Práce se zaměřuje na tvorbu autorského fontu; s důrazem na využití současně dostupných digitálních technologií. Motivací je nahlédnout, pochopit a následně si osvojit pracovní postupy a metodiku typografického návrhu; ambicí stylisticky a koncepčně navázat na bohatou historii bezpatkového písma, tzv. grotesku.
Anotace v angličtině
The design of a typeface is at the core of this master's thesis while utilizing digital technology currently available at hand. The impetus was to grasp and subsequently em-brace the design methodology involved in the process of creating a font; with the ambition to establish a typeface fully aware of its precursors and the legacy pertaining to the sans-serif genre.
Typeface, Font, Bespoke Typeface, Sans-serif, Digital Font, Grotesque, Typography, Letter, Glyph, Font Family
Rozsah průvodní práce
53 s. (54 797 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na tvorbu autorského fontu; s důrazem na využití současně dostupných digitálních technologií. Motivací je nahlédnout, pochopit a následně si osvojit pracovní postupy a metodiku typografického návrhu; ambicí stylisticky a koncepčně navázat na bohatou historii bezpatkového písma, tzv. grotesku.
Anotace v angličtině
The design of a typeface is at the core of this master's thesis while utilizing digital technology currently available at hand. The impetus was to grasp and subsequently em-brace the design methodology involved in the process of creating a font; with the ambition to establish a typeface fully aware of its precursors and the legacy pertaining to the sans-serif genre.
Typeface, Font, Bespoke Typeface, Sans-serif, Digital Font, Grotesque, Typography, Letter, Glyph, Font Family
Zásady pro vypracování
1. Historie a vývoj bezpatkového písma
2. Technologie tvorby písma
3. Analýza současných bezpatkových písem
4. Vypracování projektu
5. Vyhodnocení projektu
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Historie a vývoj bezpatkového písma
2. Technologie tvorby písma
3. Analýza současných bezpatkových písem
4. Vypracování projektu
5. Vyhodnocení projektu
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
GAVIN, Ambrose. HARRIS, Paul. Typografie. Praha: Computer Press, 2010. 175 s. ISBN 9788025129678
HOCHULI, Jost. Detail in Typography. London: Hyphen Press, 2008. 64 s. ISBN 9780907259343
UNGER, Gerard. While You're Reading. New York: Mark Batty Publisher, 2006. 240 s. ISBN 9780976224518
CHENG, Karen. Designing Type. New Haven: Yale University Press, 2006. 224 s. ISBN 9780300111507
LAWSON, Alexander S. Anatomy of a Typeface. Boston: David R Godine, 2010. 432 s. ISBN 9780879233334
Seznam doporučené literatury
GAVIN, Ambrose. HARRIS, Paul. Typografie. Praha: Computer Press, 2010. 175 s. ISBN 9788025129678
HOCHULI, Jost. Detail in Typography. London: Hyphen Press, 2008. 64 s. ISBN 9780907259343
UNGER, Gerard. While You're Reading. New York: Mark Batty Publisher, 2006. 240 s. ISBN 9780976224518
CHENG, Karen. Designing Type. New Haven: Yale University Press, 2006. 224 s. ISBN 9780300111507
LAWSON, Alexander S. Anatomy of a Typeface. Boston: David R Godine, 2010. 432 s. ISBN 9780879233334
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student se ve své práci zabýval vytvořením autorského písma, které by používal pro osobní účely na svém webu. Inspiroval se již dříve vzniklými bezpatkovými písmy a analyzoval jejich tvarosloví a konstrukci.
Komise zhodnotila nově vytvořené písmo jako kvalitní a technicky zvládnuté.