Tato bakalářská práce se zabývá problematikou duševního onemocnění a klade důraz na zjištění názorů a informovanosti o tomto tématu. Práce je rozdělena na dvě základní části. Teoretická část je zaměřena na problematiku duševního onemocnění. První kapitola vymezuje rozdíly mezi duševním zdravím a duševní nemocí, věnuje se problematice práv duševně nemocných a pohledu veřejnosti na duševní nemoci. Druhá kapitola se zaměřuje na vybraná duševní onemocnění, jejich klasifikaci, možné příčiny vzniku a léčbu. Druhá kapitola rozpracovává rovněž vztah sociálního pracovníka ke klasifikaci duševních nemocí. Poslední kapitola se zabývá výhradně schizofrenií, jejími příčinami, formami a způsoby léčby. Praktická část je realizována formou kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření. Cílem bakalářské práce je zjištění názorů obyvatel Zlínského kraje na osoby trpící duševním onemocněním.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the problems of mental illness and emphasis on identifying the views and awareness on this issue. The work is divided into two parts. The theoretical part is focused on mental illness. The first chapter defines the differences between mental health and mental illness, deals with the issue of the rights of mental patients and the public view of mental illness. The second chapter focuses on selected mental illnesses, their classification, possible causes and treatment. The second chapter elaborates the relationship is also a social worker for the classification of mental illnesses. The last chapter deals exclusively with schizophrenia, its causes, forms and methods of treatment. The practical part is realized by quantitative research through a questionnaire survey. The aim of the thesis is to determine the views of residents of the Zlin Region for those suffering from mental illness.
Mental health, mental illness, classification of mental illness, schizophrenia, MKN-10
Rozsah průvodní práce
100 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou duševního onemocnění a klade důraz na zjištění názorů a informovanosti o tomto tématu. Práce je rozdělena na dvě základní části. Teoretická část je zaměřena na problematiku duševního onemocnění. První kapitola vymezuje rozdíly mezi duševním zdravím a duševní nemocí, věnuje se problematice práv duševně nemocných a pohledu veřejnosti na duševní nemoci. Druhá kapitola se zaměřuje na vybraná duševní onemocnění, jejich klasifikaci, možné příčiny vzniku a léčbu. Druhá kapitola rozpracovává rovněž vztah sociálního pracovníka ke klasifikaci duševních nemocí. Poslední kapitola se zabývá výhradně schizofrenií, jejími příčinami, formami a způsoby léčby. Praktická část je realizována formou kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření. Cílem bakalářské práce je zjištění názorů obyvatel Zlínského kraje na osoby trpící duševním onemocněním.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the problems of mental illness and emphasis on identifying the views and awareness on this issue. The work is divided into two parts. The theoretical part is focused on mental illness. The first chapter defines the differences between mental health and mental illness, deals with the issue of the rights of mental patients and the public view of mental illness. The second chapter focuses on selected mental illnesses, their classification, possible causes and treatment. The second chapter elaborates the relationship is also a social worker for the classification of mental illnesses. The last chapter deals exclusively with schizophrenia, its causes, forms and methods of treatment. The practical part is realized by quantitative research through a questionnaire survey. The aim of the thesis is to determine the views of residents of the Zlin Region for those suffering from mental illness.
Mental health, mental illness, classification of mental illness, schizophrenia, MKN-10
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky duševních onemocnění, schizofrenních poruch a psychiatrie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky duševních onemocnění, schizofrenních poruch a psychiatrie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČEŠKOVÁ, E. Schizofrenie a její léčba. Praha: Maxdorf, 2005. ISNB 80-7345-056-9.
ČERNOUŠEK, M. Šílenství v zrcadle dějin. Praha: Grada, 1994. ISBN 8071690864.
FAUCAULT, M. Psychologie a duševní nemoc. Praha: Dauphin, 2000. 113 s. ISBN 80-86019-30-6.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
VAŠINA, B. Psychologie zdraví. 1. vydání. Ostrava: REPRONIS Ostrava, 1999. 84 stran. ISBN 80-7042-546-6.
Seznam doporučené literatury
ČEŠKOVÁ, E. Schizofrenie a její léčba. Praha: Maxdorf, 2005. ISNB 80-7345-056-9.
ČERNOUŠEK, M. Šílenství v zrcadle dějin. Praha: Grada, 1994. ISBN 8071690864.
FAUCAULT, M. Psychologie a duševní nemoc. Praha: Dauphin, 2000. 113 s. ISBN 80-86019-30-6.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
VAŠINA, B. Psychologie zdraví. 1. vydání. Ostrava: REPRONIS Ostrava, 1999. 84 stran. ISBN 80-7042-546-6.
Přílohy volně vložené
1 CR. ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila výzkumné otázky, výzkumné cíle a výzkumný soubor. Zároveň uvedla techniku sběru dat a metody analýzy. Studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření. Dr. Hladík: jak souvisí téma se sociální pedagogikou? Studentka neodpověděla. Otázky k obhajobě byly zodpovězeny. Dr. Hrbáčková: kdyby ten respondent si pod duševně nemocnými představil různé klasifikace, jak by odpovídal na Vaše otázky? Studentka neodpověděla. Zkušební komise diskutovala nad přínosem bakalářské práce a vhodností výzkumného nástroje.