Předmětem tématu bakalářské práce je sociální klima třídy. Teoretická část bakalářské práce se zabývá klimatem školy, sociálním klimatem třídy, prostředím třídy a atmosférou třídy. Práce je zaměřena na vztahy mezi žáky, vztahy mezi učitelem a žáky, suportivní klima třídy, motivace k negativnímu školnímu výkonu žáků a jejich sebeprosazení. Dále jsou v práci jednotlivě rozepsány kapitoly týkající se spolutvůrců třídního klimatu, typologie klimatu třídy, komunikace ve třídě a klimatu ve výuce. Praktická část je zaměřena na výzkum klimatu ve školní třídě. Zjišťuje vztahy ve třídě mezi žáky, míru spolupráce, také zjišťuje míru zájmu či nezájmu o školu a identifikuje sebeprosazení žáka ve třídě. Srovnává klima na běžné základní škole a na osmiletém gymnáziu. Hlavním záměrem bakalářské práce je pomocí dotazníku K-L-I-T zjistit, jaké klima panuje ve vybraných třídách na základní škole a osmiletých gymnáziích.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with social climate of a school class. The theoretical part of the thesis describes the climate in the school, social climate of a class, class environment and atmosphere. The thesis focuses on pupils' relationships and teacher-pupils relationships, supportive climate of the class, motivation for pupils' negative school performance and their standing up for themselves. The thesis also includes chapters on co-creators of the class' climate, typology of class' climate, communication in a class and climate of the edu-cation process. The practical part brings a research of climate of a school class. It analyzes interpupil relationships in the class, level of cooperation and it also checks the level of pu-pils' interest in school or lack there of and identifie show pupils stand up for themselves in the class. It compares the climate at a standard elementary school and at an eight-year high school ("gymnazium"). The main purpose of the thesis is to find out using a K-L-I-T ques-tionnaire what the climate is at elementary schools as well as at eight-year high schools.
Klíčová slova
klima školy, klima třídy, atmosféra, prostředí, škola, typologie klimatu, spolutvůrci klimatu, komunikace ve třídě, klima ve výuce, suportivní klima, sebeprosazení
Klíčová slova v angličtině
school climate, classroom climate, atmosphere, environment, school, typology of climate, co-creator of classroom climate, communication in a class, climate of education process, supportive climate, self-assertion
Rozsah průvodní práce
82
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem tématu bakalářské práce je sociální klima třídy. Teoretická část bakalářské práce se zabývá klimatem školy, sociálním klimatem třídy, prostředím třídy a atmosférou třídy. Práce je zaměřena na vztahy mezi žáky, vztahy mezi učitelem a žáky, suportivní klima třídy, motivace k negativnímu školnímu výkonu žáků a jejich sebeprosazení. Dále jsou v práci jednotlivě rozepsány kapitoly týkající se spolutvůrců třídního klimatu, typologie klimatu třídy, komunikace ve třídě a klimatu ve výuce. Praktická část je zaměřena na výzkum klimatu ve školní třídě. Zjišťuje vztahy ve třídě mezi žáky, míru spolupráce, také zjišťuje míru zájmu či nezájmu o školu a identifikuje sebeprosazení žáka ve třídě. Srovnává klima na běžné základní škole a na osmiletém gymnáziu. Hlavním záměrem bakalářské práce je pomocí dotazníku K-L-I-T zjistit, jaké klima panuje ve vybraných třídách na základní škole a osmiletých gymnáziích.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with social climate of a school class. The theoretical part of the thesis describes the climate in the school, social climate of a class, class environment and atmosphere. The thesis focuses on pupils' relationships and teacher-pupils relationships, supportive climate of the class, motivation for pupils' negative school performance and their standing up for themselves. The thesis also includes chapters on co-creators of the class' climate, typology of class' climate, communication in a class and climate of the edu-cation process. The practical part brings a research of climate of a school class. It analyzes interpupil relationships in the class, level of cooperation and it also checks the level of pu-pils' interest in school or lack there of and identifie show pupils stand up for themselves in the class. It compares the climate at a standard elementary school and at an eight-year high school ("gymnazium"). The main purpose of the thesis is to find out using a K-L-I-T ques-tionnaire what the climate is at elementary schools as well as at eight-year high schools.
Klíčová slova
klima školy, klima třídy, atmosféra, prostředí, škola, typologie klimatu, spolutvůrci klimatu, komunikace ve třídě, klima ve výuce, suportivní klima, sebeprosazení
Klíčová slova v angličtině
school climate, classroom climate, atmosphere, environment, school, typology of climate, co-creator of classroom climate, communication in a class, climate of education process, supportive climate, self-assertion
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojových mezníků žáků staršího školního věku, sociálních vztahů mezi nimi a možností působení sociálního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojových mezníků žáků staršího školního věku, sociálních vztahů mezi nimi a možností působení sociálního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
KAŠPÁRKOVÁ, Svatava. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009. ISBN 978-80-7318-790-3.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006. ISBN 80-89018-97-1.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
KAŠPÁRKOVÁ, Svatava. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009. ISBN 978-80-7318-790-3.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006. ISBN 80-89018-97-1.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala záměr bakalářské práce. Zaměřila se především na design výzkumu, kdy uvedla výzkumné otázky, výzkumný soubor a nástroj výzkumu. Následně představila výsledky výzkumného šetření. Studentka prezentovala doporučení pro praktické využití. Otázky k obhajobě byly zodpovězeny. Dr. Hrbáčková ocenila bakalářskou práci a způsob obhajoby.