Tato diplomová práce je zaměřena na pedagogickou činnost Lva Nikolajeviče Tolstého a představuje ho jako významnou osobnost přelomu 19. a 20. století. Teoretická část práce představuje L. N. Tolstého jako velikána tehdejšího Ruska, jeho spisovatelskou, filozofickou a pedagogickou činnost. Pozornost je věnována jeho činnosti v oblasti psaní učebnic pro děti a založení Jasnopoljanské školy pro všechny, kteří mají zájem se vzdělávat. Dále je v diplomové práci popisován stav ruského školství v době L. N. Tolstého. Zmíněna je rovněž jeho redaktorská činnost a založení časopisu Jasnaja Poljana. Praktická část diplomové práce se zabývá analýzou literárních pedagogických děl. V praktické části je pomocí metody otevřeného kódování a analýzy dat zjišťován typ výchovy ve škole v Jasné Poljaně.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on educational work of L. N. Tolstoj and presents him as an important personality of the 19th and 20th centuries. The theoretical part presents L. N. Tolstoj as a magnificent personality of the former Russia, his writing, philosophical and pedagogical activities. Great attention is paid to his activities as writing textbooks for children and the establishment of Jasnopoljanská school for all who want to learn. The thesis describes also education of Russia at the time of L. N. Tolstoj. His editorial work and founding Jasná Poljana magazine is also mentioned. The practical part of the thesis deals with the analysis of his literary educational works. The practical part of the thesis deals with analysis of Tolstoj´s educational literary works. The practical part of the thesis finds out a type of education at Jasná Poljana, school using open coding method and data analysis method.
Klíčová slova
nenásilí, sociální pedagogika, svobodná škola, výuka bez osnov
Klíčová slova v angličtině
nonviolence, social education, free school, teaching without curriculum
Rozsah průvodní práce
87 s. (136 060 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na pedagogickou činnost Lva Nikolajeviče Tolstého a představuje ho jako významnou osobnost přelomu 19. a 20. století. Teoretická část práce představuje L. N. Tolstého jako velikána tehdejšího Ruska, jeho spisovatelskou, filozofickou a pedagogickou činnost. Pozornost je věnována jeho činnosti v oblasti psaní učebnic pro děti a založení Jasnopoljanské školy pro všechny, kteří mají zájem se vzdělávat. Dále je v diplomové práci popisován stav ruského školství v době L. N. Tolstého. Zmíněna je rovněž jeho redaktorská činnost a založení časopisu Jasnaja Poljana. Praktická část diplomové práce se zabývá analýzou literárních pedagogických děl. V praktické části je pomocí metody otevřeného kódování a analýzy dat zjišťován typ výchovy ve škole v Jasné Poljaně.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on educational work of L. N. Tolstoj and presents him as an important personality of the 19th and 20th centuries. The theoretical part presents L. N. Tolstoj as a magnificent personality of the former Russia, his writing, philosophical and pedagogical activities. Great attention is paid to his activities as writing textbooks for children and the establishment of Jasnopoljanská school for all who want to learn. The thesis describes also education of Russia at the time of L. N. Tolstoj. His editorial work and founding Jasná Poljana magazine is also mentioned. The practical part of the thesis deals with the analysis of his literary educational works. The practical part of the thesis deals with analysis of Tolstoj´s educational literary works. The practical part of the thesis finds out a type of education at Jasná Poljana, school using open coding method and data analysis method.
Klíčová slova
nenásilí, sociální pedagogika, svobodná škola, výuka bez osnov
Klíčová slova v angličtině
nonviolence, social education, free school, teaching without curriculum
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti života, díla a sociálně pedagogické činnosti Lva Nikolajeviče Tolstého.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou obsahové analýzy vybraných textů z tvorby Lva Nikolajeviče Tolstého a publikací jiných autorů o jeho životě a díle.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti života, díla a sociálně pedagogické činnosti Lva Nikolajeviče Tolstého.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou obsahové analýzy vybraných textů z tvorby Lva Nikolajeviče Tolstého a publikací jiných autorů o jeho životě a díle.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Mácha, Jan. Lev Nikolajevič Tolstoj. Život a spisy. V Praze: F. Šimáček, 1912.
Nešpor, Pavel. L. N. Tolstoj. Praha: Orbis, 1971.
Parolek, Radegast a Jiří Honzík. Ruská klasická literatura. Praha: Svoboda, 1977. Signatura: PK-0081.
Tolstoj, Lev Nikolajevič. Články pedagogické: Díl I. Práce z roku 1870-1910. Praha: Dědictví Komenského, 1912.
Tolstoj, Lev Nikolajevič. Myšlenky. Praha: Melantrich, 1973.
Seznam doporučené literatury
Mácha, Jan. Lev Nikolajevič Tolstoj. Život a spisy. V Praze: F. Šimáček, 1912.
Nešpor, Pavel. L. N. Tolstoj. Praha: Orbis, 1971.
Parolek, Radegast a Jiří Honzík. Ruská klasická literatura. Praha: Svoboda, 1977. Signatura: PK-0081.
Tolstoj, Lev Nikolajevič. Články pedagogické: Díl I. Práce z roku 1870-1910. Praha: Dědictví Komenského, 1912.
Tolstoj, Lev Nikolajevič. Myšlenky. Praha: Melantrich, 1973.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila hlavní záměr práce a teoretickou část. Následně studentka prezentovala realizovaný kvantitativní výzkum, výzkumný soubor, dále cíle výzkumu a výsledky výzkumu. V závěru prezentace studentka odpovídala na otázky k obhajobě od vedoucího i oponenta práce. Přítomen byl vedoucí práce doc. Balvín, který práci kladně ohodnotil. Studentka byla na obhajobu dobře připravená.