Předkládaná bakalářská práce se zabývá dobrovolnictvím v sociálních službách. Hlavním cílem je zjistit u pracovníků v sociálních službách, zda dochází do zařízení dobrovolníci a jestli jsou dobrovolníci užiteční pro sociální služby. Práce se dělí na dvě části a to na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá dobrovolnictvím a tím kdo je dobrovolník. První kapitola definuje pojmy dobrovolnictví, formální a neformální mentoring a dobrovolnická participace. Druhá kapitola se zabývá mentoringem a typologiemi formálního mentoringu. V dalších kapitolách se setkáme s komunitním dobrovolnictvím a pojmem komunita. V předposlední kapitole se setkáme s chartou úspěšného mentora. Poslední kapitola se zabývá mentální retardací. Praktická část práce se zaměřuje na určitý výzkumný problém, na který se snaží nalézt odpovědi prostřednictvím kvalitativního výzkumu a za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
The presented bachelor's thesis is preoccupied with voluntariness in social services. For workers is social services the main target to find out if volunteers visit to facility and if are helpful for social services. My thesis is divided into two sections. The first one is theoretic and second one is practical. The theoretic section deals with the voluntariness and with the form, who is the volunteer. The first chapter gives a definition of voluntariness, formal and informal mentoring and voluntary participation. The second section deals with mentoring and typologies of formal mentoring. In the next sections you can read about the communal voluntariness and this sections deal also with the term community. Last one section explains the charter of successful mentor. The last section of thesis is about the mental retardation. The practical section my work is specialized in a specific research problem. This section is my effort to find answers through the qualitative research and to use technology to take the halfstructured dialog.
Klíčová slova
Dobrovolník, mentor, mentální retardace, komunita, sociální služby.
Klíčová slova v angličtině
Volunteer, mentor, mental retardation, comunnity, social services.
Rozsah průvodní práce
59 s. (12 794 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá dobrovolnictvím v sociálních službách. Hlavním cílem je zjistit u pracovníků v sociálních službách, zda dochází do zařízení dobrovolníci a jestli jsou dobrovolníci užiteční pro sociální služby. Práce se dělí na dvě části a to na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá dobrovolnictvím a tím kdo je dobrovolník. První kapitola definuje pojmy dobrovolnictví, formální a neformální mentoring a dobrovolnická participace. Druhá kapitola se zabývá mentoringem a typologiemi formálního mentoringu. V dalších kapitolách se setkáme s komunitním dobrovolnictvím a pojmem komunita. V předposlední kapitole se setkáme s chartou úspěšného mentora. Poslední kapitola se zabývá mentální retardací. Praktická část práce se zaměřuje na určitý výzkumný problém, na který se snaží nalézt odpovědi prostřednictvím kvalitativního výzkumu a za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
The presented bachelor's thesis is preoccupied with voluntariness in social services. For workers is social services the main target to find out if volunteers visit to facility and if are helpful for social services. My thesis is divided into two sections. The first one is theoretic and second one is practical. The theoretic section deals with the voluntariness and with the form, who is the volunteer. The first chapter gives a definition of voluntariness, formal and informal mentoring and voluntary participation. The second section deals with mentoring and typologies of formal mentoring. In the next sections you can read about the communal voluntariness and this sections deal also with the term community. Last one section explains the charter of successful mentor. The last section of thesis is about the mental retardation. The practical section my work is specialized in a specific research problem. This section is my effort to find answers through the qualitative research and to use technology to take the halfstructured dialog.
Klíčová slova
Dobrovolník, mentor, mentální retardace, komunita, sociální služby.
Klíčová slova v angličtině
Volunteer, mentor, mental retardation, comunnity, social services.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dobrovolnictví v sociálních službách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního šetření o dobrovolnictví.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dobrovolnictví v sociálních službách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního šetření o dobrovolnictví.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FRIČ, Pavol a Martin VÁVRA. Tři tváře komunitního dobrovolnictví: neformální pomoc, organizovaná práce a virtuální aktivismus. Praha: Agnes, 2012, 137 s. ISBN 978-80-903696-9-6.
KVAPILÍK, Josef a Marie ČERNÁ. Zdravý způsob života mentálně postižených. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 134 s. ISBN 80-201-0019-9.
STRAUSS, Susanne. Volunteering and social inclusion: interrelations between unemployment and civic engagement in Germany and Great Britain. 1st ed. Wiesbaden: VS, Verlag fur Sozialwissenschaften, 2008, 290 p. ISBN 978-383-5070-219.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva a Marie ČERNÁ. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006, 198 s. ISBN 80-736-7060-7.
TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 149 s. ISBN 80-736-7178-6.
Seznam doporučené literatury
FRIČ, Pavol a Martin VÁVRA. Tři tváře komunitního dobrovolnictví: neformální pomoc, organizovaná práce a virtuální aktivismus. Praha: Agnes, 2012, 137 s. ISBN 978-80-903696-9-6.
KVAPILÍK, Josef a Marie ČERNÁ. Zdravý způsob života mentálně postižených. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 134 s. ISBN 80-201-0019-9.
STRAUSS, Susanne. Volunteering and social inclusion: interrelations between unemployment and civic engagement in Germany and Great Britain. 1st ed. Wiesbaden: VS, Verlag fur Sozialwissenschaften, 2008, 290 p. ISBN 978-383-5070-219.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva a Marie ČERNÁ. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006, 198 s. ISBN 80-736-7060-7.
TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 149 s. ISBN 80-736-7178-6.
Přílohy volně vložené
1x CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jak vnímají osoby mentálně retardované dobrovolníky? (doc. Kutnohorská)
"Dobrovolníky vnímají pozitivně, je ale důležité, aby si doborvolníci udělali jakýsi vztah s klientem...."
Jak využijete výsledky výzkumu v budoucí praxi. (doc. Kutnohorská)
"Pokud bych měla dobrovolníky na starosti v budoucím povolání, ráda bych s nimi dělala supervize, aby mohli ventilovat své poznatky a poznámky...."
Co si myslíte, na základě zpracování Vaší bakalářské práce - co je největší překážkou dobrovolnictví v sociálních službách v České republice? A na druhou stranu - pokuste se vyjmenovat pozitiva dobrovolnictví. Své názory argumentačně podpořte. (Dr. Novák)
Existuje nějaký nástroj, který by napomohl rozšíření a popularizace dobrovolnictví v ČR? (Dr. Novák)
Na otázky zkušební komise odpovídá přiléhavě a věcně.