Diplomová práce se zaměřuje na oblast spirituality v tradičním a alternativním vzdělávání. Z teoretických i empirických hledisek se snaží představit spiritualitu jako důležitý aspekt osobnosti pedagoga. Práce dále zmiňuje vztah spirituality a empatie. Závěr teoretické části je věnován tradičnímu a alternativnímu vzdělávání, v nichž se práce snaží nalézt jejich spirituální dimenzi. Cílem empirické části je zjistit spiritualitu a také empatii mezi pedagogy tradičního a alternativního vzdělávání. Naším dalším zájmem je také zjistit souvislost mezi spiritualitou a empatií. Výsledky šetření ukazují, že pedagogové mají vysokou míru spirituality. Pedagogové alternativního vzdělávání celkově dosahovali vyšších výsledků než pedagogové z tradičních škol. Zjištěná souvislost mezi spiritualitou a empatií není vý-znamná.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on spirituality in traditional and alternative education. It tries to present spirituality as an important aspect in the teacher's personality both from theoretical and empirical perspectives. The thesis also mentions the relationship between spirituality and empathy. The conclusion of the theoretical part is dedicated to traditional and alternative education, in which the thesis tries to find their spiritual dimension. The aim of the empiri-cal part is to find spirituality and empathy among educators of traditional and alternative education. Another goal is to find out the connection between spirituality and empathy. The results of the survey indicate that teachers have a high degree of spirituality. Educators of alternative systems generally achieve better results than teachers from traditional schools. The reported association between spirituality and empathy is not significant.
Klíčová slova
spiritualita, pedagog, waldorfská pedagogika, Montessori pedagogika, empatie, tradiční vzdělávání, alternativní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
spirituality, teacher, waldorf pedagogy, Montessori pedagogy, empathy, traditional education, alternative education
Rozsah průvodní práce
99 s.(22 834 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na oblast spirituality v tradičním a alternativním vzdělávání. Z teoretických i empirických hledisek se snaží představit spiritualitu jako důležitý aspekt osobnosti pedagoga. Práce dále zmiňuje vztah spirituality a empatie. Závěr teoretické části je věnován tradičnímu a alternativnímu vzdělávání, v nichž se práce snaží nalézt jejich spirituální dimenzi. Cílem empirické části je zjistit spiritualitu a také empatii mezi pedagogy tradičního a alternativního vzdělávání. Naším dalším zájmem je také zjistit souvislost mezi spiritualitou a empatií. Výsledky šetření ukazují, že pedagogové mají vysokou míru spirituality. Pedagogové alternativního vzdělávání celkově dosahovali vyšších výsledků než pedagogové z tradičních škol. Zjištěná souvislost mezi spiritualitou a empatií není vý-znamná.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on spirituality in traditional and alternative education. It tries to present spirituality as an important aspect in the teacher's personality both from theoretical and empirical perspectives. The thesis also mentions the relationship between spirituality and empathy. The conclusion of the theoretical part is dedicated to traditional and alternative education, in which the thesis tries to find their spiritual dimension. The aim of the empiri-cal part is to find spirituality and empathy among educators of traditional and alternative education. Another goal is to find out the connection between spirituality and empathy. The results of the survey indicate that teachers have a high degree of spirituality. Educators of alternative systems generally achieve better results than teachers from traditional schools. The reported association between spirituality and empathy is not significant.
Klíčová slova
spiritualita, pedagog, waldorfská pedagogika, Montessori pedagogika, empatie, tradiční vzdělávání, alternativní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
spirituality, teacher, waldorf pedagogy, Montessori pedagogy, empathy, traditional education, alternative education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologie náboženství a spirituality ve vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologie náboženství a spirituality ve vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEST, Ron. Education for spiritual, moral, social and culthural development. 1. edition, Continnuum, 2000, 226 s. ISBN 978-0826448026.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl. 1. české vydání. Přeložil Jan Volín. Praha: SPS- nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003, 197 s. ISBN 80-86189-02-3.
RONOVSKÝ, Vít. Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východisko waldorfské pedagogiky. Hranice: Fabula, 2011, 113 s. ISBN 978-80-86600-83-3.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie náboženství a spirituality. 1. vydání, Praha: Portál, 2007, 326 s. ISBN 978-80-7367-312-3.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ et al. Pedagogika pro učitele. 2. rozš. vydání, Praha: Grada Publishing, 2007, 456 s. ISBN 978-80-247-1734-0.
Seznam doporučené literatury
BEST, Ron. Education for spiritual, moral, social and culthural development. 1. edition, Continnuum, 2000, 226 s. ISBN 978-0826448026.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl. 1. české vydání. Přeložil Jan Volín. Praha: SPS- nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003, 197 s. ISBN 80-86189-02-3.
RONOVSKÝ, Vít. Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východisko waldorfské pedagogiky. Hranice: Fabula, 2011, 113 s. ISBN 978-80-86600-83-3.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie náboženství a spirituality. 1. vydání, Praha: Portál, 2007, 326 s. ISBN 978-80-7367-312-3.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ et al. Pedagogika pro učitele. 2. rozš. vydání, Praha: Grada Publishing, 2007, 456 s. ISBN 978-80-247-1734-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou část diplomové práce. Z hlediska obhajoby praktické části představila hlavní cíl výzkumu, dílčí cíle, výzkumný soubor a nástroj výzkumu. Dále prezentovala výsledky výzkumu za pomoci odpovědí na jednotlivé výzkumné otázky. Dr. Hrbáčková: jak jste upravovala tabulky? Studentka odpověděla. Dr. Hladík: v práci měla být uvedena inspirace pro interpretaci dat.