálních dovednostech mezi adolescenty z dětských domovů a z běžných rodin.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to describe and divide social skills and examine their level among adolescents from orphanage and adolescents from nuclear families. The theoretical part of this thesis is dedicated to defining social skills and their content. The sphere of the com-munication, teamwork, self-content and acceptance of other people as well assertiveness and conflict resolution are described here in detail. The thesis also mentions possibilities of social skills development according to environment and also point out concrete methods which help to increase this development. One of the chapters is also focused on evolution and expression of social skills during an adolescence period. The main goal of this thesis were to find out, by using quantitative research, if there would be any differences in social skills among the adolescents from orphanage and adolescents from nuclear families.
Klíčová slova
sociální dovednosti, adolescence, komunikace, spolupráce, sebepojetí, akceptace, asertivita, řešení konfliktů
Klíčová slova v angličtině
social skills, adolescence, communication, cooperation, self-concept, acceptance, assertive-ness, conflict resolutions
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti emočního a sociálního rozvoje osobnosti, sociálních dovedností u adolescentů a institucionální péče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti emočního a sociálního rozvoje osobnosti, sociálních dovedností u adolescentů a institucionální péče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEZOUŠKOVÁ, Marcela a PALATINOVÁ, Alžběta. Jak rozvíjet sociální dovednosti dětí. Praha: Liga proti rakovině, 2003. ISBN 80-239-9193-0.
FIALOVÁ, Ivana a INDRA, Vladimír. Rozvoj sociálních kompetencí: podpora vzdělanosti dětí v zařízeních institucionální péče. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. ISBN 978-80-7368-400-6.
GILLERNOVÁ, Ilona a kol. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9.
SCHEITHAUER, Herbert a DELE BULL, Heike. Fairplayer.manual: Förderung von sozialen Kompetenzen und Zivilcourage - Prävention von Bullying und Schulgewalt; Theorie- und Praxismanual für die Arbeit mit Jugendlichen und Schulklassen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2008. ISBN 978-3-525-49136-2.
VELECHOVSKÁ, Eva a BYRTUS, Emanuel. Emoční a sociální rozvoj osobnosti. Liberec: ENNEA ČR, 2006. 2 sv. [I. díl]. Návrhy, náměty a pomoc při rozvoji emočních a sociálních kompetencí u dětí. ISBN 80-239-7466-1.
Seznam doporučené literatury
BEZOUŠKOVÁ, Marcela a PALATINOVÁ, Alžběta. Jak rozvíjet sociální dovednosti dětí. Praha: Liga proti rakovině, 2003. ISBN 80-239-9193-0.
FIALOVÁ, Ivana a INDRA, Vladimír. Rozvoj sociálních kompetencí: podpora vzdělanosti dětí v zařízeních institucionální péče. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. ISBN 978-80-7368-400-6.
GILLERNOVÁ, Ilona a kol. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9.
SCHEITHAUER, Herbert a DELE BULL, Heike. Fairplayer.manual: Förderung von sozialen Kompetenzen und Zivilcourage - Prävention von Bullying und Schulgewalt; Theorie- und Praxismanual für die Arbeit mit Jugendlichen und Schulklassen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2008. ISBN 978-3-525-49136-2.
VELECHOVSKÁ, Eva a BYRTUS, Emanuel. Emoční a sociální rozvoj osobnosti. Liberec: ENNEA ČR, 2006. 2 sv. [I. díl]. Návrhy, náměty a pomoc při rozvoji emočních a sociálních kompetencí u dětí. ISBN 80-239-7466-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Následně uvedla pojetí výzkumu, techniku sběru dat, výzkumné otázky a vymezila výzkumný soubor. Studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření, a to formou odpovědí na výzkumné otázky. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě.