Předkládaná bakalářská práce se zabývá pohledem pěstounů na pěstounskou péči. Hlavním cílem práce je zjistit, jaký názor mají pěstouni na pěstounskou péči. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaměřuje především na objasnění problematiky pěstounské péče. První kapitola definuje pojmy, jako jsou pěstounská péče, dávky pěstounské péče, historie a zprostředkování pěstounské péče. Druhá a třetí kapitola nám vymezuje, jaké dítě může přijít do pěstounské péče, kdo je to pěstoun a jak probíhá jejich příprava a vzdělávání. Poslední kapitola blíže specifikuje doprovodné zařízení a organizace, které se zabývají pěstounskou péčí. Praktická část práce se zaměřuje na určitý výzkumný problém, který se týká názoru pěstounů na pěstounskou péči. Na tento problém se snaží nalézt odpovědi prostřednictvím kvalitativního výzkumu a za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru s pěstouny.
Anotace v angličtině
Submitted bachelor thesis deals with foster parents and their opinion about foster care. The main aim of the thesis is to find out the real opinion of foster parents about foster care based on their own experience. Thesis consists of two parts theoretical and practical. The theoretical part is mainly focused on clarifying issues connected with foster care. First chapter defines concepts such as foster care itself, benefits in foster care, history and mediation of foster care. Second and third chapter define which child could be included in foster care program, who a fosterer is and how their preparation and education look like. Last chapter of the theoretical part is about accompanying organizations that deal with foster care. Practical part is focused on own opinion of foster parents and determines specific problems. It seeks the answers through quality research and for bringing the answers it uses technique of half-structured interview with foster parents.
Klíčová slova
pěstounská péče, pěstoun, dítě v pěstounské péči, biologičtí rodiče, doprovodné organizace
Klíčová slova v angličtině
foster care, fosterer, child in foster care, biological parents, accompanying organizations
Rozsah průvodní práce
69 s. (122 418 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá pohledem pěstounů na pěstounskou péči. Hlavním cílem práce je zjistit, jaký názor mají pěstouni na pěstounskou péči. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaměřuje především na objasnění problematiky pěstounské péče. První kapitola definuje pojmy, jako jsou pěstounská péče, dávky pěstounské péče, historie a zprostředkování pěstounské péče. Druhá a třetí kapitola nám vymezuje, jaké dítě může přijít do pěstounské péče, kdo je to pěstoun a jak probíhá jejich příprava a vzdělávání. Poslední kapitola blíže specifikuje doprovodné zařízení a organizace, které se zabývají pěstounskou péčí. Praktická část práce se zaměřuje na určitý výzkumný problém, který se týká názoru pěstounů na pěstounskou péči. Na tento problém se snaží nalézt odpovědi prostřednictvím kvalitativního výzkumu a za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru s pěstouny.
Anotace v angličtině
Submitted bachelor thesis deals with foster parents and their opinion about foster care. The main aim of the thesis is to find out the real opinion of foster parents about foster care based on their own experience. Thesis consists of two parts theoretical and practical. The theoretical part is mainly focused on clarifying issues connected with foster care. First chapter defines concepts such as foster care itself, benefits in foster care, history and mediation of foster care. Second and third chapter define which child could be included in foster care program, who a fosterer is and how their preparation and education look like. Last chapter of the theoretical part is about accompanying organizations that deal with foster care. Practical part is focused on own opinion of foster parents and determines specific problems. It seeks the answers through quality research and for bringing the answers it uses technique of half-structured interview with foster parents.
Klíčová slova
pěstounská péče, pěstoun, dítě v pěstounské péči, biologičtí rodiče, doprovodné organizace
Klíčová slova v angličtině
foster care, fosterer, child in foster care, biological parents, accompanying organizations
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pěstounské péče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního průzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků průzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pěstounské péče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního průzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků průzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARBELL, Kathy a Lois WRIGHT. Family foster care in the next century. New Brunswick: Transaction Publishers, 2001, 216 p. ISBN 07-658-0712-2.
GABRIEL, Zbyněk a Tomáš NOVÁK. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008, 144 s. ISBN 978-80-247-1788-3.
HOFROVÁ Veronika a Eva ROTREKLOVÁ. Odborná příprava budoucích pěstounů a osvojitelů. Brno: Triada, 2009, 38 s. ISBN 978-80-254-4588-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-717-8304-8.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012, 197 s. ISBN 978-80-262-0065-9.
Seznam doporučené literatury
BARBELL, Kathy a Lois WRIGHT. Family foster care in the next century. New Brunswick: Transaction Publishers, 2001, 216 p. ISBN 07-658-0712-2.
GABRIEL, Zbyněk a Tomáš NOVÁK. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008, 144 s. ISBN 978-80-247-1788-3.
HOFROVÁ Veronika a Eva ROTREKLOVÁ. Odborná příprava budoucích pěstounů a osvojitelů. Brno: Triada, 2009, 38 s. ISBN 978-80-254-4588-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-717-8304-8.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012, 197 s. ISBN 978-80-262-0065-9.
Přílohy volně vložené
1x CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jakým způsobem využijete získané výstupy z Vaší práce? Komu je předložíte? Představte Váš plán. (Mgr. Vaško)
Z jakého důvodu autorka využila ke zpracování teoretické části BP již neaktuální literaturu a proč tuto literaturu neporovnala s aktuálně platným a účinným ZSPOD? (Mgr. et Mgr. Hanuš)
Kde najdeme definici dítěte v rámci českého právního řádu? (Mgr. et Mgr. Hanuš)
Vymezuje právní řád ČR pojem rodina? Pokud ano, kde přesně? (Mgr. et Mgr. Hanuš)
Jak autorka zjistila, že pěstouni splňují kritéria pro výběr respondentů (str. 42 BP) - jak postupovala při zjišťování vyhovění kritériím? (Mgr. et Mgr. Hanuš)
Co je obsahem povinného vzdělávání pěstounů? (Mgr. et Mgr. Hanuš)
Studentka reagovala pohotově na dotazy komise. Právní problematika byla zodpovězena obtížněji.
Komise přihlédla při hodnocení práce k obtížnosti dané problematiky.