Diplomová práce se zaměřuje na sebepojetí a sebepoznání u dětí mladšího školního věku jako součásti osobnostní a sociální výchovy. Teoretická část se zabývá termíny sebepojetí a sebepoznání, dále jsou specifikovány principy osobnostní a sociální výchovy. Teoretická část se také zabývá formami personální inteligence a v neposlední řadě pojednává o
významu termínu kultura školy a popisuje charakteristiky Montessori pedagogiky. Design empirické části představuje smíšené pojetí výzkumu. Za cíl si klade zjistit úroveň a subjektivní vnímání sebepojetí a sebepoznání u dětí mladšího školního věku. Praktická část
obsahuje metodiku Poznej se! tvořenou aktivitami na rozvoj sebepojetí a sebepoznání u dětí mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on self-concept and self-knowledge as a part of the personality and
social development in lower primary school-aged children. The theoretical part deals with the terms self-concept and self-knowledge, the principles of the personality and social
education are specified. The theoretical part also deals with forms of personality
inteligence and at least but not last deals with importace of term school culture and describes the characteristics of Montessori pedagogy. Design of the empiricial part repre-sents mixed conception research. The object of this work is fiding level and subjective per-ception of self-concept and self-knowledge of lower primary school-aged children. The
practical part contains methodics - "Meet yourself!" formed by activities for development of self-concept and self-knowledge of lower primary school-aged children.
Klíčová slova
sebepojetí, sebepoznání, osobnostní a sociální výchova, Montessori
pedagogika
Klíčová slova v angličtině
self-concept, self- knowledge, personality and social development, Montessori pedagogy
Rozsah průvodní práce
77 s. (120 680)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na sebepojetí a sebepoznání u dětí mladšího školního věku jako součásti osobnostní a sociální výchovy. Teoretická část se zabývá termíny sebepojetí a sebepoznání, dále jsou specifikovány principy osobnostní a sociální výchovy. Teoretická část se také zabývá formami personální inteligence a v neposlední řadě pojednává o
významu termínu kultura školy a popisuje charakteristiky Montessori pedagogiky. Design empirické části představuje smíšené pojetí výzkumu. Za cíl si klade zjistit úroveň a subjektivní vnímání sebepojetí a sebepoznání u dětí mladšího školního věku. Praktická část
obsahuje metodiku Poznej se! tvořenou aktivitami na rozvoj sebepojetí a sebepoznání u dětí mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on self-concept and self-knowledge as a part of the personality and
social development in lower primary school-aged children. The theoretical part deals with the terms self-concept and self-knowledge, the principles of the personality and social
education are specified. The theoretical part also deals with forms of personality
inteligence and at least but not last deals with importace of term school culture and describes the characteristics of Montessori pedagogy. Design of the empiricial part repre-sents mixed conception research. The object of this work is fiding level and subjective per-ception of self-concept and self-knowledge of lower primary school-aged children. The
practical part contains methodics - "Meet yourself!" formed by activities for development of self-concept and self-knowledge of lower primary school-aged children.
Klíčová slova
sebepojetí, sebepoznání, osobnostní a sociální výchova, Montessori
pedagogika
Klíčová slova v angličtině
self-concept, self- knowledge, personality and social development, Montessori pedagogy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti personálních forem inteligence a z oblasti alternativního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím experimentální techniky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jeho shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti personálních forem inteligence a z oblasti alternativního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím experimentální techniky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jeho shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HATTIE, John. Self-concept. Hillsdale, N.J.: L. Earlbaum Associates, 1992, ISBN 08-985-9629-7.
KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem: aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, ISBN 80-239-4669-2.
BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
KOHOUTEK, Rudolf. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-087-1.
Seznam doporučené literatury
HATTIE, John. Self-concept. Hillsdale, N.J.: L. Earlbaum Associates, 1992, ISBN 08-985-9629-7.
KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem: aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, ISBN 80-239-4669-2.
BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
KOHOUTEK, Rudolf. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-087-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka definovala základní pojmy používané v práci. Následně pohovořila o kvantitativní části výzkumu. Blíže se věnovala výsledkům této části. Popsána byla i kvalitativní část výzkumu, včetně výzkumného vzorku a výsledků. Studentka se dále zabývala otázkami k obhajobě, na které adekvátně odpověděla. Diskuze byla zaměřena na smíšený design výzkumu (dr. Petr Šafránková). Práce byla komisí oceněna.