Diplomová práce se zabývá zkušenostmi učitelek mateřských škol s edukací nadaného dítěte v předškolním věku.
Teoretická část pojednává o nadání obecně, o poznávacích charakteristikách nadaného dítěte v předškolním věku a jejich identifikaci. Dále charakterizuje problémy nadaných jedinců a jejich působení ve výchovně vzdělávacím prostředí.
Praktická část práce má za cíl objasnit zkušenosti učitelů mateřských škol s edukací nadaného dítěte v předškolním věku. Výzkumná část interpretuje rozhovory učitelek. V závěru jsou uvedeny odpovědi na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The master thesis is focusing on particular kindergarten teacher´s experiences with gifted child in the pre-school age.
Theoretical part is about talent in general, characteristics of gifted child in pre-school age and it is also about identifications of those children. There are as well characterized issues connected with gifted individuals and their impacts on the education.
Least, but not last part of the master thesis is empirical, which purpose is clarify kindergarten teacher´s experiences with gifted child education in pre-school age. In research section are interpreted interviews with kindergarten teachers and overall are mentioned answers on the research questions.
Diplomová práce se zabývá zkušenostmi učitelek mateřských škol s edukací nadaného dítěte v předškolním věku.
Teoretická část pojednává o nadání obecně, o poznávacích charakteristikách nadaného dítěte v předškolním věku a jejich identifikaci. Dále charakterizuje problémy nadaných jedinců a jejich působení ve výchovně vzdělávacím prostředí.
Praktická část práce má za cíl objasnit zkušenosti učitelů mateřských škol s edukací nadaného dítěte v předškolním věku. Výzkumná část interpretuje rozhovory učitelek. V závěru jsou uvedeny odpovědi na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The master thesis is focusing on particular kindergarten teacher´s experiences with gifted child in the pre-school age.
Theoretical part is about talent in general, characteristics of gifted child in pre-school age and it is also about identifications of those children. There are as well characterized issues connected with gifted individuals and their impacts on the education.
Least, but not last part of the master thesis is empirical, which purpose is clarify kindergarten teacher´s experiences with gifted child education in pre-school age. In research section are interpreted interviews with kindergarten teachers and overall are mentioned answers on the research questions.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky nadaných dětí v mateřské škole.
Vymezení základní terminologie: nadání, speciální vzdělávací potřeby nadaných dětí, diferenciace a individualizace, kompetence učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu formou interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky nadaných dětí v mateřské škole.
Vymezení základní terminologie: nadání, speciální vzdělávací potřeby nadaných dětí, diferenciace a individualizace, kompetence učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu formou interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-19-4.
LAZNIBATOVÁ, Jolana. Nadané dieťa- jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 2007. ISBN 80-89018-53-X.
MÖNKS, Franz J. a Irene H. YPENBURG. Nadané dítě. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0445-5.
PORTER, Louise. Gifted Young Children: A guide for teachers and parents. Buckingham: Open University Press, 1999. ISBN 0-335-20552-6.
Seznam doporučené literatury
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-19-4.
LAZNIBATOVÁ, Jolana. Nadané dieťa- jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 2007. ISBN 80-89018-53-X.
MÖNKS, Franz J. a Irene H. YPENBURG. Nadané dítě. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0445-5.
PORTER, Louise. Gifted Young Children: A guide for teachers and parents. Buckingham: Open University Press, 1999. ISBN 0-335-20552-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích vedoucího i oponenta práce. Proběhla diskuze k problematice diagnostikování nadání u dítěte předškolního věku. Doc. Wiegerová upozornila na nesoulad cílů a zvolené metodologie.