Bakalářská práce se zabývá problémovým chováním žáků 2. stupně základních škol ve Zlíně. Konkrétně se snaží popsat problematiku záškoláctví a přiblížit její příčiny a informovat o prevenci. Pátrá po zdrojích vzniku problémového chování u dětí, zejména záškoláctví. Čím je způsobeno; co, kdo a jakým způsobem ho ovlivňuje. Snaží se zjistit, kdo a jakou formou může toto chování zlepšit či změnit. Cílem je zjistit, jak oslovené skupiny vnímají záškoláctví a jakým způsobem praktikují prevenci, tedy jakým způsobem tomuto problémovému chování předcházejí. Cílovou skupinou jsou učitelé, rodiče a pedagogové volného času.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with problematic behaviour of 2nd grade primary school students in Zlin. Specifically, it tries to describe the problem of truancy, find the causes of it and how to prevent it. It is looking into the root cause of children's problematic behaviour, truancy in particular. What is the cause, who and in what way affects it. It also tries to find who and in what way can improve this behaviour and eliminate truancy. The aim of this thesis is to find out how specific groups of people percieve truancy and how they are preventing it. The target groups are teachers, parents and lisure-time pedagogues.
Klíčová slova
problémové chování, záškoláctví, prevence, role rodiny, vliv školního prostředí, příčiny záškoláctví, využití volného času dětí
Klíčová slova v angličtině
problematic behaviour, truancy, preventiv, the role of the family, the influence of the school environment, the cause sof truancy, utilization of children's lesure time
Rozsah průvodní práce
72 s. (14 429 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problémovým chováním žáků 2. stupně základních škol ve Zlíně. Konkrétně se snaží popsat problematiku záškoláctví a přiblížit její příčiny a informovat o prevenci. Pátrá po zdrojích vzniku problémového chování u dětí, zejména záškoláctví. Čím je způsobeno; co, kdo a jakým způsobem ho ovlivňuje. Snaží se zjistit, kdo a jakou formou může toto chování zlepšit či změnit. Cílem je zjistit, jak oslovené skupiny vnímají záškoláctví a jakým způsobem praktikují prevenci, tedy jakým způsobem tomuto problémovému chování předcházejí. Cílovou skupinou jsou učitelé, rodiče a pedagogové volného času.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with problematic behaviour of 2nd grade primary school students in Zlin. Specifically, it tries to describe the problem of truancy, find the causes of it and how to prevent it. It is looking into the root cause of children's problematic behaviour, truancy in particular. What is the cause, who and in what way affects it. It also tries to find who and in what way can improve this behaviour and eliminate truancy. The aim of this thesis is to find out how specific groups of people percieve truancy and how they are preventing it. The target groups are teachers, parents and lisure-time pedagogues.
Klíčová slova
problémové chování, záškoláctví, prevence, role rodiny, vliv školního prostředí, příčiny záškoláctví, využití volného času dětí
Klíčová slova v angličtině
problematic behaviour, truancy, preventiv, the role of the family, the influence of the school environment, the cause sof truancy, utilization of children's lesure time
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problémového a rizikového chování dětí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problémového a rizikového chování dětí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
FICOVÁ, Lucia. Záškoláctvo ako problém súčasnej základnej školy. Vyd. 1. Bratislava: OZ V4, 2011, ISBN 978-80-89443-06-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
PÁVKOVÁ, Jiřina a kol. Pedagogika volného času: teorie, praxe, perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
FICOVÁ, Lucia. Záškoláctvo ako problém súčasnej základnej školy. Vyd. 1. Bratislava: OZ V4, 2011, ISBN 978-80-89443-06-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
PÁVKOVÁ, Jiřina a kol. Pedagogika volného času: teorie, praxe, perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce a věnovala se praktické části práce. Stěžejní část byla tvořena prezentací výsledků bakalářské práce. Uvedena byla doporučení pro praxi a odpovědi na otázky k obhajobě.