Odpovědnost je jednou z nejdůležitějších složek osobnosti a předpokladem vyzrálého jedince, který se rozvíjí již v dětství. Záměrem této práce je odhalit, jak rodiče předškolního dítěte vnímají odpovědnost člověka za svůj život a jakým způsobem vedou k zodpovědnosti své děti. Kolik volnosti rodiče svým dětem dávají? Díky určité volnosti mají děti možnost projevovat a formovat samostatnost jakožto zárodek a neodmyslitelnou složku odpovědnosti. Empirická část má formu kvantitativního výzkumu, který je doplněn o výzkum kvalitativní. Teorie se opírá o výchovu, psychologický rámec, mastery experience a self-efficacy. Odpovědnost ovlivňují také různí výchovní činitelé, zejména rodina a škola.
Anotace v angličtině
Accountability is one of the most important components of every personality and an assumption of mature individual, which develops in a childhood. The intention of this work is to reveal how parents of preschool children perceive man's responsibility for his own life and how they lead their children to the responsibility. How much freedom do the parents give their children? Because of given freedom children have the opportunity to express and shape the independence as a rudiment and an essential component of the accountability. Empirical part of this diploma thesis is presented in a form of quantitative research, which is supplemented by qualitative one. Theory is based on education, psychological framework, mastery experience and self-efficacy. The responsibility i salso affected by various educative factors, especially by the family and the school.
Klíčová slova
zodpovědnost, odpovědnost, výchova, rodič, dítě, dítě předškolního věku, výzkum, sebevzdělávání, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
responsibility, education, parents, child, preschool child, research, self-education, quantitative research
Rozsah průvodní práce
115 s. (155 216 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Odpovědnost je jednou z nejdůležitějších složek osobnosti a předpokladem vyzrálého jedince, který se rozvíjí již v dětství. Záměrem této práce je odhalit, jak rodiče předškolního dítěte vnímají odpovědnost člověka za svůj život a jakým způsobem vedou k zodpovědnosti své děti. Kolik volnosti rodiče svým dětem dávají? Díky určité volnosti mají děti možnost projevovat a formovat samostatnost jakožto zárodek a neodmyslitelnou složku odpovědnosti. Empirická část má formu kvantitativního výzkumu, který je doplněn o výzkum kvalitativní. Teorie se opírá o výchovu, psychologický rámec, mastery experience a self-efficacy. Odpovědnost ovlivňují také různí výchovní činitelé, zejména rodina a škola.
Anotace v angličtině
Accountability is one of the most important components of every personality and an assumption of mature individual, which develops in a childhood. The intention of this work is to reveal how parents of preschool children perceive man's responsibility for his own life and how they lead their children to the responsibility. How much freedom do the parents give their children? Because of given freedom children have the opportunity to express and shape the independence as a rudiment and an essential component of the accountability. Empirical part of this diploma thesis is presented in a form of quantitative research, which is supplemented by qualitative one. Theory is based on education, psychological framework, mastery experience and self-efficacy. The responsibility i salso affected by various educative factors, especially by the family and the school.
Klíčová slova
zodpovědnost, odpovědnost, výchova, rodič, dítě, dítě předškolního věku, výzkum, sebevzdělávání, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
responsibility, education, parents, child, preschool child, research, self-education, quantitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice výchovy dítěte předškolního věku, rozvoji jeho osobnosti, subjektivní odpovědnosti rodičů a dětí.
Příprava metodiky empirické části práce a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice výchovy dítěte předškolního věku, rozvoji jeho osobnosti, subjektivní odpovědnosti rodičů a dětí.
Příprava metodiky empirické části práce a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 160 s. ISBN 80-247-1424-8.
HUBATKA, Miloslav. Úspěšní vychovávají své děti jinak: lenošením a nečinností k lepšímu rodičovství: zaručený návod, jak být pohodovým rodičem. 1. vyd. Brno: Edika, 2014, 248 s. ISBN 978-80-266-0551-5.
PR?TEUR, Yves. Family education, child-parent interactions and child development. European journal of psychology of education [0256-2928], 1998. Ročník:13 iss, str. 461-474.
PROKEŠOVÁ, Miriam. Vychovávám, vychováváš, vychováváme (dobře)?. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 136 s. ISBN 978-80-7464-392-7.
ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 131 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8418-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 160 s. ISBN 80-247-1424-8.
HUBATKA, Miloslav. Úspěšní vychovávají své děti jinak: lenošením a nečinností k lepšímu rodičovství: zaručený návod, jak být pohodovým rodičem. 1. vyd. Brno: Edika, 2014, 248 s. ISBN 978-80-266-0551-5.
PR?TEUR, Yves. Family education, child-parent interactions and child development. European journal of psychology of education [0256-2928], 1998. Ročník:13 iss, str. 461-474.
PROKEŠOVÁ, Miriam. Vychovávám, vychováváš, vychováváme (dobře)?. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 136 s. ISBN 978-80-7464-392-7.
ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 131 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8418-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila obsah obhajoby diplomové práce. Studentka uvedla teoretická východiska, hlavní výzkumný cíl, dílčí výzkumné cíle, hypotézy výzkumu a výzkumný soubor. Dále prezentovala výsledky výzkumu prostřednictví odpovědí na výzkumné otázky. Studentka odpověděla na otázky k obhajobě. Studentka byla na obhajobu diplomové práce velmi dobře připravena.