Diplomová práce se věnuje etické výchově, dítěti předškolního věku, sociálně patolo-gickým jevům, primární prevenci a klíčovému tématu etické výchovy jako prevenci sociálně patologických jevů u dětí předškolního věku. Všechna uvedená témata jsou psána s ohledem na věkové zvláštnosti dítěte předškolního věku a školní praxi. Výstu-pem práce je preventivní program soustředěný na prosociální chování, které je základem pro etickou výchovu. Program je určen dětem předškolního věku, které se hravou for-mou učí osvojit si podstatu prosociálního jednání.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to ethical education, child of preschool age, socio-pathological phenomena primary prevention and the core issue of ethics education as prevention of socially pathological phenomena in children of preschool age. All topics are written with respect to age-specific child's preschool and school practice. The outcome of this work is a preventive program focused on prosocial behavior, which is the basis for ethical education. The program is designed for children of preschool age, who playfully learn the essence of prosocial behavior.
Diplomová práce se věnuje etické výchově, dítěti předškolního věku, sociálně patolo-gickým jevům, primární prevenci a klíčovému tématu etické výchovy jako prevenci sociálně patologických jevů u dětí předškolního věku. Všechna uvedená témata jsou psána s ohledem na věkové zvláštnosti dítěte předškolního věku a školní praxi. Výstu-pem práce je preventivní program soustředěný na prosociální chování, které je základem pro etickou výchovu. Program je určen dětem předškolního věku, které se hravou for-mou učí osvojit si podstatu prosociálního jednání.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to ethical education, child of preschool age, socio-pathological phenomena primary prevention and the core issue of ethics education as prevention of socially pathological phenomena in children of preschool age. All topics are written with respect to age-specific child's preschool and school practice. The outcome of this work is a preventive program focused on prosocial behavior, which is the basis for ethical education. The program is designed for children of preschool age, who playfully learn the essence of prosocial behavior.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti etické výchovy ve školní praxi, sociálně patologických jevů, primární prevence a vývoje dítěte předškolního věku se zaměřením na sociálně patologické jevy v tomto věkovém období.
Realizace kvalitativního výzkumu zaměřeného na ověření preventivního programu z oblasti etické výchovy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti etické výchovy ve školní praxi, sociálně patologických jevů, primární prevence a vývoje dítěte předškolního věku se zaměřením na sociálně patologické jevy v tomto věkovém období.
Realizace kvalitativního výzkumu zaměřeného na ověření preventivního programu z oblasti etické výchovy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomír a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-802-4727-813.
GARDNER, Roy, Jo CAIRNS a Denis LAWTON. Education for Values: Morals, Ethics and Citizenship in Contemporary Teaching. 1. vyd. London: Kogan Page Limited, 2000. ISBN 0-7494-3065-6.
MIOVSKÝ, Michal et. al. Primární prevence rizikového chování ve školství. 1. vyd. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-808-7258-477.
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Etická výchova pro základní a střední školy: informace pro zařazení etické výchovy do školních vzdělávacích programů. 1. vyd. Praha: Luxpress, 2005. ISBN 80-713-0122-1.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomír a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-802-4727-813.
GARDNER, Roy, Jo CAIRNS a Denis LAWTON. Education for Values: Morals, Ethics and Citizenship in Contemporary Teaching. 1. vyd. London: Kogan Page Limited, 2000. ISBN 0-7494-3065-6.
MIOVSKÝ, Michal et. al. Primární prevence rizikového chování ve školství. 1. vyd. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-808-7258-477.
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Etická výchova pro základní a střední školy: informace pro zařazení etické výchovy do školních vzdělávacích programů. 1. vyd. Praha: Luxpress, 2005. ISBN 80-713-0122-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce pohovořila o teoretické části práce, dále o praktické části práce. Blíže se zaměřila na otázky k obhajobě. Studentka doložila k obhajobě požadované materiály a představila výzkumný problém a výzkumné otázky. Dále se věnovala vyhodnocení a interpretaci získaných dat. Studentka velmi podrobně rozebrala otázky k obhajobě. Diskuze byla zaměřena na rozbor praktické části práce, vhodnost zvolené metody a limity výzkumu. Zkušební komise pozitivně ohodnotila materiály, které studentka k obhajobě doložila.