Tato bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání dětí cizinců v českých základních školách. Cílem teoretické části je zjistit jaké jsou nejčastější problémy spojené se vzděláváním z pohledu sociální pedagogiky, jaké jsou podmínky pro vzdělávání těchto dětí a legislativní ukotvení tohoto vzdělávání. Kvantitativní výzkum v praktické části je realizován formou dotazníku, kdy odpovídají na konkrétní otázky spojené s touto problematikou učitelé prvních a druhých stupňů základních škol. Dotazníky jsou vyhodnoceny statistickou metodou analýzy dat. Výsledky této bakalářské práce mohou být přínosem, jak pro učitele základních škol, tak i pro sociální pedagogy, kteří s touto skupinou dětí mohou pracovat.
Anotace v angličtině
This bachelor essay is concerned with issues about education of immigrants - pupils in czech primary and secondary schools. The aim of theoretical part is to find out what kind of drawbacks are connected with education of immigrants-pupils, conditions for education those pupils and legislatively clarify this type of education. In practical part is the main goal identification drawbacks, which could be caused by education of those pupils. Another goal is to figure out preparedness of teachers and solving those problems. Quantitative research in practical part is based on questionnaires, when teachers of primary and secon-dary levels answering to concrete questions connected with this issue. Questionnaires are evaluated by statistic method of analysis data. Result of this bachelor essay coud be a benefit for teachers of elemantary schools and even for social pedagogues, who can work with this group of children.
Raising, education, foreigner, immigrant, multicultural raising, family milieu, cultural difference, school setting
Rozsah průvodní práce
15 236 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání dětí cizinců v českých základních školách. Cílem teoretické části je zjistit jaké jsou nejčastější problémy spojené se vzděláváním z pohledu sociální pedagogiky, jaké jsou podmínky pro vzdělávání těchto dětí a legislativní ukotvení tohoto vzdělávání. Kvantitativní výzkum v praktické části je realizován formou dotazníku, kdy odpovídají na konkrétní otázky spojené s touto problematikou učitelé prvních a druhých stupňů základních škol. Dotazníky jsou vyhodnoceny statistickou metodou analýzy dat. Výsledky této bakalářské práce mohou být přínosem, jak pro učitele základních škol, tak i pro sociální pedagogy, kteří s touto skupinou dětí mohou pracovat.
Anotace v angličtině
This bachelor essay is concerned with issues about education of immigrants - pupils in czech primary and secondary schools. The aim of theoretical part is to find out what kind of drawbacks are connected with education of immigrants-pupils, conditions for education those pupils and legislatively clarify this type of education. In practical part is the main goal identification drawbacks, which could be caused by education of those pupils. Another goal is to figure out preparedness of teachers and solving those problems. Quantitative research in practical part is based on questionnaires, when teachers of primary and secon-dary levels answering to concrete questions connected with this issue. Questionnaires are evaluated by statistic method of analysis data. Result of this bachelor essay coud be a benefit for teachers of elemantary schools and even for social pedagogues, who can work with this group of children.
Raising, education, foreigner, immigrant, multicultural raising, family milieu, cultural difference, school setting
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti základního vzdělávání, multikulturní edukace a vzdělávání cizinců.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti základního vzdělávání, multikulturní edukace a vzdělávání cizinců.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Cizinci v České republice: Foreigners in the Czech Republic / Český statistický úřad ; [Eva Bartová]. Praha: Scientia, 2001, 183 s. ISBN 80-722-3652-0.
RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1.
KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-807-2906-307.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2011, 220 s. Psychologie (Portál). ISBN 978-807-3677-091.
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006, 221 s. Multikulturní inspirace. ISBN 80-7319-055-9.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Linde, 2011, 167 s. ISBN 978-807-3875-022.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
Cizinci v České republice: Foreigners in the Czech Republic / Český statistický úřad ; [Eva Bartová]. Praha: Scientia, 2001, 183 s. ISBN 80-722-3652-0.
RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1.
KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-807-2906-307.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2011, 220 s. Psychologie (Portál). ISBN 978-807-3677-091.
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006, 221 s. Multikulturní inspirace. ISBN 80-7319-055-9.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Linde, 2011, 167 s. ISBN 978-807-3875-022.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretickou část práce, dále se věnovala praktické části, designem výzkumu, zvolené metodě sběru dat a analýze dat. Blíže se studentka zaměřila na interpretaci dat, doporučení pro praxi a následně studentka odpovídla na otázky oponenta a vedoucího práce. Studentka odpovídala částečně adekvátně.