Práce se zabývá lingvistickou analýzou pracovních inzerátů na vybraných manažerských pozicích v online verzích britského a amerického tisku. K analýze slouží korpus čtyřiceti pracovních inzerátů, které byly uveřejněny v období od září 2015 do dubna 2016 na internetových stránkách zvolených britských a amerických novin. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje základní pojmy související s inzerováním, typy a části inzerátu, pravidla při psaní inzerátu a zabývá se také tiskem a inzerováním v něm. Shrnutí zjištěných výsledků vychází z praktické části, jejímž cílem je analyzovat a porovnat britské a americké pracovní inzeráty na manažerských pozicích podle předem definovaných hledisek.
Annotation in English
This work deals with linguistic analysis of chosen managerial job advertisements in online editions of British and American newspapers. In order to conduct the analysis, a corpus was made from forty job advertisements published in online editions of British and American newspapers between the period of September 2015 and April 2016. The whole work consists of theoretical and practical part. The theoretical part describes basic definitions related to advertising, types and parts of advertisement, rules in writing advertisements and also examines newspapers in terms of advertising. The conclusion of findings proceeds from the practical part, whose objective is to analyze British and American managerial job advertisements in accordance with pre-defined aspects and to compare them.
Keywords
pracovní inzeráty, manažerské pozice, britské a americké noviny, lingvistická analýza
Keywords in English
job advertisements, managerial positions, British and American newspapers, linguistic analysis
Length of the covering note
56 s. (82 468 znaků).
Language
AN
Annotation
Práce se zabývá lingvistickou analýzou pracovních inzerátů na vybraných manažerských pozicích v online verzích britského a amerického tisku. K analýze slouží korpus čtyřiceti pracovních inzerátů, které byly uveřejněny v období od září 2015 do dubna 2016 na internetových stránkách zvolených britských a amerických novin. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje základní pojmy související s inzerováním, typy a části inzerátu, pravidla při psaní inzerátu a zabývá se také tiskem a inzerováním v něm. Shrnutí zjištěných výsledků vychází z praktické části, jejímž cílem je analyzovat a porovnat britské a americké pracovní inzeráty na manažerských pozicích podle předem definovaných hledisek.
Annotation in English
This work deals with linguistic analysis of chosen managerial job advertisements in online editions of British and American newspapers. In order to conduct the analysis, a corpus was made from forty job advertisements published in online editions of British and American newspapers between the period of September 2015 and April 2016. The whole work consists of theoretical and practical part. The theoretical part describes basic definitions related to advertising, types and parts of advertisement, rules in writing advertisements and also examines newspapers in terms of advertising. The conclusion of findings proceeds from the practical part, whose objective is to analyze British and American managerial job advertisements in accordance with pre-defined aspects and to compare them.
Keywords
pracovní inzeráty, manažerské pozice, britské a americké noviny, lingvistická analýza
Keywords in English
job advertisements, managerial positions, British and American newspapers, linguistic analysis
Research Plan
Studium odborné literatury k tématu práce
Vytvoření korpusu pracovních inzerátů z online britského a amerického tisku
Formulace cílů práce, specifikace oblastí analýzy
Analýza britských a amerických inzerátů podle předem definovaných hledisek a jejich porovnání
Shrnutí a vyhodnocení zjištěných výsledků
Research Plan
Studium odborné literatury k tématu práce
Vytvoření korpusu pracovních inzerátů z online britského a amerického tisku
Formulace cílů práce, specifikace oblastí analýzy
Analýza britských a amerických inzerátů podle předem definovaných hledisek a jejich porovnání
Shrnutí a vyhodnocení zjištěných výsledků
Recommended resources
Cole, Peter, and Tony Harcup. 2010. Newspaper Journalism. London: Sage Publications.
Dyer, Gillian. 2009. Advertising as Communication. London: Routledge.
Goddard, Angela. 2002. The Language of Advertising: Written Texts. London: Routledge.
Martin, Carole. 2010. Perfect Phrases for Writing Job Descriptions: Hundreds of Ready-to-use Phrases for Writing Effective, Informative, and Useful Job Descriptions. New York: The McGraw-Hill.
Pape, Susan, and Sue Featherstone. 2005. Newspaper Journalism: A Practical Introduction. London: Sage Publications.
Recommended resources
Cole, Peter, and Tony Harcup. 2010. Newspaper Journalism. London: Sage Publications.
Dyer, Gillian. 2009. Advertising as Communication. London: Routledge.
Goddard, Angela. 2002. The Language of Advertising: Written Texts. London: Routledge.
Martin, Carole. 2010. Perfect Phrases for Writing Job Descriptions: Hundreds of Ready-to-use Phrases for Writing Effective, Informative, and Useful Job Descriptions. New York: The McGraw-Hill.
Pape, Susan, and Sue Featherstone. 2005. Newspaper Journalism: A Practical Introduction. London: Sage Publications.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
graphs
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
The student presented her bachelor thesis.
Q, Drábková: Do the advertisements analysed differ from advertisements on other, not so high job positions? If yes, in what sense? A: Yes, for the positions of secretaries and so on. They do differ, shorter, only basic information included.
Q, Machová: What are the most effective ways of job advertisement in the Czech Republic? A: Depends on the position, e.g., job centers. As for managers, Jobs.cz and Prace.cz.