Diplomová práce na téma "A. S. Makarenko pedagog a jeho metody v oblasti sociální pedagogi-ky" pojednává o významném ruském spisovateli, pedagogovi a zvláště o principech týkajících se oblasti sociální pedagogiky.
Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se věnuje literatuře týkající se tématu diplomové práce, vztahu k sociální pedagogice a také základním pojmům, které se vztahují k tomuto pedagogovi. Druhá kapitola je zaměřena na život A. S. Makarenka a jeho literární tvor-bu. Poslední, třetí kapitola, popisuje hlavní pedagogické principy.
Praktická část se věnuje samotnému výzkumu, a to konkrétně kvalitativnímu výzkumu, kdy for-mou polostrukturovaného rozhovoru bude zjišťováno, zda vybraní respondenti, sociálně pedago-gičtí odborníci, vnímají Makarenka jako sociálního pedagoga a zda jeho postupy a metody jsou shodné
s dnešní "moderní" pedagogikou.
Anotace v angličtině
The thesis on "A. S. Makarenko pedagogue and his methods in social pedagogy" explores the significance of the Russian writer and educator, with particular insight into the principles relating to the field of social pedagogy.
The initial theoretical part is divided into three chapters. The first chapter defines the empiric ba-ckground and relevant literature, links to social pedagogy and basic concepts related. The second chapter puts focus on the very life of A. S. Makarenko and his publishing. The final theoretical chapter describes the main pedagogical principles.
The partical part is dedicated to the qualitative research, based on semi structured interview, inquiring social pedagogical experts, selected as respondents, whether they perceive Makarenko as a genuine social pedagogue and whether his procedures and methods can be compared to the standards of modern pedagogy.
Klíčová slova
pedagogika, sociální pedagogika, výchova, vzdělání, práce, kolektiv, rodina, sociální normy
Klíčová slova v angličtině
pedagogy, social pedagogy, training, education, work, team, family, social norms
Rozsah průvodní práce
94
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "A. S. Makarenko pedagog a jeho metody v oblasti sociální pedagogi-ky" pojednává o významném ruském spisovateli, pedagogovi a zvláště o principech týkajících se oblasti sociální pedagogiky.
Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se věnuje literatuře týkající se tématu diplomové práce, vztahu k sociální pedagogice a také základním pojmům, které se vztahují k tomuto pedagogovi. Druhá kapitola je zaměřena na život A. S. Makarenka a jeho literární tvor-bu. Poslední, třetí kapitola, popisuje hlavní pedagogické principy.
Praktická část se věnuje samotnému výzkumu, a to konkrétně kvalitativnímu výzkumu, kdy for-mou polostrukturovaného rozhovoru bude zjišťováno, zda vybraní respondenti, sociálně pedago-gičtí odborníci, vnímají Makarenka jako sociálního pedagoga a zda jeho postupy a metody jsou shodné
s dnešní "moderní" pedagogikou.
Anotace v angličtině
The thesis on "A. S. Makarenko pedagogue and his methods in social pedagogy" explores the significance of the Russian writer and educator, with particular insight into the principles relating to the field of social pedagogy.
The initial theoretical part is divided into three chapters. The first chapter defines the empiric ba-ckground and relevant literature, links to social pedagogy and basic concepts related. The second chapter puts focus on the very life of A. S. Makarenko and his publishing. The final theoretical chapter describes the main pedagogical principles.
The partical part is dedicated to the qualitative research, based on semi structured interview, inquiring social pedagogical experts, selected as respondents, whether they perceive Makarenko as a genuine social pedagogue and whether his procedures and methods can be compared to the standards of modern pedagogy.
Klíčová slova
pedagogika, sociální pedagogika, výchova, vzdělání, práce, kolektiv, rodina, sociální normy
Klíčová slova v angličtině
pedagogy, social pedagogy, training, education, work, team, family, social norms
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti života, díla a myšlenek A. S. Makarenka v souvislosti s metodami sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru a formou analýzy vybraných statí A. S. Makarenka.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti života, díla a myšlenek A. S. Makarenka v souvislosti s metodami sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru a formou analýzy vybraných statí A. S. Makarenka.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MAKARENKO, Anton Semjonovič. Začínáme žít: Pedagogická poéma. Praha: Lidové nakladatelství, 1973.
MEDYNSKIJ, Jevgenij Nikolajevič. A. S. Makarenko: jeho život a pedagogická tvorba. Praha: Dědictví Komenského, 1950.
PECHA, Libor. A. S. Makarenko pedagog, spisovatel, člověk (komentovaný výbor z díla). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
PECHA, Libor. A. S. Makarenko ze života a díla revolucionáře v pedagogice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
PECHA, Libor. Krutá poema: Makarenko jak ho neznáme. Brno: Doplněk, 1999.
ISBN 807239-0279.
Seznam doporučené literatury
MAKARENKO, Anton Semjonovič. Začínáme žít: Pedagogická poéma. Praha: Lidové nakladatelství, 1973.
MEDYNSKIJ, Jevgenij Nikolajevič. A. S. Makarenko: jeho život a pedagogická tvorba. Praha: Dědictví Komenského, 1950.
PECHA, Libor. A. S. Makarenko pedagog, spisovatel, člověk (komentovaný výbor z díla). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
PECHA, Libor. A. S. Makarenko ze života a díla revolucionáře v pedagogice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
PECHA, Libor. Krutá poema: Makarenko jak ho neznáme. Brno: Doplněk, 1999.
ISBN 807239-0279.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala výzkumné otázky diplomové práce a zaměření výzkumného šetření, včetně výzkumného souboru. Zkušební komisi seznámila s principy zakotvené teorie a aplikací tohoto designu ve své diplomové práci. Studentka uvedla výsledky výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Dr. Hrbáčková: můžete prosím ozřejmit výzkumný soubor? Spolužáků a absolventů oboru sociální pegogika. Proč volíte zakotvenou teorii, když Vaše interpretace sklouzávají ke kvantifikaci? Je to lepší vzhledem k historické osobě. Dr. Hrbáčková: v čem jste zakotvila teorii? Co nového jste zjistila? Studentka odpověděla chybně. Studentka nevytvořila novou teorii, tudíž nesplnila podmínky zakotvené teorie.