Bakalářská práce se zabývá postoji pedagogů k etnicky a národnostně odlišným žákům. Teoretická část vymezuje základní terminologii spojenou s etnikem a národností, také charakterizuje postoje, uvádí jejich druhy i možné měření. Pozornost je konkrétněji věnována multikulturní výchově, především v souvislosti se vzdělávací politikou České republiky, pedagogovi v kontextu multikulturního prostředí i integraci etnicky a národ-nostně odlišných žáků. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané proble-matiky dále praktická část předkládá kvantitativní výzkum s cílem zjistit postoje pedagogů středních škol v okrese Žďár nad Sázavou k žákům odlišných etnik a národností. Výzkum provedený prostřednictvím dotazníkového šetření odhaluje postoje pedagogů k vyučování daných žáků, pohled pedagogů na jejich integraci a objasňuje i význam multikulturní výchovy pro samotné pedagogy.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with pedagogic attitudes to ethnically and nationally diverse pupils. Theoretical part defines basic terminology in connection with ethnicity and nationality.It also characterizes attitudes, its types and its possible measurement. Attention is concrete-ly paid to multicultural education mainly in the context of education policy of the Czech Republic, to pedagogues in context of multicultural environment and to ethnically and nationally diverse pupil´s integration. Based on theoretical recourses of analysed issues, practical part contains quantitative research with the intention of detecting high school pedagogue´s attitudes to ethnically and nationally diverse pupils in district of Žďár nad Sázavou. Based on questionnaire construction, the research reveals pedagogue´s attitudes towards teaching such pupils, pedagogue´s point of view on their integration, and clarifies importance of multicultural education for pedagogues.
Klíčová slova
etnikum, národnost, postoj, pedagog, integrace, multikulturní výchova
Bakalářská práce se zabývá postoji pedagogů k etnicky a národnostně odlišným žákům. Teoretická část vymezuje základní terminologii spojenou s etnikem a národností, také charakterizuje postoje, uvádí jejich druhy i možné měření. Pozornost je konkrétněji věnována multikulturní výchově, především v souvislosti se vzdělávací politikou České republiky, pedagogovi v kontextu multikulturního prostředí i integraci etnicky a národ-nostně odlišných žáků. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané proble-matiky dále praktická část předkládá kvantitativní výzkum s cílem zjistit postoje pedagogů středních škol v okrese Žďár nad Sázavou k žákům odlišných etnik a národností. Výzkum provedený prostřednictvím dotazníkového šetření odhaluje postoje pedagogů k vyučování daných žáků, pohled pedagogů na jejich integraci a objasňuje i význam multikulturní výchovy pro samotné pedagogy.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with pedagogic attitudes to ethnically and nationally diverse pupils. Theoretical part defines basic terminology in connection with ethnicity and nationality.It also characterizes attitudes, its types and its possible measurement. Attention is concrete-ly paid to multicultural education mainly in the context of education policy of the Czech Republic, to pedagogues in context of multicultural environment and to ethnically and nationally diverse pupil´s integration. Based on theoretical recourses of analysed issues, practical part contains quantitative research with the intention of detecting high school pedagogue´s attitudes to ethnically and nationally diverse pupils in district of Žďár nad Sázavou. Based on questionnaire construction, the research reveals pedagogue´s attitudes towards teaching such pupils, pedagogue´s point of view on their integration, and clarifies importance of multicultural education for pedagogues.
Klíčová slova
etnikum, národnost, postoj, pedagog, integrace, multikulturní výchova
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturního vzdělávání, postojů pedagogů k národnostním menšinám a integrace etnicky a národnostně odlišných studentů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturního vzdělávání, postojů pedagogů k národnostním menšinám a integrace etnicky a národnostně odlišných studentů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 978-80-7367-182-2.
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 80-7260-125-3.
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Vyd. 1. Praha: Radix, 2012, 232 s., [xxiv] s. obr. příl. ISBN 978-80-86798-07-3.
JANEBOVÁ, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. 2. vyd., Ve Fortuně 1. Praha: Fortuna, 2010, 96 s. ISBN 978-80-7373-063-5.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 224 s. ISBN 978-80-7367-709-1.
Seznam doporučené literatury
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 978-80-7367-182-2.
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 80-7260-125-3.
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Vyd. 1. Praha: Radix, 2012, 232 s., [xxiv] s. obr. příl. ISBN 978-80-86798-07-3.
JANEBOVÁ, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. 2. vyd., Ve Fortuně 1. Praha: Fortuna, 2010, 96 s. ISBN 978-80-7373-063-5.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 224 s. ISBN 978-80-7367-709-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zaměření bakalářské práce. Dále uvedla výzkumné otázky, výzkumný soubor a způsob sběru dat. V prezentaci se především zaměřila na výsledky výzkumného šetření, které prezentovala v logickém kontextu. Studentka uvedla doporučení pro praktické využití a zodpověděla otázky k obhajobě. Dr. Hrbáčková ocenila způsob prezentace, jež byl věcný a srozumitelný.