Tato bakalářská práce se zabývá vlivem počítačových her na dospělé jedince a případným působením hraní počítačových her na jejich soukromý život a zdraví. Teoretická část pojednává o vzniku a vývoji počítačových her, definuje obecnou závislost a její shodné prvky se závislostí na počítačových hrách. Jsou zde uvedena možná zdravotní a sociální rizika, ale také nesporná pozitiva. Cílem praktické části bylo s pomocí dotazníkového šetření zjistit, jak často se respondenti věnují hraní počítačových her a jak na toto chování reaguje jejich nejbližší okolí. Dotazovaní odpovídali, zda mají povědomí o možné závislosti na počítači a kam by se mohli obrátit pro případnou pomoc.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses influence of computer gaming to adults and possible impact to their personal life and health. In theoretical part, there are facts about origin and development of computer games, definition of general addiction and its similarities with addiction to computer gaming. Potential health and social risks, but on the other side also the positives are mentioned in this part. Practical part deals with findings of frequency of computer gaming and impact of this behavior to their closest neighborhood. Respondents also referd about their knowledge of gaming addiction and who they could contact in case of required help.
Klíčová slova
Počítačová hra, závislost, prevence, střední věk, vliv, hraní her
Klíčová slova v angličtině
Computer games, addiction, prevention, middle age, influence, playing games
Rozsah průvodní práce
57 s. (80 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem počítačových her na dospělé jedince a případným působením hraní počítačových her na jejich soukromý život a zdraví. Teoretická část pojednává o vzniku a vývoji počítačových her, definuje obecnou závislost a její shodné prvky se závislostí na počítačových hrách. Jsou zde uvedena možná zdravotní a sociální rizika, ale také nesporná pozitiva. Cílem praktické části bylo s pomocí dotazníkového šetření zjistit, jak často se respondenti věnují hraní počítačových her a jak na toto chování reaguje jejich nejbližší okolí. Dotazovaní odpovídali, zda mají povědomí o možné závislosti na počítači a kam by se mohli obrátit pro případnou pomoc.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses influence of computer gaming to adults and possible impact to their personal life and health. In theoretical part, there are facts about origin and development of computer games, definition of general addiction and its similarities with addiction to computer gaming. Potential health and social risks, but on the other side also the positives are mentioned in this part. Practical part deals with findings of frequency of computer gaming and impact of this behavior to their closest neighborhood. Respondents also referd about their knowledge of gaming addiction and who they could contact in case of required help.
Klíčová slova
Počítačová hra, závislost, prevence, střední věk, vliv, hraní her
Klíčová slova v angličtině
Computer games, addiction, prevention, middle age, influence, playing games
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky hráčství dospělých na PC, rizik této problematiky a vlivu na osobní i rodinný život.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky hráčství dospělých na PC, rizik této problematiky a vlivu na osobní i rodinný život.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHLUMSKÝ, Jan. Závislost na počítačových hrách novodobý fenomén. Prevence sociálně patologických jevů, CZ Roč. 1., č. 5/6, 2002, s. 21-24.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NEŠPOR, Karel. Jak přežít počítač. Praha: Computer Media s. r. o., 2011. ISBN 978-80-7402-069-8.
NEŠPOR, Karel. Počítače a zdraví. Praha: Nakladatelství BEN-technická literatura, 1999. ISBN 80-86056-71-6.
NEŠPOR,Karel. Jak překonat hazard. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0009-3.
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0337-4.
Seznam doporučené literatury
CHLUMSKÝ, Jan. Závislost na počítačových hrách novodobý fenomén. Prevence sociálně patologických jevů, CZ Roč. 1., č. 5/6, 2002, s. 21-24.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NEŠPOR, Karel. Jak přežít počítač. Praha: Computer Media s. r. o., 2011. ISBN 978-80-7402-069-8.
NEŠPOR, Karel. Počítače a zdraví. Praha: Nakladatelství BEN-technická literatura, 1999. ISBN 80-86056-71-6.
NEŠPOR,Karel. Jak překonat hazard. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0009-3.
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0337-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretickou část práce, dále se věnovala praktické části bakalářské práce. Studentka následně odpovídala na otázky k obhajobě od vedoucí a oponenta práce. Studentka na otázky členů komise odpovídala adekvátně.