Diplomová práce je zaměřená na edukativně stimulační program realizovaný v mateřské škole za účelem rozvíjení schopností a dovedností dětí předškolního věku. V teoretické části obsahuje popis vývoje předškolního dítěte (motorický, kognitivní a emocionální vývoj), popis edukace předškolních dětí (rámcový vzdělávací program, školní zralost
a připravenost dítěte, odklad školní docházky), popis edukativně stimulačního programu včetně jednotlivých částí, na které se tento program zaměřuje. Cílem výzkumné části je za pomoci případových studií sedmi dětí zmapovat efektivnost programu edukativně stimulačních skupin určených pro rozvoj dovedností dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on educational stimulative programme realized in kindergarten to develop the skills of preschool children. The theoretical part contains description of the development of preschool children (motor, cognitive and emotional development), description of preschool children education (general educational programme, school maturity and school readiness of the child, postponement of school attendance), description of educational stimulative programme, including individual parts this programme concentrates to. The aim of the research is to chart the effectiveness of the programme of educational stimulative groups for preschool children developmentwith the aid of case studies of seven children.
Klíčová slova
edukativně stimulační program, edukativně stimulační skupiny, předškolní vývoj, předškolní vzdělávání, školní zralost, školní připravenost, odklad školní docházky, školní úspěšnost
Klíčová slova v angličtině
educational stimulative programme, educational stimulative groups, preschool development, pre-school education, school maturity, school readiness, postponement of
school attendance, school success
Rozsah průvodní práce
79 s. (146700 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na edukativně stimulační program realizovaný v mateřské škole za účelem rozvíjení schopností a dovedností dětí předškolního věku. V teoretické části obsahuje popis vývoje předškolního dítěte (motorický, kognitivní a emocionální vývoj), popis edukace předškolních dětí (rámcový vzdělávací program, školní zralost
a připravenost dítěte, odklad školní docházky), popis edukativně stimulačního programu včetně jednotlivých částí, na které se tento program zaměřuje. Cílem výzkumné části je za pomoci případových studií sedmi dětí zmapovat efektivnost programu edukativně stimulačních skupin určených pro rozvoj dovedností dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on educational stimulative programme realized in kindergarten to develop the skills of preschool children. The theoretical part contains description of the development of preschool children (motor, cognitive and emotional development), description of preschool children education (general educational programme, school maturity and school readiness of the child, postponement of school attendance), description of educational stimulative programme, including individual parts this programme concentrates to. The aim of the research is to chart the effectiveness of the programme of educational stimulative groups for preschool children developmentwith the aid of case studies of seven children.
Klíčová slova
edukativně stimulační program, edukativně stimulační skupiny, předškolní vývoj, předškolní vzdělávání, školní zralost, školní připravenost, odklad školní docházky, školní úspěšnost
Klíčová slova v angličtině
educational stimulative programme, educational stimulative groups, preschool development, pre-school education, school maturity, school readiness, postponement of
school attendance, school success
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, období předškolního věku dítěte, školní zralosti a programu edukativně stimulačních skupin.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, období předškolního věku dítěte, školní zralosti a programu edukativně stimulačních skupin.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Edukativně stimulační skupiny pro předškolní děti. Brno: Pedagogicko-psychologická poradna, 1999.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010, 100 s. ISBN 978-80-251-2569-4.
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
KOHOUTEK, Rudolf. Způsobilost dítěte pro zahájení školní docházky. Brno, 1988.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005, 182 s. ISBN 80-247-0870-1.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 312 s. ISBN 978-80-244-3345-5.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Edukativně stimulační skupiny pro předškolní děti. Brno: Pedagogicko-psychologická poradna, 1999.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010, 100 s. ISBN 978-80-251-2569-4.
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
KOHOUTEK, Rudolf. Způsobilost dítěte pro zahájení školní docházky. Brno, 1988.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005, 182 s. ISBN 80-247-0870-1.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 312 s. ISBN 978-80-244-3345-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla cíle výzkumného šetření, dále prezentovala výzkumné otázky, výzkumné cíle, výzkumný soubor. Zkušební komisi seznámila s výsledky výzkumného šetření a závěry, které vyplývají z diplomové práce. Studentka zodpověděla otázky od vedoucí i oponenta diplomové práce. Dr. Hladík: vaše cíle jsou kvantitativně nastaveny. Zkušební komise poukázala na chybnost zpracování praktické části diplomové práce. Dr. Hrbáčková: případové studie jsou plytké, bez hlubší analýzy.