Diplomová práce se soustřeďuje na popis souvislostí mezi důvěrou rodičů a učitelek a spoluprací mateřské školy s rodinou. Teoretická část představuje důvěru a její zákonitosti, determinuje důvěru jako stěžejní faktor komunikace a spolupráce mateřské školy a rodiny. Empirická část práce předkládá náhled spolupráce mateřské školy a rodiny hned ze dvou úhlů pohledu učitelek a rodičů. Poukazuje na rozdíly ve vnímání důvěry a spolupráce rodičů a učitelek v téže mateřské škole.
Anotace v angličtině
This work focuses on description of causal links between trust of parents and teachers and cooperation of kindergarten with family. Theoretical part presents trust and its rules, determines trust as crucia factor od communication and cooperation of kindergarten and family. Empirical part presents a preview of cooperation between family and kindergarten drom two different angles of view: parents and teachers. It shows differences in perception of trust and collaboration of parents and teachers in the very same kindergarten.
Klíčová slova
důvěra, rodina, učitel, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
trust, family, teacher, cooperation
Rozsah průvodní práce
65 s. (123 288 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se soustřeďuje na popis souvislostí mezi důvěrou rodičů a učitelek a spoluprací mateřské školy s rodinou. Teoretická část představuje důvěru a její zákonitosti, determinuje důvěru jako stěžejní faktor komunikace a spolupráce mateřské školy a rodiny. Empirická část práce předkládá náhled spolupráce mateřské školy a rodiny hned ze dvou úhlů pohledu učitelek a rodičů. Poukazuje na rozdíly ve vnímání důvěry a spolupráce rodičů a učitelek v téže mateřské škole.
Anotace v angličtině
This work focuses on description of causal links between trust of parents and teachers and cooperation of kindergarten with family. Theoretical part presents trust and its rules, determines trust as crucia factor od communication and cooperation of kindergarten and family. Empirical part presents a preview of cooperation between family and kindergarten drom two different angles of view: parents and teachers. It shows differences in perception of trust and collaboration of parents and teachers in the very same kindergarten.
Klíčová slova
důvěra, rodina, učitel, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
trust, family, teacher, cooperation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky vztahu mateřské školy a rodiny na personální úrovni.
Vymezení teoretických východisek zabývajících se fenoménem důvěry ve spolupráci mateřské školy a rodiny.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného interview s rodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky vztahu mateřské školy a rodiny na personální úrovni.
Vymezení teoretických východisek zabývajících se fenoménem důvěry ve spolupráci mateřské školy a rodiny.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného interview s rodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
COVEY, Stephen M. a Rebecca R. MERRILL. Důvěra: jediná věc, která dokáže změnit vše. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2008, 347 s. ISBN 978-80-7261-176-8.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
DYCHES, Tina Taylor, Nari J. CARTER a Mary Anne PRATER. A teacher's guide to communicating with parents: practical strategies for developing successful relationships. Boston: Pearson, c2012, vii, 190 s. ISBN 0-13-705406-8.
KELLER, Jan. Nejistota a důvěra aneb K čemu je modernitě dobrá tradice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 173 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-002-5.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 978-80-247-4435-3.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 130 s. ISBN 978-80-262-0378-0.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 251 s. Základy sociologie. ISBN 80-85850-75-3.
Seznam doporučené literatury
COVEY, Stephen M. a Rebecca R. MERRILL. Důvěra: jediná věc, která dokáže změnit vše. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2008, 347 s. ISBN 978-80-7261-176-8.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
DYCHES, Tina Taylor, Nari J. CARTER a Mary Anne PRATER. A teacher's guide to communicating with parents: practical strategies for developing successful relationships. Boston: Pearson, c2012, vii, 190 s. ISBN 0-13-705406-8.
KELLER, Jan. Nejistota a důvěra aneb K čemu je modernitě dobrá tradice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 173 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-002-5.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 978-80-247-4435-3.
LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 130 s. ISBN 978-80-262-0378-0.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 251 s. Základy sociologie. ISBN 80-85850-75-3.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou diplomovou práci. Doc. Majerčíková jako vedoucí práce shrnula určité obtíže v předkládané teoretické části, ovšem jednalo se o náročné téma. Doporučila by doladit ještě práci s daty v empirické části, vyzdvihla však schopnost autorky analyzovat zjištění a prezentovat je v textu práce. Doc. Wiegerová rovněž upozornila na nedostatky v obsahu ke kategoriím. Oponentka prof. Lukášová hodnotila v posudku diplomovou práci velmi pozitivně. Studentka zodpověděla otázky uvedené v obou posudcích.