Bakalářská práce se zabývá reklamou a jejím vlivem na děti. V teoretické části obecně popisuje reklamu a její psychologii, dítě jako spotřebitele u vybrané skupiny dětí školního věku od 8 do 15 let a v neposlední řadě se zaměřuje i na mediální výchovu jako formu prevence proti případným neblahým vlivům reklamy. Cílem praktické části je zjistit pomocí dotazníkového šetření, jak děti celkově pohlíží na reklamu a její snahu ovlivnit jejich chování jako spotřebitelů. Jedním z dílčích cílů je dále zjistit, zda se liší porozumění pojmu reklama a její hlavní funkce v závislosti na věku.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with advertising and its influence on children. The theoretical part generally describes advertising and its psychology, children as consumers focusing on school-aged children from 8 to 15 years and lastly it targets media education as a form of prevention against potential negative effects of advertising. The goal of practical part is to determine how children generally sees the ad and its efforts to influence their behaviour as consumers by using a questionnaire. One of the goals is further aimed at finding out different understanding of the concept of advertising, and its main function, depending on age.
Klíčová slova
psychologie reklamy, reklama, mediální výchova, dítě, školní věk
Klíčová slova v angličtině
psychology of advertising, advertising, media education, kids, school age
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá reklamou a jejím vlivem na děti. V teoretické části obecně popisuje reklamu a její psychologii, dítě jako spotřebitele u vybrané skupiny dětí školního věku od 8 do 15 let a v neposlední řadě se zaměřuje i na mediální výchovu jako formu prevence proti případným neblahým vlivům reklamy. Cílem praktické části je zjistit pomocí dotazníkového šetření, jak děti celkově pohlíží na reklamu a její snahu ovlivnit jejich chování jako spotřebitelů. Jedním z dílčích cílů je dále zjistit, zda se liší porozumění pojmu reklama a její hlavní funkce v závislosti na věku.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with advertising and its influence on children. The theoretical part generally describes advertising and its psychology, children as consumers focusing on school-aged children from 8 to 15 years and lastly it targets media education as a form of prevention against potential negative effects of advertising. The goal of practical part is to determine how children generally sees the ad and its efforts to influence their behaviour as consumers by using a questionnaire. One of the goals is further aimed at finding out different understanding of the concept of advertising, and its main function, depending on age.
Klíčová slova
psychologie reklamy, reklama, mediální výchova, dítě, školní věk
Klíčová slova v angličtině
psychology of advertising, advertising, media education, kids, school age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti reklamy, mediální výchovy a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti reklamy, mediální výchovy a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
POSPÍŠIL, Jan a Lucie Sára ZÁVODNÁ. Mediální výchova. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, 88 s. ISBN 978-80-7402-022-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
VAVŘIČKOVÁ, Alena. Děti a reklama. 1. vyd. Liberec: Bor, 2010, 106 s. ISBN 978-80-86807-44-7.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012, 324 s. ISBN 978-80-247-4005-8.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy: nové trendy a poznatky. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 294 s. ISBN 978-80-247-2196-5.
Seznam doporučené literatury
POSPÍŠIL, Jan a Lucie Sára ZÁVODNÁ. Mediální výchova. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, 88 s. ISBN 978-80-7402-022-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
VAVŘIČKOVÁ, Alena. Děti a reklama. 1. vyd. Liberec: Bor, 2010, 106 s. ISBN 978-80-86807-44-7.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012, 324 s. ISBN 978-80-247-4005-8.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy: nové trendy a poznatky. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 294 s. ISBN 978-80-247-2196-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi stručně seznámila s teoretickými východisky, dále se věnovala praktické části bakalářské práce a prezentovala výsledky výzkumného šetření. Následně studentka odpovídala na otázky oponenta a vedoucí práce.