Tato bakalářská práce se zabývá problematikou šikany vůči učitelům ze strany žáků na druhých stupních základních škol v okrese Břeclav. Teoretická část bakalářské práce se skládá ze tří hlavních kapitol. Nejprve je v teoretické části práce definována šikana, její formy, vývojová stádia a aktéři šikany. Druhá kapitola se zaměřuje na vztah mezi žákem a učitelem, který je důležitým aspektem jejich vzájemného chování. Poslední kapitola se věnuje samotné šikaně učitelů. V praktické části je hlavním cílem zjistit názory učitelů druhých stupňů základních škol na šikanu vůči učitelům v případě, kdy agresory jsou žáci, a to formou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with issue of bullying, specifically bullying of teachers by theirs pupils from upper primary school grades in district of Břeclav. Theoretical part of the thesis contains three main chapters. Firstly there is a definition of concept of bullying, its form, stages as well as actors. Second chapter focuses on relationship between the pupil and the teacher which is significant aspect of their mutual behaviour. The last chapter describes the bullying of teachers itself. Empirical part of this thesis aims to explore upper primary school teachers' opinions of the issue of bullying in case pupils are the aggressors by using a questionnaire as a method of survey.
Klíčová slova
šikana, agresor, oběť, žák, učitel
Klíčová slova v angličtině
Bullying, aggressor, victim, pupil, teacher
Rozsah průvodní práce
75 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou šikany vůči učitelům ze strany žáků na druhých stupních základních škol v okrese Břeclav. Teoretická část bakalářské práce se skládá ze tří hlavních kapitol. Nejprve je v teoretické části práce definována šikana, její formy, vývojová stádia a aktéři šikany. Druhá kapitola se zaměřuje na vztah mezi žákem a učitelem, který je důležitým aspektem jejich vzájemného chování. Poslední kapitola se věnuje samotné šikaně učitelů. V praktické části je hlavním cílem zjistit názory učitelů druhých stupňů základních škol na šikanu vůči učitelům v případě, kdy agresory jsou žáci, a to formou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with issue of bullying, specifically bullying of teachers by theirs pupils from upper primary school grades in district of Břeclav. Theoretical part of the thesis contains three main chapters. Firstly there is a definition of concept of bullying, its form, stages as well as actors. Second chapter focuses on relationship between the pupil and the teacher which is significant aspect of their mutual behaviour. The last chapter describes the bullying of teachers itself. Empirical part of this thesis aims to explore upper primary school teachers' opinions of the issue of bullying in case pupils are the aggressors by using a questionnaire as a method of survey.
Klíčová slova
šikana, agresor, oběť, žák, učitel
Klíčová slova v angličtině
Bullying, aggressor, victim, pupil, teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany, školního prostředí a osobnosti učitele.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany, školního prostředí a osobnosti učitele.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 197 s. ISBN 80-86642-08-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 8073670143.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 155 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 197 s. ISBN 80-86642-08-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 8073670143.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 155 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka hovořila o praktické části bakalářské práce, blíže představila výzkumné cíle a výsledky výzkumného šetření. Dále studentka odpovídala na otázky členů zkušební komise a na otázky k obhajobě od vedoucí a oponenta práce. Uvedla také doporučení pro praxi.